انتخاب سردبیر شرکت‌ها

راهکار مکانیزه پارمیس برای ساماندهی مقرون‌به‌صرفه کسب‌وکارهای خُرد

نوشته شده توسط پری‌ناز قاسمی

شرکت فناوری اطلاعات پارمیس که سابقه بیش از یک دهه فعالیت درزمینه طراحی و تولید انواع نرم‌افزارهای حسابداری و مالی برای کسب‌وکارهای خرد و طراحی نرم‌افزار یکپارچه ERP برای سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگ را در کارنامه کاری خود دارد، این بار مخاطبان جدیدی را برای نرم‌افزار حسابداری پارمیس پلاس، باسابقه‌ترین محصول این شرکت، هدف گرفته که می‌تواند نقطه عطفی برای حسابداری و مدیریت کسب‌وکارهای خرد و دیگر اصناف باشد. این نرم‌افزار به همراه تجهیزات سخت‌افزار صندوق فروشگاهی، متشکل از صندوق فروش، مانیتور مشتری، دستگاه کارت‌خوان، فیش پرینتر، اسکنر و غیره که در کسب‌وکارها نصب می‌شود، به صاحبان این کسب‌وکارها ارائه می‌شود و می‌تواند اطلاعات مفیدی برای خرده‌فروشی‌ها فراهم کند. درباره خدماتی که این نرم‌افزار ارائه می‌کند، با مظاهر مرجانی مدیرعامل شرکت پارمیس به گفتگو نشستیم و این راهکار جدید پارمیس که در آن کسب‌وکارهای خرد را هدف قرار داده را بررسی کردیم که در ادامه می‌خوانید.

 

پیش از هر چیزی این پرسش مطرح می‌شود که چرا کسب‌وکارهای خرد باید مجهز به نرم‌افزار فروشگاهی باشند؟

کسب‌وکارهای خرد یا خرده‌فروشان، در دنیا سهم قابل‌توجهی از اقتصاد کلان دارند. این مسئله در ایران نیز صادق است. خرده‌فروشی در ایران تاکنون به‌صورت سنتی و بدون سیستم مکانیزه پیش می‌رفته، اما چند سالی است که مرکز توجه کسب‌وکارها شده است و در دوران گذار به سمت تغییرات جدید و بنیادی است. در همین راستا فرهنگ مصرفی مردم نیز با روی کار آمدن فروشگاه‌های اینترنتی تغییر کرده و انتظارات با گذشته متفاوت شده است.

از سوی دیگر، هر صنعتی نیاز دارد که با گذشت برهه‌ای از زمان به تجهیزات و راهکارهای مکانیزه مجهز شود، اما حوزه کسب‌وکارهای خرد پیش‌ازاین چنین رویکردی برای ساماندهی خود نداشته‌اند. اکثر شرکت‌های نرم‌افزاری به سراغ غول‌های تجاری و شرکت‌های بزرگ رفته‌اند و همین مسئله عاملی بوده که کمتر شرکتی به خرده‌فروشان که حجم زیادی از کسب‌وکارها را تشکیل می‌دهند، بپردازد.

شرکت پارمیس با در نظر گرفتن نیاز عمده کسب‌وکارهای خرد و کوچک، فرصت را جهت رسیدگی و رفع نیاز این قشر از کسب‌وکارها مناسب دیده است. ما تلاش داریم هم ابزار خوبی برای کسب‌وکارها تهیه کنیم و هم راهکار خوب و مقرون‌به‌صرفه‌ای را به آن‌ها ارائه دهیم، تا بتوانند به کسب‌وکار خود نظم و شفافیت دهند. این شفافیت به صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند تا گزارش‌های دقیق‌تری از وضعیت فروش خود، سود خالص، تعداد مشتریان و مسائلی مانند این به دست آورند و از این طریق بتوانند نقاط قوت و ضعف کسب‌وکار خود را شناسایی کنند و روند محاسبه مالیات را ساده‌تر انجام دهند.

