پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
رئیس اتاق تهران لایحه بودجه سال 97 را غیرواقعی خواند
اتاق تهران / سی و سومین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در حالی صبح امروز و با حضور اعضا برگزار شد که رئیس اتاق تهران مسعود خوانساری از نامه به رئیس جمهور برای پیگیری موضوع محدودیتها و ممنوعیتهای غیرقانونی وضع شده بر تجارت خارجی خبر داد و اعلام کرد این موضوع قرار است در هیئت دولت مورد بررسی قرار گیرد. خوانساری گفت: «در ماه گذشته شاهد ایجاد ممنوعیتهای واردات برای برخی از اقلام بودیم، مسئولان وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت اگرچه اعلام نکردند ولی ثبت سفارش برخی از کالاها و اقلام را متوقف کردند، مثلاً ثبت سفارش ماشین از خردادماه متوقف شد و هماکنون تعداد زیادی خودرو در گمرکات باقی مانده است به خاطر اینکه اطلاعرسانی قبلی نشده بود و متاسفانه افراد بلاتکلیف هستند. علاوه بر این، اقلام دیگری هم هستند از جمله لاستیک، باطری و تجهیزات مختلف که هر روز شاهدیم ثبت سفارش آنها متوقف میشود و یا اینکه بدون اطلاع قبلی عوارض و تعرفههای واردات آنها اضافه میشود و تغییر میکند و این دقیقاً خلاف قانون هست؛ اولاً ممنوع کردن واردات کالا خلاف قانون هست زیرا قانون مشخص کرده فقط ورود کالاهای غیر شرعی (اسلحه و مهمات، مواد مخدر، مشروبات الکلی) غیرقانونی هست و مابقی کالاها ورودشان براساس تعرفهها باید تعیین و تکلیف شود که متاسفانه این عملی نمیشود و بدون اطلاع و خلاف قانون جلوی ثبت سفارشها گرفته میشود که منجر به سردرگمی و بلاتکلیفی واردکنندگان و اهل کسبوکار شده است.»
او در ادامه گفت: «بحث بالا بردن ناگهانی تعرفهها هم ممکن است یک رانتی را برای افرادی به وجود آورد که از قبل در جریان این افزایشها بودهاند و خواهند بود، ما خواهشمان این هست که واقعاً جلوی این کار گرفته شود. حدود 20 روز پیش من نامهای را خدمت جناب آقای روحانی رئیس جمهور ارسال کردم و همین موارد را ذکر کردهام که ایشان دستور دادهاند موضوع در هیئت دولت مطرح شود و امیدوارم حداقل از این پس جلوی این کار گرفته شود و ادامه پیدا نکند.»
رئیس اتاق تهران در ادامه به کاهش نرخ سود بانکی در ماههای گذشته هم اشاره کرد و گفت: «علائم و آثار کاهش نرخ سود بانکی که در شهریورماه اتفاق افتاد در حال بروز در اقتصاد کشور است (اتفاقی که البته همزمان با افزایش قیمت ارز هم بود) از جمله این آثار میتوان به گرایش به سمت سرمایهگذاری در حوزه مسکن اشاره کرد، موضوعی که نشان میدهد قیمتها در بازار در حال حرکت کردن است، همچنین اثر دیگر آن را در بورس هم میبینیم، خوشبختانه تحولات مثبتی در بورس رخ داده و شاخصها رشد داشته است. علاوه بر این امیدواریم قولی که بانک مرکزی در ارتباط با کاهش مجدد سود سپردهها، کاهش نرخ بهره تسهیلات بانکی و همچنین برخورد با موسسههای غیرمجاز که عامل برهم زدن نظام بانکی هستند، داده است، ادامه پیدا کند.»
مسعود خوانساری گفت: «متاسفانه مجدداً بحثهایی بهصورت شایعه و جدی در ارتباط با تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و تبدیل آن به وزارت صنایع و معادن و بازرگانی شنیده میشود، ما تازه بعد از چند ماه میدیدیم که یک ثباتی ایجاد شده بود ولی حالا دوباره میبینیم همان بحث در حال حادث شدن هست، واقعاً جای تعجب دارد بهجای اینکه ما دنبال این باشیم که استحکامی در دولت به وجود بیاوریم و به دنبال کوچک کردن دولت باشیم میبینیم مجدداً بحث تفکیک مطرح میشود و این موضوع باعث سرگردانی و بلاتکلیفی در داخل وزارتخانه میشود؛ من خواهشم از دولت و مسئولان وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت این هست که یکبار برای همیشه به این مسئله بپردازند و تمام شود تا هر روز درگیر این مسائل حاشیهای نباشند.»
