راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه دور نمایشگاه تراکنش ایران تا رسیدن به قطب منطقه

سومین نمایشگاه تراکنش ایران روز گذشته دوم آبان ماه در بوستان گفتگوی تهران با اماواگرهای فراوان، کار خود را آغاز کرد. از عدم حضور برترین شرکت‌های صنعت پرداخت گرفته تا گلایه متخصصان حوزه از کیفیت برگزاری نمایشگاه و غیبت دولتی‌ها که صدای دبیر نمایشگاه را هم درآورد.

این نمایشگاه که با حضور 56 شرکت استارت‌آپی برگزار شده است تا فردا به کار خود ادامه خواهد داد و علاوه بر سمینارها و نشست‌های تخصصی، برگزاری کارگاه‌های تجاری را نیز در زمره برنامه‌های خود قرار داده است.

کارگاه اینترنت اشیا، سمینار تحول بانکی، نشست استانداردهای جهانی بانکداری، کارگاه داده‌‌های عظیم، سمینار پرداخت همراه، نشست تحولات فرآیندهای بانکی، کارگاه بلاک چین، سمینار فین‌تک و نشست فناوری‌های نوین بانکی در برنامه کارگاه‌های آموزشی نمایشگاه قرار داده شده است.

همان‌طور که گفته شد نخستین روز از این رویداد، سیل انتقادات دبیر نمایشگاه را به‌سوی مسئولان دولتی، گسیل داشت. چراکه هیچ‌یک از مقامات دولتی شاخص برای برگزاری مراسم افتتاحیه حاضر نشدند، اختتامیه مراسم و مهمان آن نیز هنوز مشخص نشده است. محمد مرداد بیات، دبیر سومین نمایشگاه تراکنش، در این باره و در مراسم گشایش نمایشگاه تراکنش ایران گفت: «حداقل حمایتی که دولت می‌تواند از نمایشگاه‌ها و شرکت‌های استارت‌آپی داشته باشد، حضور در افتتاحیه نمایشگاه‌های این‌چنینی و بازدید از مشارکت‌کنندگان در این نمایشگاه‌هاست. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، باید همان‌طور که برای حضور در کشورهای دیگر وقت می‌گذارد، به عرضه داخلی فناوری نیز توجه داشته باشند.»

بااینکه برگزارکنندگان و حامیان این دوره از نمایشگاه، سودای تبدیل شدن این رویداد به قطب منطقه را دارند، از کیفیت نمایشگاه راضی هستند و اعتقاد دارند به‌رغم تحریم‌ها، نظام بانکی ایران، حرکت رو به جلویی داشته است و در حال حاضر شرایط مطلوبی را پشت سر می‌گذارد اما بازدیدکنندگان نظری خلاف این را داشته‌اند. متخصصان حوزه آی‌تی و بانکداری، با توجه به چگونگی حضور شرکت‌های فعال در حوزه تراکنش و استقبال مردم از آن‌ها، طی این راه و رسیدن به قطب منطقه را بسیار دورتر از آنچه انتظار می‌رود، ارزیابی می‌کنند. آن‌ها معتقدند شروع این نمایشگاه بسیار ناامیدکننده بوده است و جوابگوی کیفیتی که از آن انتظار می‌رفت، نبوده است.

و اما در حوزه استارت‌آپ‌های حاضر در نمایشگاه نیز، وضعیت به همین منوال بود. ناگفته نماند که استارت‌آپ‌ها تأثیر خود را بر اقتصاد ایران، گذاشته‌اند؛ آن‌ها مدت زمانی است که خیلی‌ها به‌ویژه جوانان را با خود همراه کرده‌اند و برای رفع نیاز قشرهای خاصی وارد بازار شده‌اند. درآمدزایی و شهرت آن‌ها نیز با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند، متفاوت است.

چه کسی می‌تواند حضور آنانی که در ابتدای راه هستند را نادیده بگیرد و یا آنان را براند؟ خیلی از آنان به دنبال سرمایه‌گذار هستند و خیلی‌های دیگر در شرکت‌های نوپا دست به کار شده‌اند تا با بازاریابی خدمات خود به سوددهی برسند. 56 استارت‌آپی که در این نمایشگاه حضور داشتند، تقریباً در چنین وضعیتی به سر می‌بردند و حضورشان در نمایشگاه با هدف معرفی خدماتشان بود، به عبارتی آن‌ها کسب‌وکارهای کوچک با مشکل بزرگ سرمایه بودند اما از استارت‌آپ‌های مطرح و درآمدزا که گردش مالی مطلوب و قابل توجهی دارند، خبری نبود.

آن‌ها نیز مانند شرکت‌های فعال در این حوزه یا دلیلی برای حضور در این نمایشگاه نداشتند یا به تجربه دریافته بودند که قد‌و‌قواره نمایشگاه برای آنان مطلوب نیست و قرار نیست در میان برترین‌ها طبقه‌بندی شوند.

البته موضوع دیگری هم به چشم می‌آمد و آن هم اینکه تعدادی از دانش‌آموزان مدارس در دومین از این رویداد، برای بازدید در نمایشگاه حضور یافته بودند. آن‌ها کارت مترو و کارت‌بانک هم نداشتند و این یعنی دنیای تراکنش برای آنان، موضع بدیعی بود که بی‌شک می‌توانست همراه فوتبال دستی برای آنان جذبه ایجاد کند.

1 دیدگاه
  1. علی می‌گوید

    خود کرده را تدبیر نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.