راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با قدرتمندترین زنان صنعت بانکداری دنیا آشنا شوید

وجود زنان قدرتمند در صنعت بانکداری، نه‌تنها باعث ایجاد تغییر در سازمان‌های خودشان می‌شود، بلکه این صنعت را هم می‌تواند دستخوش تغییر کند و هر کدام از این زنان، این تغییرات را به راه و روش خودشان انجام می‌دهند.

کتی بِسانت، مدیر ارشد عملیات و فناوری در Bank of America در صدر لیست زنان قدرتمند در این صنعت قرار دارد. اهمیت فزاینده فناوری در استراتژی کسب‌وکار صنعت بانکی و رهبری بِسانت در مسائلی که نقش کلیدی در سازگاری این صنعت با تحولات دیجیتال دارد، موجب شد تا او در این جایگاه قرار بگیرد.

الن المنی که چهره آشنای این صنعت است، چندین سال بود که از فضای بانکداری فاصله گرفته بود و حالا به‌عنوان مدیرعامل CIT Group به این عرصه برگشته است. ناندیتا باکشی هم تقریبا دو سالی می‌شود که به‌عنوان مدیرعامل Bank of West مشغول به فعالیت است.

هانا گراو، ترزا تانر و بث جانسون هم از زنانی هستند که به‌تازگی به لیست قدرتمندترین زنان اضافه شده‌اند. گراو که مدیر ارشد بازاریابی در State Street است، با مجسمه معروف دختر بی‌پروا توانست خشم رسانه‌های عمومی را برانگیزد.

تانر هم که مدیر ارشد اداری Fifth Third Bancorp است، بازنگری نام تجاری، ایجاد کمپین تبلیغاتی جدید و بازسازی مزایای کارکنان را در کارنامه خود دارد. اما شاید از همه جالب‌تر این باشد که او در شرکت، اقدامی جهت حفظ نیروهایی که به‌تازگی مادر شده‌اند انجام داده است.

جوهانسون هم مدیر ارشد بازاریابی در Citizens Financial Group است. او در این شرکت توانست پایگاه داده‌ای ایجاد کند تا سرویس‌های بهتری را بر اساس نیاز مشتری به آن‌ها ارائه دهند.

در این نظرسنجی، نام افرادی که بیشترین زمان را در شرکت یا بانکی گذرانده‌اند به چشم می‌خورد، افرادی مانند ماریان لِیک و سندی اوکانر از JPMorgan، باربارا دِزور و جین فرِیزر از Citigroup و دایان رِیز از بانک HSBC.

در ادامه شما را با 25 نفر از قدرتمندترین زنان این صنعت آشنا می‌کنیم:

کتی بِسانت (Cathy Bessant)

مدیر ارشد عملیات و فناوری Bank of America

او خواستار کسب‌وکاری است که به‌دنبال استفاده از فناوری هوش مصنوعی، یکی از جذاب‌ترین حوزه‌های فناوری، باشد. از طرف دیگر، او کاملا با مشکلاتی که به دلیل تغییر سریع فناوری ایجاد می‌شود، آشنایی دارد، مانند افزایش شدید حملات سایبری در سال‌های اخیر.

بِسانت که شماره یک لیست زنان قدرتمند آمریکن بنکر سال 2017 است، اعتقاد زیادی به قدرت فناوری دارد. او رهبری یک تیم 100 هزار نفری در Bank of America را برعهده دارد و مسئول تمام اتفاقات، از نوآوری گرفته تا حملات سایبری، در بانک است.

بِسانت در مصاحبه‌ای به این موضوع اشاره کرد که: «بانکداری و تکنولوژی چیست؟ درواقع هر دوی این‌ها یک چیز هستند.» راه و روشی که او در پی گرفته، حاصل سال‌ها تجربه در بخش کسب‌وکار صنعت و فعالیت‌های بسیار است.

او به تفاوت‌های موجود میان بانک‌ها و شرکت‌های فین‌تکی به‌خوبی آگاه است و می‌گوید: «شاید این جمله خیلی جذاب به‌نظر برسد که به یک بانک بگویید شرکت فین‌تک، اما باید بدانید که تفاوت‌های زیادی میان این دو وجود دارد.» شرکت‌های فین‌تکی معمولا کوچک‌تر و به نسبت چابک‌تر از بانک‌ها هستند.

مانند خیلی از بانک‌های دیگر، Bank of America هم به‌دنبال استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف کسب‌وکارش بود اما بِسانت در نحوه و چگونگی استفاده از این فناوری بسیار دقیق بود. او همچنین روی توسعه و تقویت مهارت‌های نیروی انسانی شرکت تأکید بسیار داشت.

