راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کدام بانک‌ها موزه دارند؟ / به همراه اطلاعات تماس، نشانی و تاریخچه

همان‌طور که می‌دانید موزه یا آثار خانه به مکان خاصی گفته می‌شود که در آن مجموعه‌ای از آثار باستانی، صنعتی و اشیاء با ارزش به معرض نمایش گذاشته می‌شوند. امروزه موزه‌ها تنها محلی برای نمایش اشیا نیستند و علاوه بر اشاعه فرهنگ و توسعه تمدن و فرصتی برای درآمدزایی، کارکرد آموزشی نیز به خود گرفته‌اند.

یکی از زمینه‌های تخصصی که چندین بانک ایرانی نیز در آن اشیایی را به نمایش گذاشته‌اند، بانک و بانکداری است که این موزه‌ها نشان می‌دهند چگونه ایران با صنعت بانکداری مواجه شد. در این مطلب می‌خواهیم به بانک‌هایی بپردازیم که در طول سال‌های فعالیت خود، به راه‌اندازی موزه نیز پرداخته‌اند.

 

موزه بانک پاسارگاد

بانک پاسارگاد در تاریخ ۲۲ شهریورماه سال ۱۳۸۴ با سرمایه ۳۵۰۰ میلیارد ریال فعالیت خود را آغاز کر. نخستین شعبه بانک هم هم‌زمان با میلاد امام رضا (ع) در تاریخ ۲۳ آذرماه ۱۳۸۴ در شهر مشهد به‌طور رسمی گشایش یافت.

بانک پاسارگاد در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود توجه ویژه‌ای به حمایت از هنر و هنرمندان، فرهنگ و تاریخ کشور و همچنین لزوم حفظ و تقویت آن‌ها دارد. ازاین‌رو در اقدامی، از سال ۱۳۸۷ گنجینه‌ای از آثار هنری هنرمندان بنام کشور را جمع‌آوری و در موزه هنرهای تجسمی معاصر بانک پاسارگاد، در محل فرهنگستان هنر، به نمایش در آورده ‌است.

آدرس: تهران، خیابان ولی عصر، خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، پلاک 125

 

موزه بانک سپه

بانک سپه به‌عنوان نخستین بانک ایرانی در ۱۴ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۰۴ با سرمایه سه میلیون و ۸۸۳ هزار و ۹۵۰ ریال در محلی محدود (چند باب مغازه) تأسیس شد و در ۲۴ اسفند همان سال اولین شعبه بانک سپه در شهر رشت افتتاح شد.

موزه سکه بانک سپه، یکی از غنی‌ترین و ارزشمندترین موزه‌های سکه در سطح خاورمیانه است که در سال 1342 به منظور حفظ میراث فرهنگی کشور توسط تیمسار آق اولی مدیرعامل وقت بانک سپه تأسیس شد و با همکاری خانم ملک‌زاده بیانی، کارشناس سکه، با مطالعات دقیق علمی طی سنوات تنظیم و گردآوری شد. در این گنجینه، سکه‌های دودمان‌های گوناگون از دوران باستان تا عصر حاضر به نمایش گذاشته شده است و یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های سکه در سطح منطقه است. در این موزه سکه‌های دوره‌های گوناگون تاریخ ایران از مسکوکات ایران مرکزی در زمان هخامنشیان تا دوره حاضر به نمایش در آمده است.

مجموعه نفیس این موزه ادوار مختلف تاریخ ایران از قدیم‌ترین ایام (از زمان لیدی‌ها) تا به امروز را در برمی‌گیرد.

آدرس: تهران، میدان امام خمینی، جنب ساختمان ادارات مرکزی بانک سپه

پست الکترونیکی: Museum@eBankSepah.ir

تلفن: 66748060-021

 

موزه بانک کشاورزی (كتابخانه و مركز اسناد بانک)

بانک کشاورزی یکی از بانک‌های تخصصی کشور و مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است که مأموریت آن، حمایت از بخش کشاورزی و زیر بخش‌های آن است. بانک کشاورزی در ۲۱ خردادماه سال ۱۳۱۲ تأسیس شد.

بانک کشاورزی به منظور گشودن دریچه‌های تاریخی بانک به روی همکاران، هم‌وطنان و مهمانان خارجی در سال 1374 مصمم شد توسط کتابخانه به ایجاد مرکزی از سوابق و اسناد و مدارک گذشته بانک اقدام کند. از این‌رو طی یک برنامه‌ریزی دو ساله کمیته‌ای متشکل از 5 نفر تشکیل و به گردآوری، مجموعه‌سازی، تفکیک، شناسایی و مرمت اسناد پرداخته شد و در خردادماه سال 1376 با حضور مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره و همکاران بانکی موزه بانک افتتاح شد.

هم‌اکنون تعداد 37 قطعه عکس متعلق به مدیران عامل بانک از بدو تأسیس (سال 1312 شمسی) تاکنون به همراه اسناد و مدارک ارزشمندی که مشتریان به عنوان وثیقه به بانک می‌سپردند در این مکان نگهداری می‌شود.

