راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مراقب سوداگرانی باشید که هیچ ربطی به خرید بیت‌کوین ندارند!

در روزهایی که بحث بیت‌کوین نقل محافل شده است و خیلی‌ها از این ارز رمزنگاری‌شده صحبت می‌کنند و بسیاری از مردم با شک و تردید در این فکر هستند که آیا در بازار ارزهای رمزنگاری‌شده سرمایه‌گذاری کنند یا خیر، هم‌زمان سودجویانی هم هستند که به خاطر عدم آگاهی افراد نسبت به این مبحث، از این فضای غبارآلود سوءاستفاده می‌کنند. خیلی‌ها به دنبال خرید بیتکوین هستند و همین زمینه سودجویی برخی سوداگران را فراهم کرده است که می‌خواهند از ناآشنایی مردم سواستفاده کنند.

چند روزی است که پیام‌هایی راجع‌به ارز WCX در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود. در این پیام‌ها گفته شده که این ارز قیمت بسیار پایینی دارد و اکنون وقت سرمایه‌گذاری بر روی آن است و به مردم گفته می‌شود که WCX هم مانند بیت‌کوین رشد قابل توجهی خواهد داشت. دست‌اندرکاران WCX هم وب‌سایتی همانند بیت‌کوین راه انداخته‌اند و نوسانات این ارز را مداوم نشان می‌دهند. این در حالی است که نشان دادن این نوسانات مردم را به سمت سرمایه‌گذاری بر روی این ارز سوق می‌دهد. یکی از تفاوت‌های بیت‌کوین با WCX این است که بیت‌کوین در بسیاری از کشورها قانونی شد و در بحث رگولاتوری بعضاً جا افتاد. درحالی‌که WCX اصلاً چنین نیست.

با جستجویی ساده می‌توان دریافت که این ارز هیچ پشتوانه‌ای ندارد و سرمایه‌گذاران آن با به‌اشتراک‌گذاری جملات محدود، افراد جدیدی را به سمت سرمایه‌گذاری بر روی این ارز می‌کشانند و عده‌ای برای سفته‌بازی به سمت WCX کشیده می‌شوند و تقاضا‌ها کم‌کم زیاد می‌شود؛ اما زمانی که این پول بدون هیچ پشتوانه در حال گسترش است و افزایش تقاضای مقطعی را تجربه می‌کند، باید به فکر زمانی بود که تب‌وتاب و هیجان این جریان بخوابد و افراد پشیمانی را مشاهده کرد که شاکی زمین و زمان هستند!

اینکه کسی به شما بگوید: «به من پول بده و در قبال پولی که می‌دهی، چیزی شبیه به ژتون دریافت کن و آن ژتون با گذشت زمان گران خواهد شد.» مانند این است که به صرافی بروید و ریال بدهید و درحالی‌که متقاضی دلار هستید، به شما کاغذی بدهند که سند و مدرک معتبری نیست و آن را «دلار» بنامند!

 

ببینید: اعلام موضع رسمی بانک مرکزی در خصوص بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری‌شده

 

دیروز ناصر حکیمی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ایران هم خطاب به کسانی که می‌خواهند وارد این بازار شوند گفت که به ریسک نوسانات خیلی بالای این ارزها توجه داشته باشند و همچنین مراقب سوداگرانی که از این فضا سوءاستفاده می‌کنند، باشند. گزارش خبرگزاری مهر یکی از موارد سوءاستفاده از عدم آگاهی مردم راجع‌به ارزهای رمزنگاری‌شده را بررسی کرده است و با اشتراک تصاویری از صفحه یک موبایل، دلالی به‌وسیله WCX را نشان داده است.

 

سواستفاده از ناآگاهی مردم در خرید بیتکوین

اکنون برخی در فضای مجازی اقدام به رواج خرید ارزهای دیجیتال و نیز تبلیغ پاداش‌های مرتبط با این خریدها می‌کنند؛ این سایت‌ها کاملاً فارسی زبان هستند و تلاش دارند تا مردم را جذب خرید این ارزها با سودهای ۴۰ درصدی کنند. در واقع فرآیند خرید این است که فرد متقاضی وارد یک سایت خرید و فروش برای تبادل ارزهای دیجیتالی می‌شود و ژتون‌هایی را دریافت می‌کنند؛ پس فرد دارنده این ژتون‌ها در بخشی از درآمد آن سایت سهیم می‌شوند؛ در این میان ۲۰ درصد درآمد حاصل از این سایت به‌صورت خودکار به دارندگان ژتون‌ها می‌رسد که در واقع، مقدار سهم هر دارنده از کل مقدار ژتون‌ها، سود را تعیین می‌کند.

آن‌گونه که در توضیحات معامله برای یک خریدار آمده است: درآمد ماهانه آن خریدار مساوی با ۲۰ درصد درآمدی است که به‌وسیله سایت در یک ماه گذشته به دست آمده در مقدار ژتون‌های فرد در زمان پرداخت ضرب شده و در تعداد تمامی ژتون‌ها تقسیم می‌شود. در واقع، ژتون‌ها بلافاصله پس از خرید رزرو می‌شوند و وجوه پرداختی به کیف پول طرف خریدار هم به حسابش واریز می‌شود. برخی از این سایت‌های فارسی زبان که برای جذب مردم به خرید این ارزها طراحی شده‌اند، از هنگ کنگ و دوبی ساماندهی می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.