راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پای فیلتر شدن سرویس‌های داخلی که می‌رسد از حرف تا عمل فاصله زیاد است

سعید مشهدی؛ هم‌بنیان‌گذار پی‌پینگ / چهارشنبه اول آذرماه برای بار سوم فیلتر شدیم درصورتی‌که ما در روز قبل از آن نامه داده بودیم و متخلف را همراه با فیلم تخلف به‌همراه لیستی از متخلفین معرفی کرده بودیم! این نشان از نهایت همکاری ما با این کارگروه را داشته و تمام سعی خود را در جهت نظارت کافی انجام داده ایم. تخلف ممکن است رخ دهد اما در تمامی موارد ممکن سعی کرده ایم نهایت نظارت را به‌صورت روزانه داشته باشیم. ما حتی توانسته‌ایم به تجربه و با چک‌کردن پارامترها و دیتاهای ساده از پرداخت‌های کارت‌های دزدی تا میزان زیادی قبل از تسویه با متخلف جلوگیری کنیم که با کمال میل آن را در اختیار استارت‌آپ‌های دیگر می گذاریم تا با تجمیع تجربه با هم بتوانیم تا میزان زیادی پیشگیری از جرم داشته باشیم. کما اینکه با همکاری با چند استارت‌آپ فین‌تک دیگر سرویس لیست سیاه متخلفین آماده شده است که با به اشتراک گذاشتن آن با یکدیگر از دادن خدمات به متخلفین در هر سرویسی جلوگیری شود. یکشنبه 5 آذر رفع فیلتر شدیم.

سؤال اینجاست که:

۱. چرا قبل از فیلترینگ به کسب‌وکار کتباً اعلام نمی‌شود؟

۲. چرا تفهیم اتهام نمی‌شود و اخطاریه داده نمی‌شود؟

۳. چرا جرم توسط قاضی تشخیص داده نمی‌شود تا با شنیدن ادله و تشخیص شراکت در جرم حکم صادر کند؟

۴. دولت و مجلس که می‌گویند از کسب‌وکارها حمایت می‌کنیم ۸ عضو از ۱۲ عضو کارگروه مصادیق هستند. آیا این قابل دفاع است؟

۵. هر دستور فیلتری به رأی گذاشته می‌شود. چرا این رأی منتشر نمی‌شود تا مشخص شود چه نهادی با دستور موافق یا مخالف است تا کسب‌وکار بتواند سریع‌تر مشکل را رفع کند؟

۶. چرا باید موارد به‌جز امنیت ملی و محتوای مجرمانه شامل فیلترینگ بشوند؟ اگر جرم تشخیص داده شد باید مسئول جریمه شود نه اینکه کل کسب‌وکار و کاربران متضرر شده و بیکار شوند!

۷. خسارت این ضربه‌های سنگینی که به کسب‌وکار وارد می‌شود را وقتی خلافی از طرف ما صورت نگرفته چه کسی قبول می‌کند؟

۸. آیا ریختن آبروی مؤمن گناه کبیره نیست؟ آیا دولت با حضور بیشترین نماینده در این کارگروه مسئول این تأثیر نیست؟

اگر دولت یا هر نهاد دیگری می‌خواهد در جهت رشد کسب‌وکار کمکی بکند جواب این سؤالات قطعاً کمک خواهد کرد و موجب روشن شدن این مبحث برای تمام جامعه استارت‌آپی خواهد بود.

هر شب و دیگر الان هر دقیقه نگران این هستیم که ممکن است کسب‌وکار ما بدون اطلاع و یک‌باره بسته شود. نه‌تنها ما که در طول زمان نشان داده شده است که این اتفاق برای کسب‌وکارهای با ماهیت‌های متفاوت ممکن است رخ دهد و این موجب فاجعه‌ای است به نام ناامیدی در جوانان که دودش در چشم کل کشور و الالخصوص دولتی که مسئول اصلی این اتفاق است می‌رود.

قطعاً نمایندگان دولت تاکید می‌کنند که حمایت می‌کنند اما به‌جز لفاضی نیست. داشتن اختیار تام! در این کارگروه و عدم رسیدگی به آن نشان از ضعف دولت دارد.

این اولین بار نبوده که ما فیلتر شدیم بلکه ۳ بار بوده! یک‌بار هم به‌مدت ۱ ماه با شکایت شاپرک! که بازهم یک نهاد دولتی بوده جلوی کار ما گرفته شده؛ یعنی از مجموع ۲ سال فعالیت ۶ ماه آن با مشکل مواجه بودیم. آیا می‌دانید چقدر زحمت ما برای تک‌تک کابرانمان و اعتمادسازی بین آنها برای ما هزینه داشته که به خاطر کم‌کاری مسئولین اجرایی کشور کار ما را هر دفعه تا مرز نابودی برده ؟

برای فیلتر نشدن سرویس‌های خارجی ساعت‌ها در تلویزیون و رادیو و فضای مجازی صحبت می‌شود و در کنار صحبت به آن عمل می‌شود! اما پای سرویس‌های داخلی که می‌رسد از حرف تا عمل فاصله زیاد است.

#کارآفرینم_فیلتر_نکنید

ما #مطالبه_داریم از دولت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.