راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روحانی از پژوهشگران برتر تقدیر می‌کند

روزهای پایانی آذرماه هرسال به پژوهش اختصاص دارد تا طی یک هفته علاوه‌بر پرداختن به پژوهش، زمینه تجاری‌سازی محصولات فراهم و برگزیدگان این حوزه نیز معرفی شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، هفته پژوهش در ابتدا با هدف معرفی آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در کشور انتخاب شد اما با گذشت چندین سال از برگزاری این هفته اکنون هدف بزرگ‌تر و کاربردی‌تری برای این هفته در نظر گرفته می‌شود که زمینه‌سازی برای تجاری‌سازی محصولات فناورانه در کشور است.

هفته ملی پژوهش و فناوری از امروز، سه‌شنبه ۲۱ آذرماه با نواختن زنگ پژوهش آغاز می‌شود و تا ۲۷ آذرماه با شعار «پژوهش تقاضامحور و تجاری‌سازی فناوری؛ زیربنای تولید و اشتغال» ادامه دارد.

اولین روز هفته پژوهش مصادف با ۲۱ آذرماه با عنوان پژوهش، فناوری، دانش‌آموز و مدرسه، دومین روز این هفته مصادف با ۲۲ آذرماه با عنوان پژوهش، فناوری و صنعت، سومین روز این هفته مصادف با پنج‌شنبه با عنوان پژوهش، فناوری، ایده و خلاقیت و چهارمین روز این هفته مصادف با جمعه ۲۴ آذرماه با عنوان پژوهش، فناوری، اقتصاد مقاومتی نام‌گذاری شده است.

همچنین از سوی ستاد ملی هفته پژوهش روز شنبه ۲۵ آذرماه که پنجمین روز این هفته است، با عنوان پژوهش، فناوری و سرمایه ملی، ۲۶ آذرماه و ششمین روز این هفته با عنوان پژوهش، فناوری، مهارت و کارآفرینی و آخرین روز این هفته که مصادف با ۲۷ آذرماه است، با عنوان پژوهش، فناوری، حوزه و دانشگاه نام‌گذاری شده است.

 

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی

هرساله هم‌زمان با آغاز هفته پژوهش، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی نیز به‌صورت ملی در تهران برگزار می‌شود که امسال نیز همانند سال‌های گذشته این نمایشگاه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران از ۲۲ تا ۲۶ آذرماه برگزار خواهد شد.

در این نمایشگاه از سوی مؤسسات دولتی و خصوصی تعداد ۳ هزار و ۴۴۱ محصول که در سامانه ایران تک‌هاب ثبت شده وجود دارد که از این تعداد، ۵۰ درصد متعلق به دانشگاه‌ها، ۱۶ درصد متعلق به پارک‌های علم و فناوری، ۱۱ درصد متعلق به مراکز رشد و ۹ درصد متعلق به پژوهشگاه‌های کشور است.

سهم سایر مؤسسات غیر دولتی و خصوصی نیز از طرح‌های ارائه شده در این نمایشگاه در مجموع ۱۴ درصد است. در حاشیه این نمایشگاه ۶۵ کارگاه آموزشی برگزار خواهد شد.

مجید متقی طلب دبیر اجرایی هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فن بازار در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: «در نمایشگاه طرح‌های تکراری ارائه نمی‌شود اما اگر طرحی ارتقا یافته باشد می‌تواند در نمایشگاه معرفی شود تا زمینه تجاری‌سازی این طرح فراهم شود.»

او عنوان کرد: «ملاک قرارگیری طرح‌ها در نمایشگاه، سامانه ایران تک هاب است.»

دبیر اجرایی هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن بازار گفت: «در نمایشگاه سال جاری شرکت‌ها و مؤسسات دانشگاهی و سرمایه‌گذار از کشورهایی چون پاکستان، آذربایجان، قزاقستان و قرقیزستان نیز حضور دارند.»

