راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رد پای بیت‌کوین در بازار سخت‌افزار ایران

هفت صبح / روز گذشته که این گزارش در حال آماده‌سازی بود، قیمت بیت‌کوین روی 18 هزار دلار متوقف شده بود؛ پولی مجازی که کارشناسان انتظار دارند، در آینده‌های نزدیک ارزش آن به 300 تا ۴۰۰ هزار برای هر بیت‌کوین برسد. شاید با خود بگویید که ارتباطی به ما ندارد اما جالب است بدانید که در حال حاضر افزایش قیمت بیت‌کوین تأثیر منفی روی بازار سخت‌افزار ایران گذاشته.

سال‌هاست که کاربرهای ایرانی همچون دیگر نقاط دنیا مشغول به دست آوردن (ماین کردن) بیت‌کوین از نقاط مختلف اینترنت هستند. کاری به روند پیچیده و فنی به دست آمدن بیت‌کوین نداریم اما در همین اندازه بدانید که به دست آوردن بیت‌کوین به‌جز خرید، نیاز به چند پیش‌نیاز دارد که یکی از آنها کامپیوتری اختصاصی برای این کار است. برای سال‌ها راه به دست آوردن بیت‌کوین اختصاص دادن کامپیوتری باقدرت پردازشی بالا برای انجام محاسبات ریاضی بود اما حالا این موضوع به پردازش گرافیکی تغییر یافته.

امروزه باید با دراختیار داشتن کارت گرافیکی قدرتمند، پردازش‌های موجود در این زمینه را انجام داده و در نهایت چند بیت‌کوین را به‌عنوان پاداش انجام کار به دست آورید. بالارفتن قیمت بیت‌کوین باعث شده که شاهد افزایش کسانی باشیم که به کسب پول با روشی آسان علاقه دارند و بهترین راه برای رسیدن به هدفشان را بیت‌کوین می‌بینند. تعداد زیادی از کسانی که مشغول به ماین کردن بیت‌کوین هستند، اکثر موجودی کارت گرافیک‌های قدرتمند بازار ایران را خریداری کرده و از آنها برای رسیدن به باارزش‌ترین پول مجازی دنیا استفاده می‌کنند. نتیجه این شده که اگر به دنبال تهیه کارت گرافیک قدرتمند برای تجربه بازی‌های ویدئویی یا انجام کارهای گرافیکی سنگین هستید احتمالاً با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شوید.

درخواست بالا و کمبود قطعه در بازار ایران باعث شده که قیمت‌ها به شکل قابل توجهی و البته غیرمنطقی افزایش یافته و خرید کارت گرافیک برای کاربرهای عادی تبدیل به امری غیرممکن شود. در گفت‌وگویی که با یکی از فروشندگان سخت‌افزار داشتیم، به این نکته رسیدیم که در حال حاضر اگر عجله‌ای برای خرید کارت گرافیک ندارید، بهتر است که از انجام این کار صرف‌نظر کنید تا حباب فعلی بیت‌کوین از بین برود. البته این فروشنده، واردکننده‌های سخت‌افزار را مقصر اصلی معرفی کرد و اعتقاد دارد که شرکت‌های واردکننده خودشان در حال سوءاستفاده از شرایط پیش‌آمده هستند و حتی احتمال دارد که در انبارهای خود قطعات مورد نیاز را داشته باشند اما عرضه گسترده‌ای ندارند تا بیشترین استفاده را از افزایش قیمت‌ها کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.