یکی از دغدغه‌های اصلی بِسانت، موضع امنیت اطاعات بود و در سال 2016 او نقش کلیدی در ایجاد مرکز انعطاف‌پذیری و تحلیل سیستماتیک مالی داشت؛ مرکزی که با مشارکت و همکاری میان بخش خصوصی و دولت آمریا برای مبارزه با جرائم سایبری تشکیل شد.

ماریان لِیک (Marianne Lake)

مدیر ارشد مالی جی‌پی مورگان چیس

زنانی که به‌دنبال حفظ تعادل میان زندگی حرفه‌ای خود با زندگی خانوادگیشان هستند، می‌توانند به‌خوبی از ماریان لِیک الهام بگیرند. او در مصاحبه‌ای گفت: «شما می‌توانید همه‌چیز داشته باشید، فقط ممکن است همه با در یک زمان نداشته باشید».

لِیک تجربه این کار را دارد؛ او سه فرزند را به‌تنهایی بزرگ می‌کند و هم‌زمان به‌عنوان مدیر ارشد مالی در یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های کشور هم فعالیت دارد.

او می‌گوید: «چیزی که اهمیت دارد این است که شما هر روز و در هفته به این موضوع فکر کنید که چه مسائلی برای شما مهم‌تر است و از اولویت بیشتری برخوردار است.»

ماریان مسئولیت سنگینی در این بانک بر عهده دارد و یک تیم 10 هزار نفری را رهبری و مدیریت می‌کند.

اِلن المنی (Ellen Alemany)

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل CIT Group

آلمانی درست در زمان بحران مسکن آمریکا، مدیرعاملی گروه مالی RBS Citizen Financial Group را برعهده گرفت. درسی که از آن زمان‌های سخت می‌شود از او یاد گرفت برقراری ارتباط به‌طور مداوم و روش با کارمندان است. ماه مارس 2008 بود که آلمانی مدیرعامل RBS شد و چند ماه بعدش بازار مالی دچار بحران شد و همه چیز از هم پاشید.

او همچنین به‌عنوان رئیس کمیته مدیریت Royal Bank of Scotland و یکی از اعضای شورای مشورتی فدرال رزور فعالیت کرده است اما یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های او مربوط به دوران بحران مالی می‌شود که توانست به بهترین شکل فشارهایی که روی کارمندان و خود شرکت Citizen بود را کاهش دهد.

از کارهایی که آلمانی انجام داد این بود که به تمامی شعب بانک سر می‌زد و با سؤالات تمام کارمندانش پاسخ می‌داد و مطمئن می‌شد که کارمندانش می‌توانند مشتریان مضطرب و نگران را آرام کنند.

ناندیتا باکشی (Nandita Bakhshi)

نماینده و مدیرعامل Bank of the West

پیش از اینکه در Bank of the West مشغول به کار شود، باکشی به‌عنوان معاون اجرایی در TD Bank مشغول به فعالیت بود. زمانی که او وارد Bank of the West شد، یک دفتر مجازی به نام «بخش ناندیتا» راه‌اندازی کرد که تمام کارمندان بانک می‌توانستند ایده‌ها و افکار خودشان را در آنجا به اشتراک بگذارند.

علاوه بر این، باکشی جلسات «هرچه می‌خواهید از من بپرسید» برگزار می‌کرد تا بتواند پاسخ‌های صریح و مشخصی به سؤالات کارمندانش بدهد.

یکی از اقداماتی که باکشی در اولین سال مدیریتش در Bank of the West انجام داد، تغییر لوگوی بانک و از دیگر دستاوردهای او، کاهش مدت زمان دریافت وام از بانک بود. به گفته بانک، در ماه‌های اول انجام این فرایند، میانگین زمان دریافت وام مسکن برای مشتریان تا 10 درصد کاهش پیدا کرد.

باکشی که در ابتدا به‌عنوان صندوق‌دار کارش را شروع کرد، موفقیتش را مدیون انجام استخدام‌های خوب و مناسب می‌داند. به گفته او، زمانی که افراد در موقعیتی قرار می‌گیرند که قادر به استخدام نیروهای جدید هستند، می‌بایست افراد بااستعداد را گزینش کنند که موجب بهبود عملکر کل سازمان می‌شود.

دیان رِیز (Diane Reyes)

مدیر بخش مدیریت پول و نقدینگی HSBC

رِیز مدیر بخش مدیریت پول و نقدینگی یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های اروپا است و از دفتر خود در وسط شهر منهتن بر فعالیت بانک و تامین نیاز نقدینگی بیش از 400 هزار کسب‌وکار نظارت می‌کند.

