راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مسیر یک بیت‌کوین از لحظه ارسال تا دریافت به چه صورت است؟

مسیر یک بیت‌کوین از لحظه ارسال تا وقتی‌که گیرنده آن را دریافت می‌کند، چگونه طی می‌شود؟ برای شروع، بیایید در مورد گره‌های بیت‌کوین صحبت کنیم. گره‌ها فقط کامپیوترهایی هستند که به اینترنت وصل هستند و یک کپی کامل از بلاک‌چین را در خود نگهداری می‌کنند. اگر یک کیف پول بیت‌کوین در کامپیوتر خود دارید، احتمالاً شما خودتان نیز یک گره هستید.

اکنون فرض کنیم می‌خواهم برای شما یک بیت‌کوین بفرستم. من به کیف پول بیت‌کوین خود وارد می‌شوم و دکمهٔ Send را می‌زنم. وقتی این کار را انجام می‌دهم، کیف پول من از کد محرمانه من و پیام تراکنش برای ایجاد یک امضای دیجیتالی منحصربه‌فرد برای این تراکنش استفاده می‌کند. سپس کیف پول این امضا را همراه با پیام تراکنشی در یک فایل گروه‌بندی می‌کند. این فایل با گره‌های اطراف شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود که اعتبار آن را تنها با استفاده از کد محرمانه من بازبینی می‌کنند. اگر این کدها بی‌معنی باشند، آن را رد کرده و اشتراک‌گذاری آن را متوقف می‌کنند.

در این مورد شما تراکنش را روی کیف پول خود به‌صورت تأیید نشده می‌بینید. حتی اگر تراکنش معتبر باشد تأیید نشده یا طبقه‌بندی نشده در نظر گرفته می‌شود چرا که در شبکه شناور است. استخراج‌کنندگان (Miners) این فایل تراکنش‌های شناور را همراه با دیگر فایل‌های تأیید نشده مانند این جمع‌آوری کرده و آنها را به روش‌هایی طبقه‌بندی می‌کنند.

ابتدا استخراج‌کنندگان تراکنش‌ها را در قالب بلوک گروه‌بندی می‌کنند. پس از آن سعی می‌کنند بلوک جدید را درون زنجیره بلوک‌ها (بلاک‌چین) ببرند. استخراج‌کنندگان از کامپیوترهای فوق قدرتمند خود برای حل یک مسئله ریاضی استفاده خواهند کرد. اولین استخراج‌کننده‌ای که موفق شود، بلوک خود را به درون بلاک‌چین می‌برد و جایزه دریافت می‌کند. در این مورد تراکنش یک تأیید خواهد داشت.

پس بلوک‌ها یکی پس از دیگری قرار گرفته و ترتیب دقیق تراکنش‌ها را دیکته می‌کنند. به همین دلیل نام این فناوری، بلاک‌چین (زنجیره بلوک) است. در طول زمان بلوک‌های دیگر روی بلوک حاوی تراکنش‌های ما قرار می‌گیرند. هر چه بلوک‌های بیشتری ساخته شود، تأییدیه‌های بیشتری خواهید داشت و خطر پرداخت دوبارهٔ این بیت‌کوین کاهش می‌یابد.

منبع: آزمایشگاه بلاک‌چین ایران99bitcoins

ترجمه: فهیمه خاکپاش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.