راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خلاقیت استارت‌آپ‌ شمعدونی برای مدیریت کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان که نادیده گرفته شد

زلزله در کرمانشاه همه را به تب‌وتاب انداخته است، از چهره‌های مطرح ورزشی و دانشگاهی گرفته تا ستاره‌های سینما. کارکرد مطلوب شبکه‌های اجتماعی نیز در این میان به عاملی بسیار تاثیرگذار تبدیل شد تا افراد بیش از هر زمان دیگر از نیازهای موجود در مناطق زلزله‌زده مطلع شوند و برای جمع‌آوری کمک‌ها اقدام کنند. در این امر، استارت‌آپ‌های فعال در عرصه کرادفاندینگ نیز بیش از هر زمان دیگر، کارکرد خود را نشان می‌دهند که در این بین استارت‌آپ «شمعدونی» علاوه بر کارهای مرسوم جمع‌آوری کمک‌های مردمی، یک کار متفاوت نیز کرد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

استارت‌آپ شمعدونی و زلزله کرمانشاه

در پی زلزله کرمانشاه، استارت‌آپ شمعدونی، «سامانه متمرکز امدادرسانی زلزله غرب ایران» را با هدف رفع مشکل پراکندگی توزیع، در سه بخش راه‌اندازی کرد که عبارتند از: ثبت مرسوله، ثبت نیازمندی و ثبت موقعیت کمپ. در نخستین بخش، افراد پس از ارسال کمک‌های خود، اقدام به ثبت اقلام می‌کنند. بخش دیگر برای امدادگرها تعبیه شده است تا نیازهای موجود را ثبت و در نقشه موقعیت جغرافیایی آن را مشخص کنند. سومین بخش نیز مربوط به ثبت موقعیت کمپ‌هاست که امدادگرها آنها را مشخص می‌کنند تا افراد بدانند باید به چه بخش‌هایی کمک‌های خود را ارسال کنند. سرویس دیگر شمعدونی که پس از زلزله غرب کشور راه‌اندازی شد، درخواست کمک اضطراری است تا امدادگران از آن مطلع شوند.

26 آبان ماه بود که این تب‌ها به استارت‌آپ شمعدونی اضافه شد. در زمان نوشتن این مطلب که 4 روز از فراهم شدن این امکان می‌گذشت، درمجموع 21  کمپ امدادرسانی، به ثبت رسیده بود. هم‌چنین چهار مرسوله ارسال شده به این منطقه ثبت شده که در نخستین گام، محی سنیسل از استارت‌آپ دونیت پس از ارسال 750 بسته عمومی، 500 بسته نوازادان و 500 بسته بانوان، اقدام به ثبت این مرسولات در شمعدونی کرد. امکان بعدی که برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان در نظر گرفته شده، ثبت نیازمندی‌های آنان توسط امدادرسانان است که تاکنون 12 مورد در مناطق مختلف، گزارش شده است. الان که تقریبا یک هفته از وقوع زلزله گذشته است، ویدیوهایی از مناطق زلزله زده منتشر شده است که به دلیل عدم مدیریت جغرافیایی ارسال کمک‌های مردمی، بسیاری از این کمک‌ها حیف و میل شده‌اند و نوآوری‌هایی مثل آنچه در شمعدونی اتفاق افتاده است می‌تواند به شدت به این مدیریت کمک کند.

با ادامه کمک‌رسانی در مناطق زلزله‌زده، روزانه بر تعداد نیازهای اعلام شده و اقلام ارسالی، افزوده می‌شود اما با توجه به اینکه هدف از انجام این کار، شفافیت در امر اطلاع رسانی بوده است تا کالاهای مورد نیاز مشخص شود و برنامه‌ریزی‌ها با سرعت و دقت بیشتری صورت گیرد، آنچه برای مجریان این استارت‌آپ اهمیت دارد، این است که افراد بیشتری در این زمینه فعالیت کنند و اطلاعات را به ثبت برسانند.

سرویس دیگری که قرار است هم‌زمان با زلزله غرب کشور، در این استارت‌آپ به کار گرفته شود، مدیریت نیروهای انسانی است. با وقوع این حادثه تعداد بالایی نیروی امدادی به‌سوی مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند اما دغدغه مجریان شمعدونی این است که حضور امدادگران، به‌صورت میانگین توزیع شود و به یک‌باره از تعداد این نیروها در مناطق کاسته نشود.

ناگفته نماند اولین سرویس شمعدونی، افزونه فروشگاهی آن بود که با هدف مسئولیت اجتماعی راه‌اندازی شد. شمعدونی افزونه‌ای است برای کسب‌وکارهای اینترنتی که کاربرانشان می‌توانند قبل از پرداخت صورتحساب خود، مبلغ صورتحساب را به بالا رُند کنند و در نهایت با پول‌های خرد جمع شده توسط شمعدونی به سایت‌های جمع سپاری (crowd founding) و یا خیریه کمک می‌شود. پول‌ها بعد از جمع‌‌آوری، به پروژه های خیریه در سایت های جمع سپاری اختصاص داده می‌شود و سپس گزارشی از انجام پروژه به مخاطب داده می‌شود. این مبلغ تا 500 تومان در تراکنش‌ها برآورد شده است که درصورت افزایش مبلغ تا 1500 تومان هم افزایش می‌یابد. البته افزونه فروشگاهی شمعدونی تاکنون در مرحله بازاریابی بوده است و تمرکز این روزهای مجریان آن، روی بخش‌هایی است که پس از زلزله غرب کشور به آن اضافه کرده‌اند.

1 دیدگاه
  1. مریم رضوی می‌گوید

    بعد از گذشت یکسال، همان بی نظمی ها را در توزیع اقلام، شناسایی نیازمندیهای سیل زدگان و خدمت رسانی به آنها می بینیم
    ولی خبری از توجه به این نرم افزار با ارزش و کاربردی نیست!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.