 

رونمایی از ۴۵ محصول فناورانه در هفته پژوهش

هم‌زمان با افتتاح هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری از ۴۵ محصول فناورانه و کاربردی رونمایی خواهد شد.

سعی شده در انتخاب محصولات فناورانه برای رونمایی در نمایشگاه هفته پژوهش از تمامی حوزه‌های روز دنیا وجود داشته باشد که بخشی از این محصولات در حوزه‌های نانو تکنولوژی، بیوتکنولوژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و الکترونیک است.

سال گذشته نیز حدود ۴۰ محصول فناورانه در نمایشگاه پژوهش و فناوری رونمایی شد.

 

تقدیر از ۲۵ پژوهشگر و فناور برتر

در آخرین روز هفته پژوهش که مصادف با ۲۷ آذرماه است از ۲۰ تا ۲۵ پژوهشگر و فناور برتر تقدیر می‌شود.

قرار است این مراسم با حضور رئیس‌جمهور و در سالن اجلاس سران برگزار شود.

شاخص‌های انتخاب پژوهشگران برای جشنواره امسال نسبت به سال گذشته تغییراتی داشته و انتخاب پژوهشگران با شاخص‌های کیفی‌تری صورت گرفته است.

آیین‌نامه انتخاب پژوهشگران برگزیده کشور نیز تغییر کرده و رویکردهای مهارتی به آن افزوده شده است.

برای انتخاب پژوهشگران برگزیده کشوری پرونده ۲۸۶ پژوهشگر در دبیرخانه این جشنواره بررسی شد که ۹ پرونده مربوط به حوزه علوم پزشکی، ۷۹ پرونده مربوط به حوزه علوم انسانی، ۳۱ پرونده در حوزه کشاورزی، ۸ پرونده در حوزه دامپزشکی، ۸۱ پرونده در حوزه فنی و مهندسی، ۶۰ پرونده در حوزه علوم پایه و ۱۸ پرونده در حوزه هنر و معماری بوده است.

از این تعداد ۱۷۷ پرونده مربوط به دانشگاه‌ها، ۶۰ پرونده مربوط به مراکز پژوهشی و ۴۰ پرونده مربوط به دستگاه‌های اجرایی بوده است.

 

حضور گروه سرمایه‌گذاری مالزی در فن بازار

در حاشیه نمایشگاه پژوهش و فناوری مانند سال‌های گذشته فن بازار ملی برگزار خواهد شد که قرار است یک گروه سرمایه‌گذاری از کشور مالزی در این بخش حضور داشته باشند.

در فن بازار امسال نمایندگانی از کشورهای مالزی، پاکستان، قرقیزستان، آذربایجان و قزاقستان حضور دارند که در کنار حضور کشورهای خارجی از سفرای کشورهای مختلف نیز برای بازدید از فن بازار دعوت شده است.

دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور نیز دیگر مهمانان فن بازار ملی خواهند بود.

 

تفاوت‌های نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته

ورود دو نرم‌افزار جدید به نمایشگاه امسال باعث شده تا بازدیدکنندگان به‌راحتی بتوانند به فناوری‌های مورد نظر خود دست یابند.

برای نمایشگاه امسال نرم‌افزاری طراحی و ایجاد شده است که بازدیدکنندگان با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانند از تمامی فضاها بازدید مجازی داشته باشند. این نرم‌افزار در محل رونمایی از محصولات فناورانه نصب شده است.

دومین تفاوت نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته نیز ورود نرم‌افزاری است که بازدیدکنندگان با نصب آن بر روی گوشی‌های خود می‌توانند موقعیت مکانی خود را در محل نمایشگاه مشخص کرده و محصولات مورد نظر را شناسایی کنند.

همچنین بازدیدکنندگان با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانند غرفه‌های برتر را انتخاب کنند چراکه امسال بخشی از معرفی غرفه‌های برتر با نظر بازدیدکنندگان صورت می‌گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.