کسب‌وکارهای خرد در حال تغییر و تحول هستند و پارمیس در این میان تلاش می‌کند رویکرد متفاوتی داشته باشد. آن‌ها باید آماده مواجهه با تغییرات کسب‌وکار و فناوری باشند. برای مثال در چندساله اخیر شاهد تغییرات، رشد و پیشرفت بسیاری در صنف تاکسی‌های اینترنتی و آژانس‌های حمل‌ونقل بوده‌ایم که توانسته‌اند با استفاده از تکنولوژی و دانش روز، دغدغه سرویس‌دهی و خدمات‌رسانی را برای این صنف به حداقل برسانند. این اتفاق می‌تواند برای سوپرمارکت‌ها نیز به‌راحتی رخ دهد، هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ‌تر بنا به نوع کسب‌وکار و تعداد مشتریان ملزم به استفاده از تجهیزات فروشگاهی هستند اما تصور کنید که اگر در این میان کسب‌وکارهای خرد تنها به جهت عدم همسویی با روش‌های جدید و عدم استفاده از روش‌های مشتری مداری به شیوه نوین ممکن است متحمل ضررهای بسیاری شوند. بنابراین کسب‌وکارهای خرد نیز همچون فروشگاه‌های بزرگ باید مجهز به تجهیزات مکانیزه صندوق فروشگاهی باشند تا بتوانند در بهبود شرایط خدمات‌رسانی و اداره کسب‌وکارشان به سطح قابل قبولی در مقایسه با هایپرمارکت‌ها برسند.

 

برای اینکه تصور دقیقی از خدمات پارمیس داشته باشیم، تعریف این شرکت از خرده‌فروشی را مشخص کنید.

خرده‌فروشی به کسب‌وکاری گفته می‌شود که با مشتری نهایی خود مستقیماً در تعامل است و روند دریافت هزینه بابت ارائه خدمات به‌صورت نقدی یا از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان در این‌گونه کسب‌وکارها انجام می‌شود. آن‌ها محصول را به واسط یا بنکدار نمی‌فروشند، بلکه با مصرف‌کننده اصلی کالا سروکار دارند. بنابراین هم سوپرمارکت کوچک محلی خرده‌فروش محسوب می‌شود و هم فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای.

از سوی دیگر، جامعه به سه دسته کسب‌وکار تقسیم‌بندی می‌شود: شرکت‌های بزرگ، بنکدارها و خرده‌فروش‌ها. دودسته اول نرم‌افزارهای متنوعی برای اداره کسب‌وکارشان دارند، چراکه نگهداری حساب مشتریان برای آن‌ها اهمیت دارد. در نقطه مقابل آن‌ها، ازآنجایی‌که خرده‌فروش‌ها با نقدینگی سروکار داشتند و مشتریان متنوع و زیادی ندارند، نیازی برای نگهداری این اطلاعات نداشتند. اما اکنون مشتریان برای کسب‌وکارهای خرد نیز مهم محسوب می‌شوند و درنتیجه وجود نرم‌افزارهایی که بتوانند به‌حساب و کتاب آن‌ها نظم دهد، ضروری است.

اگر امروز از فروشنده یک سوپرمارکت ساده و بدون نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی بپرسیم این فروشگاه در روز به‌صورت میانگین چند مشتری داشته است؟ چه تفاوتی با ماه‌های گذشته دارد؟ چه محصولی را بیشتر از همه به فروش رسانده است؟ چند مشتری ثابت دارد؟ نمی‌تواند پاسخ دقیقی دهد.

یک نرم‌افزار حسابداری کارآمد مانند پارمیس که مطابق با نیازهای دقیق کسب‌وکارها و براساس نیازسنجی صورت گرفته روی کسب‌وکارها طراحی‌شده است، تمامی این سؤالات را پاسخ می‌دهد و سعی شده کاربری این نرم‌افزار به‌گونه‌ای باشد که استفاده از آن برای تمامی اقشار ساده و آسان باشد و درعین‌حال امکانات پیشرفته‌تری را نیز برای استفاده حرفه‌ای گروهی دیگر از کسب‌وکارها نیز در اختیار صاحبان خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ قرار دهد.