البته این نیازها به‌سرعت تغییر پیدا کردند و بین سال‌های 2011 تا 2015، تعداد تراکنش‌های غیرنقدی در دنیا تا 40 درصد افزایش پیدا کرد. اما با مدیریت رِیز، بانک HSBC در تلاش بود تا بتواند جایگاه و موقعیتش را حفظ کند.

رِیز یک‌بار به این موضوع اشاره کرد که جایگاه و موقعیت کنونی شرکت‌ها لزوما تضمینی برای آینده خوب و روشن آن‌ها نیست.

این بانک انگلیسی اقدامات بسیاری در زمینه مدرن‌سازی فرایند پرداخت انجام داد که از این بین می‌توان به راه‌اندازی «Move Money» اشاره کرد که صفحه نمایشی برای کاربران بانکداری آنلاین است که برای ارائه شیوه‌های مختلف پرداخت طراحی شده است. همچنین می‌توان به پیاده‌سازی «Track Money»، یک ابزار سلف سرویسی که هرمرحله از فرایندهای پرداخت را ثبت و ضبط می‌کند هم اشاره کرد.

در کشور هند هم که دولت در تلاش است تا مردم را به سمت جامعه بدون پول نقد سوق دهد، بانک HSBC به مشتریانش در هند امکان ارسال و دریافت پول ازطریق تلفن همراه را فراهم ساخت.

رِیز از مدیران سابق اجرایی سیتی گروپ و جی‌پی مورگان است که در سال 2011 وارد بانک HSBC شد. او می‌گوید که طی 20 سال سابقه کاری به‌خوبی یاد گرفته که چطور انعطاف‌پذیر باشد. پیشنهاد جالبی که رِیز می‌کند این است: «اگر در جلسه‌ای موضوعی شما را اذیت کرد، اصلا خودتان را بابتش ناراحت نکنید و هیچ نگرانی به خودتان راه ندهید، به خودتان 48 ساعت فرصت دهید تا اتفاق پیش‌آمده را هضم کنید و بعدش هم موضوع را کاملا دور بیندازید».

سندی اوکانر (Sandie O’Connor)

مدیر ارشد بخش قانون‌گذاری جی‌پی مورگان چیس

باربارا دزور (Barbara Desoer)

مدیرعامل سیتی بانک از سیتی گروپ

جِین فرِیزر (Jane Fraser)

مدیرعامل لاتین امریکا از سیتی گروپ

آن فینوکِین (Anne Finucane)

معاون هیئت‌مدیره Bank of America

دوروتی ساوارز (Dorothy Savarese)

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل The Cape Code Five Cents Saving Bank

دیان موریس (Diane Morais)

از نمایندگان Ally Bank از شرکت هلدینگ Ally Financial است

استیسی فردمن (Stacey Friedman)

مشاور در جی‌پی مورگان چیس

آندرئا اسمیت (Andrea Smith)

مدیر ارشد اداری در Bank of America

کارن لاریمر (Karen Larrimer)

رئیس بخش بانکداری خرد و مدیر ارشد مشتریان در گروه خدمات مالی PNC

لزلی گودریج (Leslie Godridge)

معاون هیئت‌مدیره و از مدیران Wholesale Banking از US. Bancorp

هانا گراو (Hannah Grove)

مدیر ارشد بازاریابی State Street

پاتریشیا هاسیک (Patricia Husic)

مدیرعامل Centric Financial

آن کلارک ولف (Anne Clarke Wolf)

رئیس بخش بانکداری شرکتی جهانی و لیزینگ جهانی Bank of America Merrill Lynch

رانجانا کلارک (Ranjana Clark)

رئیس بخش بانکداری تراکنشی برای آمریکایی‌ها و نماینده منطقه خلیج سانفرانسیسکو در MUFN Union Bank

اِمی برِیدی (Amy Brady)

مدیر ارشد اطلاعات، فناوری و عملیات در KeyCorp

دیانا رِید (Diana Reid)

مدیر بخش املاک PNC از گروه خدمات مالی PNC

هلگا هوستون (Helga Houston)

مدیر ارشد ریسک در Huntington Bancshares

تریسا تانر (Teresa Tanner)

مدیر ارشد اداری در Fifth Third Bancorp

بارب گادین (Barb Godin)

مدیر ارشد اعتبار در Regions Financial

بث جانسون (Beth Johnson)

مدیر ارشد بازاریابی و مدیر بخش استراتژی مصرف‌کننده

منبع: American Banker

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.