پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
اینالوئی: نوآوری در سیستم بانکی مرده است
معاون فنآوری اطلاعات بانک ایران زمین در سمینار سراسری کارشناسان این حوزه با بیان این نکته که در حال حاضر سرویسهای ارائه شده از سوی بانکها شبیه هم شده و نوآوری در آنها وجود ندارد، گفت: «راهکار تغییر این روند، حرکت به سمت بانکداری دیجیتال و بانکداری باز است.»
به گزارش روابط عمومی بانک ایران زمین، فرهاد اینالوئی، معاون فنآوری اطلاعات این بانک در سمینار نمایندگان انفورماتیک گفت: «بانکداری الکترونیک یک بانکداری سنتی است. در حقیقت روشی که در آن بانک محصولی را تولید و در اختیار مشتری برای مصرف قرار دهد دیگر در حال منسوخ شدن است.»
اینالوئی در تشریح گفتههای خود افزود: «در بانکداری دیجیتال ما دیگر محصولی نمیسازیم، در حقیقت زیرساخت تولید محصول را در اختیار سایرین قرار میدهیم؛ یعنی اینکه ما به دنبال تولید محصول نیستیم. ما خدمات بانکی را آماده میکنیم و دیگران با استفاده از این خدمات برای مشتریان سرویس میسازند.»
این کارشناس حوزه انفورماتیک در تشریح تفاوتهای بانکداری الکترونیک و دیجیتال گفت: «اصلیترین فرق بانکداری دیجیتال و بانکداری الکترونیک در این است که بانک سرویسهای خود را در اختیار شرکتهای فین تکی قرار میدهد.»
معاون فنآوری اطلاعات بانک ایران زمین در خصوص مزیتهای این روش اظهار داشت: «در بانکداری دیجیتال بانک توان خود را بر روی تأمین و گسترش زیرساختها قرار میدهد و در این میان شرکتهای فینتکی با درک نیاز مشتری، محصولی تولید میکنند که هم مشتریان بانک از آن منتفع میشوند و هم مشتریان دیگری به بانک معرفی و از این محصول استفاده خواهند کرد، این روش امروز بانکداری در دنیاست.»
نوآوری در سیستم بانکی مرده است
اینالوئی در مورد بانکداری دیجیتال و نحوه رفتار آن با مشتری گفت: «بانک دیجیتال مشتری محور است، چون نیاز مشتری توسط شرکتهای فینتک به سمت بانک میآید. محصولات در بانکداری دیجیتال باید برای مشتریان شخصیسازی شود، یعنی مشتری بتواند نیازش را بفرستد و ما بتوانیم در سیستم خودمان برای مشتری یک محصول اختصاصی تولید کنیم.»
در بانکداری دیجیتال سرویس مهم است نه محصول
اینالوئی گفت: «ما تجربیات قبلی کاربرها را داریم و رفتار آنها را تحلیل میکنیم و بر همین اساس میتوانیم خدمات متنوعتری را به مشتری بدهیم. در حقیقت از میان صدها فین تک موجود، آنهایی را که نزدیک به خواست مشتریان باشد را انتخاب میکنیم.»
اینالوئی در بخشی دیگر از سخنانش افزود: «موضوع دیگری که در بانکداری دیجیتال مطرح است یکپارچهسازی کانالها است. یکپارچه کردن کانال یعنی اینکه در حال حاضر کانال ATM، POS، بانکداری الکترونیک و موبایل بانک و … هرکدام جدا از هم کار میکنند و اما بانکداری دیجیتال این امکان را برای ما فراهم میآورد که ما با یکپارچهسازی کانالها شاهد این موضوع باشیم که تغییر در هر کدام از این کانالها، در همه آنها اعمال بشود.
او بیان کرد: ما در بانکداری دیجیتال نیازهای مشتری را پاسخ میدهیم و به دنبال تولید محصولاتی که بعداً برای آن مشتری پیدا کنیم، نخواهیم بود.»
او ادامه داد: «به این تغییر و تحولی که وجود دارد DIGITAL TRANSFORMATION یا انتقال از الکترونیک به دیجیتال گفته میشود.»
معاون مدیرعامل بانک ایران زمین در پاسخ به این سؤال که در بانکداری دیجیتال نقش شعبه و پرسنل آن چه خواهد بود؟ آیا آینده شعبه برای ما واضح است؟ گفت: «خیلی از فعالیتهای شعب و پرسنل آن ممکن است به ماشینها انتقال پیدا کند؛ اما مطمئناً در بانکداری دیجیتال کسی حذف نخواهد شد، بلکه نقشها تغییر خواهد کرد.»
اینالوئی در تشریح آینده شعب افزود: «شعب بیشتر بهصورت مارکتینگ، بازاریابی و مشاوره در خواهند آمد. یک سری از شعب به شکل سلفسرویس خواهند شد؛ و در حقیقت در این شعب پرسنل تنها نقش راهنما را خواهند داشت و مشتریان به فراخور نیاز از دستگاههای مختلف استفاده خواهند کرد.»
سمینار کارشناسان انفورماتیک بانک ایران زمین، با حضور کلیه نمایندگان این حوزه از سراسر کشور از روز گذشته، به مدت سه روز در ساختمان یوسفآباد این بانک در حال برگزاری است.