راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تکلیف متولیان استارت‌آپ‌ها باید روشن شود

مرتضی موسویان، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، طی بازدید از غرفه اتاق تهران در رویداد فناوری – تجاری جیتکس 2017 راه یافتن سه استارت‌آپ ایرانی و نیز استارت‌آپ موردحمایت اتاق تهران به مرحله نهایی دریافت جایزه سوپر نوا را نشانه سرآمدی توانمندی جوانان ایران نسبت به بسیاری از کشورها دانست و گفت: «وجود این ظرفیت‌ها در کشور، ضرورت سرمایه‌گذاری جدی‌تر در حوزه کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری را دوچندان می‌کند.»

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، موسویان با اشاره به حضور گسترده استارت‌آپ‌های ایرانی در جیتکس 2017 گفت: «با اخباری که کسب کرده‌ام، ظاهراً چند استارت‌آپ ایرانی موفق شده‌اند نظر مساعد سرمایه‌گذاران خارجی را جلب کنند. این بدان معناست که حرکت در مسیر کسب‌وکارهای نوین آغاز شده است اما باید توجه داشت که در ادامه این مسیر، جوانان فعال در حوزه کسب‌وکارهای نوین بدون پشتوانه نمانند. تا مبادا با سرخوردگی مواجه شوند. باید به توانایی‌ها و حساسیت‌های این جوانان نخبه توجه بیشتری نشان داد.»

او در ادامه گفت: «دولت کره‌جنوبی وزارتخانه‌ای به نام کسب‌وکارهای کوچک ایجاد کرده است؛ یعنی این کشور، اهمیت این کسب‌وکارها را درک کرده و برای آن یک وزارتخانه مستقل تأسیس کرده است. در ایران نیز در ابتدا باید تکلیف استارت‌آپ‌ها با متولیان متعدد روشن شود و یک نهاد پاسخگوی کسب‌وکارهای نوین و فناورانه باشد.»

او با بیان اینکه تعداد استارت‌آپ‌ها در حال گسترش است، گفت: «دولت باید فرایند صدور مجوز این کسب‌وکارها را تسهیل کند که البته اقداماتی در این راستا در حال انجام است. در حال حاضر مقررات در این بخش تا حدود زیادی ساده‌سازی شده و فرد می‌تواند ظرف مدت کوتاهی مجوز فعالیت دریافت کند. ضمن این‌که به‌محض دریافت مجوز، پشتیبانی آموزشی برای این فرد آغاز می‌شود.»

موسویان افزود: «تعدادی از خانه‌های دیجیتال و مجتمع‌های فرهنگی دیجیتال، در سال جاری به شتاب‌دهنده تغییر وضعیت می‌دهند. اکنون یک شتاب‌دهنده در زنجان ایجاد شده و حداقل 7 شتاب‌دهنده دیگر در 7 استان تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود. درعین‌حال در تلاش هستیم که در سال 1397 این تعداد شتاب‌دهنده را به 32 شتاب‌دهنده افزایش دهیم.»

او گفت: «این استارت‌آپ‌ها با عضویت در این مراکز شتاب‌دهنده، چنانچه مذاکرات‌شان با سرمایه‌گذاران به مرحله انعقاد قرارداد برسد، مشاوره حقوقی نیز به آنها ارائه می‌شود و همچنین مکانی با همه امکانات از جمله اینترنت رایگان نیز در اختیار آنها قرار می‌گیرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.