** بازدیدکنندگان می‌توانند ضمن هماهنگی با کتابخانه بانک، اولین دوشنبه هرماه از مجموعه فوق دیدن کنند.

آدرس: تهران، بزرگراه جلال آل احمد، نبش خیابان پاتریس لومومبا، بانک کشاورزی

ساعات کار: شنبه تا چهارشنبه: 7:30 الی 17

 

موزه بانک مرکزی ایران

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۸ مردادماه ۱۳۳۹ تأسیس شد. گنجینه «خزانه جواهرات ملی» مجموعه‌ای از گران‌بهاترین جواهرات جهان است که طی قرون و اعصار گردآوری شده است. خزانه فعلی جواهرات در سال 1334 ساخته و در سال 1339 با تأسیس بانک مرکزی ایران افتتاح و به این بانک سپرده شد و اکنون نیز در صیانت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

بسیاری از جواهرات سلطنتی ایران از دوره صفوی، دوره افشار، قاجار و پهلوی در این موزه به نمایش گذارده شده است. ازجمله می‌توان به الماس دریای نور، جقه نادری، تاج فرح پهلوی، تاج کیانی، کره جواهرنشان، تخت طاووس (قاجاری) (تخت خورشید) و تخت نادری اشاره کرد.

در حال حاضر این مجموعه بی‌نظیر در معرض دید عموم قرار دارد و در شمار یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود.

آدرس: تهران، میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، خزانه جواهرات ملی

ساعات بازدید از خزانه جواهرات ملی: روزهای شنبه تا سه‌شنبه از ساعت 14:00 الی 16:30

** خزانه جواهرات ملی در غیر از ساعات فوق و نیز روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه، جمعه و تعطیلات رسمی، تعطیل است.

 

موزه بانک ملی ایران

پس از پایان جنگ جهانی اول و خروج اشغالگران از ایران، قانون تأسیس بانک ملی ایران در جلسه تاریخ ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۰۶ به تصویب مجلس رسید و اساسنامه بانک در ۱۴ تیرماه ۱۳۰۷ مورد تصویب کمیسیون مالیه مجلس قرار گرفت و در روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۰۷ بانک ملی ایران در تهران رسماً کار خود را آغاز کرد.

در سال 1318 بموجب قانونی به‌منظور تشویق و ترغیب مردم به پس‌انداز، صندوق پس‌انداز بانک ملی ایران تأسیس شد که پس از استقرار نظام بانکداری اسلامی به‌صورت قرض‌الحسنه پس‌انداز، یکی از واحدهای فعال بانک به شمار می‌رود.

در سال‌های اخیر با توجه به جایگاه ویژه ساختمان صندوق پس‌انداز بانک ملی ایران در بین آثار ثبت شده میراث فرهنگی و با دیدگاه عمومی کردن بازدید از اشیاء موزه بانک ملی ایران، مدیران بانک برآن شدند تا این ساختمان را که خود یک اثر ملی است به موزه تبدیل کرده و اشیاء گران‌قیمت و گنجینه‌های ارزشمند بانک را در آن برای عموم قابل بازدید کنند.

موزه بانک ملی ایران در روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه 96 افتتاح شد. این موزه شامل مجموعه‌ای از سکه‌ها، نقاشی‌های مدرن و کلاسیک، اشیای قیمتی اهدا شده از سوی بزرگان دنیا و نیز اسناد معاملات بزرگ است.

آدرس: تهران، خیابان فردوسی، رو به روی سفارت آلمان

ساعات بازدید: شنبه تا چهارشنبه بجز ایام تعطیل ساعت 13 الی 17 بازدید برای عموم آزاد است

 

تماشاگه پول

علاوه بر موزه‌های بانک‌ها، موزه‌ی دیگری نیز در حوزه بانکداری وجود دارد که «تماشاگه پول» نام دارد. این موزه‌ در شهر تهران واقع است. تماشاگه پول اولین موزه تخصصی و دائمی سکه و اسکناس در ایران است و در تاریخ هفدهم تیرماه سال ۱۳۷۶ در سالگرد هجرت پیغمبر اسلام توسط اداره موزه‌های بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی افتتاح شد.

این مجموعه که شامل ۱۴۰۰ سکه و ۷۵۰ قطعه اسکناس و تعداد تقریبی ۲۰۰ قطعه اشیاء موزه‌های غیر از سکه و اسکناس است که در محوطه‌ای با وسعت حدود ۷۰۰ متر مربع به نمایش گذاشته شده‌ است. بخش‌های تشکیل‌دهنده تماشاگه پول عبارت‌اند از: بخش «ماقبل پول»، «سالن‌های مربوط به تاریخ سکه» و «سالن‌های مربوط به تاریخ اسکناس.»

در موزه پول نخستین سکه‌های ایرانی که در دوره هخامنشیان به دستور داریوش اول ضرب گردید و همین‌طور سکه‌هایی مربوط به ساتراپ‌ها و امرای تابع هخامنشی با تصاویری هنرمندانه از ارابه و کشتی و… به نمایش گذاشته شده است. در این مجموعه سکه‌هایی نیز به چشم می‌خورد از اسکندر مقدونی، سلوکیان، پارتیان (اشکانیان) و ساسانیان.

در قسمت مهمی از موزه پول با سکه‌های اسلامی آشنا می‌شویم. سکه‌هایی از امویان، عباسیان، غزنویان، سلجوقیان و… که مروری بر تاریخ ورود و ظهور اسلام در ایران دارد، در این قسمت، اهمیت هنر خط در سکه‌ها به روشنی به نمایش گذاشته شده است.

در میان دیدنی‌های موزه پول، اسکناسی از جنس طلا، کوچک‌ترین سکه با تاریخی کهن، سکه بهرام دوم به همراه خانواده و سکه پوراندخت ساسانی نخستین شاه بانوی ایرانی خودنمایی می‌کنند.

آدرس: كيلومتر 4 برزگراه تهران كرج، مجموعه فرهنگی تفریحی ارم

تلفن: 44143088-021

وب‌سایت: www.cio-museums.ir

ایمیل: Iran_money_museum@yahoo.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.