رئیس اتاق تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود به موضوع لایحه بودجه که دو روز پیش از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، پرداخت و گفت: «کلیات این لایحه را ما بررسی و اشکالاتی که به آن وارد هست را در نامهای به آقای لاریجانی رئیس مجلس، ارسال کردیم. درخواستم این هست که متن نامه و جزییات آن در کمیسیونهای تخصصی اتاق تهران هم بررسی شود تا ما بتوانیم بهصورت جزئی هم نظرات اتاق را به مجلس شورای اسلامی انتقال دهیم.» او در ادامه به موضوعات مهم و اشکالاتی که در لایحه بودجه وجود دارد و در نامه به رئیس مجلس هم به آنها پرداخته شده است اشاره کرد و گفت: «اولین اشکال لایحه بودجه غیرواقعی بودن آن است، همانند همه سالهای گذشته بودجهای که برای سال بسته میشود باتوجه به بودجه سال قبل است درحالی که اگر نسبت به عملکرد، بودجه بسته شود حتماً واقعیتر است. بهعنوان مثال در سال 1396 درآمدهای مصوبه 346 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و شش دوازدهم آن (در نظر گرفتن 6 ماه ابتدایی امسال) 173 هزار میلیارد تومان بوده است، درحالیکه کل وصولی در 6 ماه ابتدایی 110 هزار میلیارد تومان بوده است یعنی در این مدت 63 درصد بودجه مصوب محقق شده است، ولی متاسفانه بودجهای که بسته میشود براساس بودجه مصوب سال قبل است و عملاً از همین الان مشخص است بودجه سال 97 هم با کسری روبهرو خواهد بود و راه جبران آن استقراض از سیستم بانکی و یا حذف و کاهش بودجههای عمرانی هست و به نظر میرسد به این روش بودجه بستن غیرواقعی است و عملاً از اول مشخص است که بودجه دچار مشکل خواهد شد.»
او گفت: «موضوع دیگری که در بودجه دیده نشده است کاهش حجم دولت است، در برنامه ششم مقرر شده است که هرساله به میزان 15 درصد حجم دولت کاهش پیدا کند که هیچ اثری از آن وجود ندارد بلکه در بودجههای جاری افزایش 11 درصدی هم دیده میشود. تأمین بخشی از منابع مالی دولت با استقراض از بازار سرمایه موضوع دیگر قابل توجه در بودجه است. در قانون بودجه سال 1396 مصوب شده بود که 74 هزار میلیارد تومان از طریق استقراض از بازار سرمایه در اختیار دولت قرار گیرد برای اوراق مشارکت، صکوک و اوراق خزانه؛ باتوجه به اینکه این بازار، بازار بزرگی هم نیست اگر بخواهد دولت به این بخش هم دستاندازی کند طبیعتاً برای بخش خصوصی چیزی باقی نخواهد ماند، بهخصوص اینکه بخش مهم از اینها برای خرید تضمینی گندم که دولت تعهد دارد، پرداخت میشود و یا پرداخت بدهیهای دولتی و متاسفانه این موضوع نهتنها مشکلی از بخش خصوصی حل نمیکند که مشکلزا هم هست.»
مسعود خوانساری در ادامه صحبتهایش به ناکارآمدی سیستم بانکی پرداخت و گفت: «طبق گفته رئیسکل بانک مرکزی 45 درصد از تسهیلات اعطایی سیستم بانکی در سال گذشته عمدتاً مربوط به تسهیلات مالی سر رسید شده بوده است که به نظر میرسد بودجهای که برای گردش نقدینگی، تزریق نقدینگی جدید و یا سرمایه در گردش بنگاهها باشد، بسیار محدود است و عملاً در بودجه هم راهکاری برای سیستم بانکی دیده نشده است و بدهیهای دولت به سیستم بانکی کماکان باقی است و رقم بالایی هم هست.»
رئیس اتاق تهران مشکل دیگری که در لایحه بودجه دیده میشود را افزایش فشار مالیات دانست و گفت: «فشار مالیاتی امسال مجدداً افزایش داشته است و آن نسبت به سال قبل دیدهاند که رقم بالایی را در نظر گرفتهاند و یک رقم کارانه بالایی را هم برای وصول مالیات برای کارمندان مالیاتی گذاشتهاند. اگر این موضوع اختصاص داده شود به مودیانی که مالیات نمیدهند، خوب است ولی اگر قرار است بار این مالیات دوباره بر دوش کسانی باشد که مالیات پرداخت میکنند و حسابکتابشان دقیق است، متاسفانه باز مشکلی را برای تولید ایجاد خواهد کرد.»
