راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مصرف‌کننده، برنده واقعی جنگ بانکداری هند خواهد بود

چه بانک‌ها بخواهند چه نخواهند، بانکداری در هند دارد به سمت دیجیتالی شدن می‌رود. چند وقتی می‌شود که سوت رقابت و نبرد میان بانک‌های کنونی هند با بانک‌های جدید پرداختی (Payments banks) زده شده است؛ ارائه‌دهندگان سرویس‌های مالی که می‌توانند هرکاری که بانک‌های سنتی انجام می‌دهند، البته به‌جز ارائه وام و اعطای اعتبار، را برای مشتریانشان انجام دهند.

هرچند که در این رقابت، پیروزی نهایی به میزان سرمایه‌گذاری‌هایی که هر کدام از این بخش‌ها انجام می‌دهند، ربط آنچنانی ندارد بلکه مدال طلای این رقابت بر گردن کسی آویخته می‌شود که بتواند مصرف‌کنندگان هندی را بیشتر خوشحال کند.

بانک‌های پرداختی، ساختارشکن‌ترین اتفاق هند

به نظر می‌رسد که بانک‌های پرداختی، بزرگ‌ترین تهدید بانک‌های کنونی هند باشد. این بانک‌های پرداختی، شکل جدیدی از مؤسسات مالی است که توسط دولت و بانک مرکزی هند به وجود آمدند.

درواقع، این بانک‌ها برای ارائه سرویس‌‌های فراگیر و قابل دسترس، به‌ویژه برای اقشار کم درآمد کشور، طراحی شده‌اند. بانک‌های پرداختی می‌توانند خدمات سپرده‌گذاری، انتقال پول و دیگر تراکنش‌ها را انجام دهند و برای دریافت مجوز هم نیازی به داشتن شعب فیزیکی ندارند.

تنها محدودیت این بانک‌ها در ارائه وام است؛ هرچند که باتوجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده، بازار پرداخت دیجیتال هند تا سال 2022 به 50 میلیارد دلار خواهد رسید و به این ترتیب، این بانک‌های پرداختی فرصت‌های بیشتر و زیادتری برای رشد خواهند داشت.

این بانک‌های پرداختی هند، بیش‌از هر چیز، بخش صنعت مالی را هدف قرار گرفته است. شرکت Airtel هند، پیش‌بینی می‌کند که حداقل 100 میلیون مشتری روی شبکه مخابراتی‌اش دارد که به بانک جدید فقط دیجیتالی‌اش ملحق شوند. دیگر بانک‌های پرداختی در بازار، توسط پیشروهای صنایع مختلف، از صنعت پست گرفته تا بخش دارویی، تأسیس و راه‌اندازی شده‌اند.

بانک‌های پرداختی تنها ساختارشکن این صنعت نیست؛ پلتفرم پول موبایلی Mpesa که توسط Vodafone راه‌اندازی شد، درحال حاضر بازار پرداخت‌های همراه هند را هدایت می‌کند. شرکت‌های مالی غیربانکی مانند AU Financiers هم از ارفاق‌های قانون‌گذاری به نفع خودشان و برای ورود به سهم بازار بانک‌های سنتی، نهایت استفاده را می‌کنند.

با این اوصاف، نتیجه جنگ بانکداری کشور هند، زیاد قابل تصور نیست. بانک‌های پرداختی، تجربه و سابقه بانک‌های رقیب خود را ندارند و هنوز در به‌کارگیری از سرویس‌ها و خدمات آن‌ها دچار چالش‌های بسیارند.

هنوز خیلی از هندی‌ها هستند که برای انجام یک تراکنش، شعب فیزیکی بانک و دستگاه‌های خودپرداز بانک‌های سنتی را ترجیح می‌دهند؛ هرچند که بر اساس تحقیقات، پیش‌بینی می‌شود که از هر 4 مصرف‌کننده هندی، 3 نفرشان انتظار دارند که تمام فعالیت‌های بانکی‌شان را بتوانند طی 12 ماه آینده، از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی انجام دهند.

باز هم می‌گوییم که دراین میدان جنگ و رقابت، موفقیت و برد نهایی نصیب کسی خواهد شد که بتواند سرویس‌ها و خدماتش را با سرعت و دقت هرچه بیشتر، مطابق با نیاز مصرف‌کننده هندی درآورد.

همیشه حق با مشتری است

بیایید با خودمان روراست باشیم که خیلی از بانک‌ها در درک مشتریان خود، خوب عمل نمی‌کنند. تحقیقاتی در اوایل امسال انجام شد که نشان می‌داد از هر 3 مشتری بانکی هندی، دو نفرشان هیچ‌گونه تماس و ارتباطی از طرف بانک خود، در یک سال گذشته دریافت نکرده‌اند.

با اینکه بانک‌های پرداختی هند، تمرکزشان را منحصرا روی خدمات موبایلی و دیجیتال قرار داده‌اند، 69 درصد از مردم این کشور همچنان برای افتتاح حساب و یا دریافت خدمات جدید، شخصا به بانک مراجعه می‌کنند. هرچند که درصد بالاتری از این مشتریان از انجام تمامی این‌کارها از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی اعلام رضایت و خرسندی کرده‌اند.

به عبارت دیگر، مصرف‌کنندگان هندی به‌سادگی همه‌چیز و همه‌کار را به‌صورت دیجیتال انجام نمی‌دهندو رفتارشان بسیار متفاوت‌تر است. هر مؤسسه مالی هم نمی‌تواند این قبیل رفتارها را درک کند.

مشتریانی که ممکن است با سرویس‌های دیجیتال کسب‌وکار اصلی پشت این بانک‌های پرداختی، مانند مخابرات و یا پست، خو گرفته باشند، شاید زمانی که صحبت از انجام کارهای بانکی با آن شرکت مربوطه برسد، انتظارات و توقعات کاملا متفاوت و جدیدی داشته باشند. بهترین راه برای درک و فهم چنین انتظاراتی هم استفاده از داده‌ است.

به‌جای ایجاد محصولات، سرویس‌ها و حتی مدل‌های عملیاتی جدید، ارائه‌دهندگان خدمات مالی هند، می‌بایست کارشان را انجام تجزیه‌وتحلیل‌ها آغاز کنند.

برای مثال، بانک HDFC، فرانید تغییر و تحولات دیجیتالی‌اش را با انجام سرمایه‌گذاری روی پلتفرم‌های تجزیه‌وتحلیل و سیستم‌های کربنکینگ چابک‌تر، شروع کرد.

نتیجه این کارها برای HDFC این شد که توانست فرایند افتتاح حسابش را از چند روی، فقط به چند دقیقه کاهش دهد و سرویس‌های بهتر و شخصی‌سازی‌شده‌تری را هم به مشتریانش ارائه دهد.

مصرف‌کننده، برنده واقعی نبرد صنعت بانکداری هند خواهد بود. بانک‌های سنتی و پرداختی، هر دو باید هرکاری می‌توانند انجام دهند تا خودشان را با این طرف برنده، تطابق دهند.

در این راه، آن بخشی که بتواند این کار را با استفاده از داده‌ها و انجام تجزیه‌وتحلیل، به‌خوبی انجام دهد، صرف نظر از اینکه کسب‌وکارش دیجیتالی است یا نه، می‌تواند در این نبرد سخت، سهم بازار خودش را بسازد و حفظ کند.

منبع: Cio.economitimes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.