راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جهانی که بیت‌کوین خواهد ساخت

مهیار اکبری، استخراج‌کننده بیت‌کوین؛ روزنامه شرق / گذشتن قیمت هر بیت‌کوین از مرز شش هزار دلار یک بار دیگر نگاه‌ها را به سمت این پول مجازی جلب کرده است. افزایش قیمتی که اگرچه هنوز نمی‌توان گفت دائمی خواهد بود یا موقتی است اما حکایت از یک تکانه شدید در جهان دارد. این اولین‌بار نیست که فناوری اقتصاد دنیا را تکان داده و بی‌شک آخرین‌بار هم نخواهد بود. از اختراع کامپیوتر تا همگانی‌شدن آن و سپس ظهور اینترنت همگی تأثیر مستقیمی بر اقتصاد گذاشته بودند اما اکنون صحبت از یک پدیده تازه است. پدیده‌ای که مانند تأثیرات پیش از خود محدود به شیوه‌های تعامل اقتصادی نیست بلکه مهم‌ترین مفهوم اقتصادی جهان، یعنی خودِ «پول» را هدف گرفته است. امروزه سایت‌های زیادی در جهان به خریدوفروش بیت‌کوین مشغول‌اند و افزون بر آن سایت‌های بسیاری کالاهای خود را به بیت‌کوین می‌فروشند.

این بازار بزرگ از خرید تجهیزات کامپیوتر تا لوازم منزل و حتی مواد مخدر و اسلحه را دربر می‌گیرد و اکنون دیگر می‌توان گفت در فضای مجازی بیت‌کوین، یک پول کامل، شسته‌رفته و مقبول است که مورد استفاده ده‌ها میلیون نفر در سراسر دنیاست. پذیرش بیت‌کوین تنها بین مردم رشد نکرده است بلکه شاهد آن هستیم که دولت‌ها هم به سمت پذیرش پول‌های مجازی رفته‌اند، برای مثال دولت سوئد امروز بیت‌کوین را به‌عنوان مالیات از شهروندان خود قبول می‌کند. در آمریکا نیز به پول‌های مجازی به شکل یک فرصت برای آینده نگاه می‌شود. اخیراً چند شرکت بازنشستگی در کالیفرنیا سرمایه‌گذاری روی پول مجازی اتریوم را آغاز کرده‌اند تا از صندوق بازنشستگی آموزش‌وپرورش هلند که پیش‌تر تحقیقاتش برای سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین را شروع کرده بود، عقب نمانند.

بانک‌های مختلفی هم حالا این پول‌های مجازی را به‌عنوان پشتوانه مالی خود خریداری می‌کنند و سود خوبی نیز در این مدت کسب کرده‌اند. درحال‌حاضر سه پول مجازی فراگیر بیت‌کوین (با ارزش حدود پنج تا شش هزار دلار)، اتریوم (با ارزش حدود ۳۰۰ دلار) و لایت‌کوین (با ارزش حدود ۶۰ دلار) هستند. مهم‌ترین فاکتور در تولید هرکدام از این پول‌ها عنصر سختی تولید است زیرا با ساختن هر یک واحد آن، ساختن واحد بعدی نیازمند پردازش بیشتر و سخت‌تر است که حتی روی قیمت کارت‌های گرافیک رده‌بالا نیز تأثیر مستقیمی گذاشته است و به‌طور متوسط ۲۰۰ دلار گران‌تر از پیش به فروش می‌رسند. رقابتی که برای پردازش سریع‌تر و کسب سود بیشتر آغاز شده، گاهی تا مرز جنون نیز پیش می‌رود. اخیراً یکی از شرکت‌های استخراج بیت‌کوین تنها برای آنکه پردازنده‌های گرافیکی‌اش زودتر به دستش برسد، یک بویینگ ۷۴۷ را به‌طور کامل اجاره کرد. هر روز پردازنده‌های قوی‌تر عرضه می‌شوند و میزان درآمد پردازنده‌های قبلی را کاهش می‌دهند.

برای مثال به‌عنوان یک استخراج‌کننده کوچک در ماه آوریل می‌توانستم با یک کارت گرافیک مشخص شش دلار در روز درآمد داشته باشم اما حالا همان کارت گرافیک چیزی حدود دو تا سه دلار در روز بازدهی دارد. درحال‌حاضر دولت آمریکا در تلاش است برای افرادی که بیش از ۲۰‌ هزار دلار در سال از این روش درآمد کسب کرده‌اند، مالیات وضع کند. پنهان‌بودن هویت استفاده‌کنندگان از بیت‌کوین نیز یکی دیگر از معضلات دولت‌ها در برخورد با آن است که نگرانی‌هایی را مبنی بر استفاده از آن در فعالیت‌های تروریستی ایجاد کرده است. همچنین یک خطر بزرگ‌تر برای اقتصاد جهانی این است که اگر بیت‌کوین یا پول‌های مشابه روزی بتوانند آن‌قدر فراگیر شوند که مورد استفاده همه مردم دنیا قرار بگیرند، آن‌گاه چه سرنوشتی در انتظار پول‌های واقعی با پشتوانه بانک‌های مرکزی و دولت‌ها خواهد بود؟ پول‌هایی که از سوی هیچ مرکز قدرتی قابل کنترل نیستند و اتفاقاً محبوبیتشان را نیز از همین خودکنترلی به وسیله کاربران می‌گیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.