راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

7 شرکتی که پیش از اپل، استفاده از فناوری تشخیص چهره را باب کرده بودند

فناوری تشخیص چهره Face ID اپل در رونمایی از محصول جدید iPhone X این شرکت در رویداد اخیر اپل، بسیار خبرساز شد و توجهات زیادی را به خود جلب کرد. اما به‌رغم تمام این هیاهوها، استفاده از این فناوری پیش از این هم توسط خیلی‌های دیگر انجام شده است. در ادامه به هفت مورد از شرکت‌هایی که به‌جز اپل از فناوری تشخیص چهره در محصولاتشان استفاده کردند، اشاره می‌کنیم.

ببینید: پرداخت با چهره و انتقال پول پیامکی از قابلیت‌های محصولات جدید اپل

.

1- مسترکارت و پرداخت با سلفی

محصول تشخیص چهره مسترکارت به نام «Selfie Pay» یا همان پرداخت با سلفی، در سال 2015 و در دو مؤسسه مالی آزمایش شد. این محصول با استفاده از دوربین تلفن همراه و یا ریدر اثر انگشت، چهره و یا اثر انگشت فرد را هنگام انجام پرداخت، اسکن می‌کند.

.

2- علی‌پی و پرداخت با لبخند

رستوران فست‌فود چینی Yum China Holding که مدیریت رستوران‌های KFCکشور را برعهده دارد، با همکاری شرکت Ant Financial، سیستم تشخیص چهره «Smile to pay» یا همان پرداخت با لبخند علی‌پی را در چین رونمایی کرد. مصرف‌کنندگان می‌توانند با اسکن چهره خودشان جلوی میز سفارش غذا و همین‌طور وارد کردن شماره تلفنشان به‌عنوان یک عامل امنیتی می‌توانستند پرداخت خودشان را انجام دهند.

.

3- شرکت خدمات مالی آمریکایی USAA

سال 2015 بود که مؤسسه مالی آمریکایی USAA فناوری تشخیص چهره و صدا را در سرویس‌هایش به‌کار گرفت. تام گریسن، مدیرعامل شرکت نرم‌افزاری Fairfax, Va، که این تکنولوژی را برای این مؤسسه فراهم کرده می‌گوید: «از هر 5 مشتری نهایی که تجربه کار با فناوری‌های جدید را دارند، 4 نفرشان فناوری بیومتریک را به استفاده از پین یا رمز عبور ترجیح می‌دهند.»

USSA از فناوری تشخیص چهره استفاده کرد تا بتواند به حجم وسیعی از مشتریانش که تلفن‌های همراه دوربین‌دار و با سیستم‌های عامل اندروید و iOS دارند، خدمات بیومتریک ارائه دهد.

در مورد فناوری تشخیص صدا باید گفت که عوامل محیطی و سروصداهای محیط می‌تواند این سیستم را تحت تأثیر قرار دهد اما هیچ عاملی، به‌جز نور بد محیط، بر فناوری تشخیص چهره اثرگذار نخواهد بود.

.

4- سامسونگ‌پی و اسکن چشم

سامسونگ گلکسی نوت 7، اولین محصول این شرکت بود که از فناوری اسکن عنبیه چشم، به‌عنوان احراز هویت در انجام پرداخت‌های درون برنامه‌ای، استفاده کرد.

البته سامسونگ اولین شرکتی نبود که اسکنر عنبیه چشم را در محصولاتش به کار گرفت؛ مایکروسافت هم چنین قابلیتی را در دو مدل از تلفن‌های همراه Lumia خودش در سال 2015 معرفی کرد.

گرچه محصول نوت 7 سامسونگ به‌خاطر مشکلات باتری‌اش، در بازار موفق نبود، اما این شرکت قابلیت اسکن عنبیه چشم را در دیگر دستگاه‌هایش قرار داد و اوایل سال 2017 بود که قابلیت تشخیص چهره را هم به محصول گلکسی S8 اضافه کرد.

.

5- پی‌پل و اسکوئر

فقط تلفن‌های همراه هوشمند نیستند که می‌توانند چهره‌ها را تشخیص دهند، بلکه مردم و همین‌طور کیف پول‌های پی‌پل و اسکوئر هم چنین قابلیت‌های مشابهی دارند. این کیف پول‌ها این قابلیت را دارند تا از کارمند فروشگاه بخواهند تا وزن و یا هرچیز دیگری که با تصویر مشتری بشود تطابق داد را وارد کنند.

سال 2012 بود که پی‌پل با همکاری ShopKeep، روی دستگاه‌های پایانه فروش این شرکت و در فستیوال فیلم نیویورک، از این قابلیت به‌صورت آزمایشی استفاده کرد. کاربران می‌توانستند با استفاده از اپلیکیشن پی‌پل در فروشگاه‌ها و یا خود رویداد ثبت‌نام کنند و برای انجام این کار، تصویر مشتری روی صفحه نمایش کارمند فروشگاه نشان داده می‌شد. هنگام خروج هم، مشتری اسمش را می‌گفت و کارمند مسئول، چهره فرد را عکس روی فایل تطبیق می‌داد.

کیف پول موبایلی اسکوئر هم چنین سیستم مشابهی داشت. اخیرا هم گوگل روش پرداخت مشابهی را برای مشتریان مک دونالد ارائه کرد. این سیستم پرداخت که Hands Free نام دارد، تکنولوژی مبتنی بر کلود است که به کاربر این امکان را می‌دهد تا بدون دخالت تلفن همراه پرداخت خودشان را انجام دهند.

.

6- Sionic Mobile

هنگامی که شرکت Sionic Mobile در سال 2015 سیستم احراز هویت سلفی خودش را راه‌اندازی کرد، به‌خوبی می‌دانست که هنوز مردم آمادگی استفاده از چهره خودشان به‌عنوان یک عامل امنیتی را ندارند.

حدود 25 از مصرف‌کنندگان تمایلی به استفاده از تصویر خودشان یا گواهینامه رانندگی‌شان، به‌عنوان شاخصی برای تعیین هویت، نداشتند. به همین‌خاطر Sionic گزینه جایزه و سرویس وفاداری را در نظر گرفت و برای خریدهای کوچک تا سقف 25 دلار که نیازی به پروتکل احراز هویت نداشت، جایزه در نظر گرفت. با اینکار مشتریان می‌توانند سرویس این شرکت را امتحان کنند و اگر ارزش داشت، مراحل احراز هویت را هم طی کنند.

.

7- Jumio

شرکت Jumio با استفاده از سلفی به‌عنوان بخشی از  فرایند تأیید هویت دیجیتال، توانست رشد چشمگیری به‌دست آورد. اما کلاهبرداران توانستند حقه‌ای برای استفاده از عکس به‌جای تصویر واقعی پیدا کنند و همین امر موجب شد تا Jumio به فکر ارتقای سیستم بیفتد و حتی روی حرکت مردمک چشم برای تشخیص واقعی یا عکس بودن چهره حساس شود.

در همین راستا، Jumio از مصرف‌کنندگان می‌خواست تا شیء‌ای را روی صفحه نمایش دنبال کند. همچنین این شرکت فناوری دیگری را هم به سرویسش اضافه کرد که حالت‌های جزئی در چهره افراد مانند چشمک یا لبخند را هم به‌عنوان لایه امنیتی دیگر برای اطمینان از اینکه تصویر واقعی است نه، به کار برد.

منبع: Paymentssource

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.