 

اطلاعاتی که ذکر کردید بسیار مفید است، اما چگونه می‌تواند به کسب‌وکاری کمک‌کننده باشد؟

امروزه نگهداری اطلاعات برای کسب‌وکارهای کوچک حائز اهمیت است. اما جدا از این مسئله، هر کسب‌وکاری، کوچک یا بزرگ، به استراتژی نیاز دارد. چه یک فرد به‌تنهایی در آن مشغول باشد و چه صدها نفر. استراتژی با شناخت مشتری و تشخیص نیاز آن‌ها طراحی می‌شود. با همین با مثال سوپرمارکت‌ها پیش می‌رویم. برخی از آن‌ها مشتریان ثابت خود را می‌شناسند و به‌صورت ضمنی متوجه می‌شوند چه محصولاتی بیشتر از همه به فروش می‌رسد. اما این راه‌کارها شاید پس‌ازاین، دیگر جوابگو نباشد. فروشگاه‌های کوچک برای حفظ بقای خود نیاز دارند اطلاعات مشتریان خود را به‌صورت دقیق داشته باشند، روز تولد آن‌ها را با پیامک تبریک بگویند، تخفیف‌هایی که روی برخی اجناس می‌گذارند را اعلام کنند و اخبار مربوط به فروشگاه را به اطلاع مشتریان برساند.

از سوی دیگر، کسب‌وکارهای خرد فضای محدودی دارند و انبار آن‌ها باید با برنامه‌ریزی دقیق پر شود. تنها راه برای اینکه بدانند چه محصولی را باید انبار کنند و چه محصولی روبه اتمام است و در تاریخ مشخص باید آن را جایگزین کنند استفاده از نرم‌افزار حسابداری ویژه اصناف و فروشگاه‌های خرد و کوچک و متوسط است که پارمیس چنین نرم‌افزاری را برای اصناف گوناگون تهیه نموده است.

ما سرویس‌های دیگری را نیز مانند خریدهای اینترنتی و سفارش‌های آنلاین برای این نرم‌افزار طراحی کرده‌ایم و در آینده آن‌ها را نیز به فهرست خدمات خود اضافه می‌کنیم تا کسب‌وکارهای خرد برای پیشرفت خود از این نرم‌افزارها استفاده کنند.

 

لطفاً درباره پیاده‌سازی این نرم‌افزار و تجهیزات سخت‌افزاری آن در محیط کسب‌وکارها بیشتر توضیح دهید؟

این نرم‌افزار آماده است و به مرحله عملیاتی رسیده است. نرم‌افزار حسابداری پارمیس پلاس می‌تواند روی ویندوز و به‌زودی روی دستگاه‌های اندرویدی نصب شود. همچنین قابلیت نگهداری اطلاعات مشتریان را دارد و یک سامانه پیامکی را نیز پوشش می‌دهد که می‌تواند اطلاعات خاصی مانند عضویت و ثبت‌نام، تبریک تولد و اعلان تخفیف‌ها را به مشتریان پیامک کند. ما همچنین روی دو سطح وب‌سایت و فضای ابری نیز در حال کار و فعالیت هستیم و به‌زودی خدمات مربوط به این بخش‌ها را نیز اعلام می‌کنیم. نرم‌افزار حسابداری پارمیس پلاس همچنین روی سخت‌افزارهای مختلف نصب می‌شود و علاوه بر این قابلیت اتصال به سایر محصولات پارمیس را نیز داراست.

تلاش دیگر شرکت پارمیس در این است که نرم‌افزار منطبق با نیاز اصناف مختلف باشد. ساختار کاری سوپرمارکت‌ها با رستوران‌ها و لباس‌فروش‌ها متفاوت است. بنابراین باید نرم‌افزار به‌گونه‌ای باشد که با همه کسب‌وکارها همخوانی داشته باشد.

