راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پرواز پهپادهای پستچی بر فراز تهران

واقعیت این است که بسیاری از تکنولوژی‌هایی که امروزه به بشر خدمت می‌کنند در ابتدا برای جنگ ساخته شده بودند. نمونه آن انواع سیستم‌های موبایلی و ارتباطاتی نوین مانند تلفن همراه و اینترنت است که در ابتدا ابزارهای مورد استفاده در ارتش‌ها بودند و بعد از مدتی به دلیل قابلیت سودآوری وارد بازارهای تجاری هم شدند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، امروزه استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی در همه حوزه‌های خدماتی و تولیدی در همه دنیا سرعت گرفته است. تجربه نشان داده شرکت‌هایی که در استفاده از آخرین فناوری‌های روز پیشگام بوده‌اند هرچند در ابتدا مورد بی‌اعتنایی و حتی تمسخر قرار گرفته‌اند اما درنهایت و بعد از گذشت چند سال این شرکت‌ها موفق‌ترین‌ها شده‌اند. نمونه آن و در دنیای فناوری اطلاعات شرکت سامسونگ است که در رقابت اولیه گوشی‌های تلفن همراه جاوا از نوکیا شکست خورده بود اما با حرکت به سمت تکنولوژی‌های جدید تلفن‌های اندرویدی نه‌تنها نوکیا را از صفحه رقابت حذف کرد بلکه داعیه میدان‌داری این مدل گوشی‌ها را هم دارد.

از تکنولوژی‌های مفیدی که امروزه در اختیار بشر خدمت می‌کنند و در ابتدا برای کشتن او ساخته شده بودند می‌توان به هلیکوپترهای امداد، جت‌های مسافربری و سیستم‌های راداری پیچیده که امروزه در خدمت‌رسانی به مردم ابزارهایی ضروری هستند اشاره کرد.

اخیراً در یک مورد از این تبدیل کاربری‌ها، از پهپادها برای رساندن نامه‌ها و یا بسته‌ها پستی فوری استفاده می‌شود. در حال حاضر کمپانی آمریکایی آمازون پروازهای آزمایشی پهپاد را برای حمل بسته‌های پستی در آمریکا انجام می‌دهد.

اداره پست روسیه نیز تلاش می‌کند تا خدمات خود را همانند شرکت‌های بزرگ جهانی پست ارائه دهد. روسیه به‌عنوان پهناورترین کشور جهان و بسیاری از مناطق آن شمار بسیار کمی از جمعیت ۱۴۵ میلیون نفری این کشور را در خود جا داده‌اند اما استفاده از پهپادهای پستی بسیار می‌تواند برای این اقلیم گسترده مناسب باشد. در ایران نیز مدتی است استفاده از پهپادها برای خدمات‌رسانی پستی موردتوجه قرار گرفته است و به گفته مدیرعامل شرکت ملی پست این سرویس در انتظار مجوز به سر می‌برد.

حسین مهری مردادماه امسال از ورود قریب‌الوقوع اپراتورهای جدید پستی و تغییر رویکرد شرکت ملی پست از خدمات سنتی به الکترونیکی خبر داد. مدیرعامل شرکت ملی پست همچنین درباره آخرین خبرها از پرواز پهپادهای نامه‌رسان شرکت ملی پست، عنوان کرده بود: «این پهپادها طراحی و ساخته شده‌اند، به‌طوری که تا سقف پنج کیلوگرم وزن را می‌توانند حمل کنند. این طرح در اصفهان عرضه شده و قرار است به‌زودی در محور کیش به بندرعباس نیز فعالیت خود را آغاز کند، اما در تهران به دلیل محدودیت‌های ویژه هنوز نتوانسته‌ایم مجوزهای لازم را برای پروازشان دریافت کنیم.»

البته استفاده از پهپادهای پستی در محورهای کیش و بندرعباس را غیرضروری و غیر اقتصادی عنوان کرد اما بر کارگشا بودن استفاده از این فناوری در شهرهای بزرگی مثل تهران تأکید کرد.

در جدیدترین اخبار مرتبط با پهپادها، مدیرعامل شرکت ملی پست از پیگیری مجوز پرواز این وسیله توسط پژوهشگاه فضایی وزارت ارتباطات خبر داد و گفت: «این پهپادها در مناطق صعب‌العبور و در شهرهای بزرگی مانند تهران که ترافیک شهری بالایی دارند قابل استفاده است. کاربرد ویژه آن هم برای موارد فوری مانند نیاز به ارسال دارو یا خدمات به محلی خاص (دورافتاده یا صعب العبور) است.»

مهری همچنین با اشاره به طرح پهپادهای پستی شرکت ملی پست، بیان کرد: «سازمان پژوهشگاه فضایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پهپادهای پستی را با کیفیت بالا طراحی کرد و امکان تولید انبوه آن نیز وجود دارد. این پهپادها تا سقف پنج کیلوگرم قدرت حمل بار دارند و تا شعاع ۱۵ کیلومتری می‌توانند پرواز کنند.»

او به پرواز آزمایشی و موفق این پهبادها نیز اشاره کرد و گفت: «این پهپادها قرار بود در محورهای بندرعباس و کیش نیز فعالیت کنند اما با امکان‌سنجی‌هایی که انجام گرفت به دلیل ضرورت نداشتن این پروازها در این مناطق پرواز پهپادها در آنجا ملغی شد.»

ایران در حدود بیش از یک دهه گذشته به فناوری ساخت و توسعه پهبادهای فوق سبک دست یافته است که به نظر می‌رسد اگر مسائل امنیتی مرتبط با این پهپادها حل شود این پرنده‌های کوچک می‌توانند به‌طور گسترده در دستگاه‌های خدماتی کشور فعالیت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.