پروژههای عمرانی موضوع دیگری بود که مسعود خوانساری به آن پرداخت و گفت: «بودجه پروژههای عمرانی امسال نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است. براساس گزارشهای مرکز پژوهشهای مجلس در 19 سال گذشته، هر سال 97 درصد بودجههای جاری تخصیص پیدا کرده است در شرایطی که 69 درصد بودجههای عمرانی پرداخت شده است و این نشان میدهد که هر زمان کمبود بودجه جاری احساس شده از بودجههای عمرانی تخصیص دادهاند.»
او در بخش دیگری از تحلیل لایحه بودجه به نرخ ارز اشاره کرد و گفت: «فکر میکنم یکی از مشکلات عمده بودجه، نرخ ارز هست، در بودجه قیمت ارز 3500 تومان دیده شده است درصورتیکه الان در بازار آزاد قیمت حدود 4 هزار و 200 تومان است و اصلاً معلوم نیست با چه هدفی این عدد 3500 تومان را در نظر گرفتهاند، اگر قرار است به سمت تکنرخی برویم، 700 تومان اختلاف هیچ نشانهای را به تولیدکننده و سرمایهگذار نمیدهد و روشن نمیکند که بالاخره تصمیم دولت چیست، آیا قرار است ارز را تکنرخی کنند و یا اینکه دوباره ارز مبادلهای همچنان وجود داشته باشد؟ این نرخ ارز رانت و فساد احتمالی که ایجاد میکند و متاسفانه هیچ چشماندازی نسبت به تکنرخی کردن ارز در این لایحه بودجه دیده نمیشود، بهخصوص با این قیمت 3500 تومانی که در لایحه دیده میشود.»
رئیس اتاق تهران همچنین «افزایش عوارض خروج از کشور» در لایحه بودجه را یک بدسلیقگی دانست و گفت: «پیشبینی شده برای اولین خروج از کشور در سال عوارض 220 هزارتومانی پرداخت شود، برای بار دوم 330 هزار تومان و در دفعات بعدی 440 هزار تومان؛ در نظر داشته باشید که حدود 9 میلیون سفرخارجی در سال انجام میشود ولی همه این سفرها تفریحی نیست و بخشی از آن مربوط به کسبوکار است و این درست نیست که ما عوارض آنچنانی بگیریم. شما فقط کافی است یک مقایسهای ساده صورت دهید و در نظر بگیرید که در روز حدود 100 میلیون لیتر گازوئیل در کشور مصرف میشود به قیمت 300 تومان که مابهالتفاوت آن با قیمت واقعی گازوئیل 1500 تا 1700 تومان است، یعنی ما روزانه 150 میلیارد تومان سوبسید گازوئیل میدهیم، با این شرایط آیا بهتر نبود یک رقم خیلی کمی روی قیمت گازوئیل میگذاشتیم بهجای اینکه عوارض را افزایش دهیم و این بدسلیقگی را انجام نمیدادیم؛ ما در سال حدود 40 هزار میلیارد تومان سوبسید گازوئیل میدهیم و نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان هم سوبسید بنزین که هم آلودگی به وجود میآورد و هم حمل و تقل را مختل میکند. در ترکیه قیمت سوخت 15 برابر قیمت ایران است و قیمت حملونقل (تن- کیلومتر) 1.5 برابر ایران هست، حالا چرا ما نباید مانند آنها عمل کنیم و در این بین بیایم و به روشهایی فشار بیاوریم.»
رئیس اتاق تهران همچنین به موضوع یارانهها هم در لایحه بودجه پرداخت و گفت: «در لایحه اقدام خوبی قرار است در ارتباط با یارانهها انجام شود و 30 میلیون نفر را حذف کنند و انشاءالله بودجه آن به بخش صنعت اضافه شود و آن چیزی که قانون مشخص کرده است.»
او همچنین به موضوعاتی که در لایحه بودجه به آنها پرداخته نشده است و از اهمیت بالای برخوردار هستند هم اشارهای کرد و گفت: «به بدهیهای دولت به بخش خصوصی در بودجه هیچ اشارهای نشده است، بهرهبرداری از طرحهای نیمهتمام باز تعیین تکلیف نشده است، جذب فاینانس توسط بخش خصوصی و روش ضمانت آن از سوی دولت باز مورد اشاره قرار نگرفته است، در واگذاری شرکتها باز اهلیت در نظر گرفته نشده است و اصلاح صندوقهای بازنشستگی هم که یکی از معضلات کنونی کشور هست، مورد بیتوجهی قرار گرفته.»