 

پشتیبانی این نرم‌افزار به چه صورت است؟

واحد پشتیبانی پارمیس به‌صورت تلفنی از ۸ صبح تا ۱۰ شب پاسخگوی کاربران گرامی است. کارشناسان ما همچنین از طریق ریموت، کنترل دستگاه مشتری را از راه دور به دست می‌گیرند و درصورتی‌که مشکلی وجود داشته باشند، آن را برطرف می‌کنند. علاوه بر این کارشناسان فنی جهت سهولت هرچه بیشتر مشتریان عزیز به محل مشتری اعزام می‌شوند تا در محل، پاسخگوی مشکلات احتمالی نرم‌افزار باشند. باشگاه مشتریان ما نیز برقرار است و اعضا از طریق پرسش و پاسخ همواره با یکدیگر در ارتباط هستند.

 

راهکارهایی که برای پرداخت در این سیستم تعبیه‌شده به چه صورت است؟

ما در طراحی این نرم‌افزار تلاش کردیم تا حداکثر اطمینان و امنیت را برقرار کنیم. این سیستم قابلیت اتصال به دستگاه‌های کارت‌خوان بانک‌ها را دارد و می‌تواند با برقراری یک اتصال امن، و ایجاد هماهنگی میان سیستم صندوق فروشگاهی با فرآیند پرداخت از طریق دستگاه‌های پوز یا کارت‌خوان، اطمینان مشتریان را جلب کند و به‌سادگی فرآیند پرداخت توسط مشتریان را بدون خطا و اشتباه فراهم کند.

یکی از عمده مشکلاتی که در پرداخت از طریق دستگاه کارت‌خوان از طرف مشتریان وجود دارد، ورود مبلغ اشتباه است و از تبعاتی که ورود اطلاعات کارت‌بانکی توسط فروشنده وجود دارد آگاهی از رمز مشتریان است. درنتیجه یک سخت‌افزار و نرم‌افزار فروشگاهی مطمئن می‌تواند نقش واسطه را میان مشتری و فروشنده داشته باشد و فرآیند پرداخت را با در نظر گرفتن امنیت اطلاعات و بدون هرگونه خطا و اشتباه ممکن کند. سیستم صندوق فروشگاهی پارمیس این قابلیت را دارا است که با ارسال مبلغ فاکتور به دستگاه پوز و همچنین نمایش تمامی اطلاعات و فرآیند صدور فاکتور در مانیتور دوم ویژه مشتریان، فرآیند پرداخت را به‌صورت هرچه شفاف‌تر امکان‌پذیر کند.

 

نکته آخر شما برای مخاطبان این نرم‌افزار چیست؟

تلاش ما در مجموعه پارمیس این است که نرم‌افزاری طراحی و تولید کنیم که مطابق با نیاز کاربران باشد و بتواند در راستای برآورده‌سازی نیاز کسب‌وکارهای مختلف روند، مدیریتی ساده و دقیقی را برای مدیران این مجموعه‌ها فراهم کند تا دغدغه صاحبان خرده‌فروشی‌ها را برای ساماندهی بیشتر کسب‌وکار رفع کنیم. جهت بهبود بیشتر این نرم‌افزار، همکاران ما در بخش پشتیبانی همواره آماده شنیدن نظرات و پیشنهاد‌های کاربران و مشتریان گرامی هستند. همچنین در راستای فراگیر شدن هرچه بیشتر این نرم‌افزار و همسان‌سازی با تمام زیرساخت‌های موجود، آماده همکاری با یکایک ارگان‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سخت‌افزاری صندوق فروشگاهی هستیم تا با ادامه این همکاری‌ها، دامنه وسیع‌تری از کسب‌وکارها را مجهز به این سیستم پیشرفته کنیم.

درباره نویسنده

پری‌ناز قاسمی

پری‌ناز قاسمی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد روزنامه‌نگاری است. او در زمینه گزارش‌نویسی با راه پرداخت همکاری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

/* ]]> */