راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برگزاری رویداد IFA در برلین

ندا لهردی؛ دنیای اقتصاد / تکنولوژی این روزها همه‌جا هست، به همه‌جا نفوذ کرده و هرروز مرزهای تازه‌ای از دنیای واقعی را پشت سر می‌گذارد تا به جزئی جدانشدنی از زندگی مدرن تبدیل شود. این روند که در سال‌های اخیر سرعت قابل‌توجهی هم پیدا کرده، صنعتی بزرگ، سودآور و رو به رشد را ایجاد کرده است. با این اوصاف است که نمایشگاهی که زمانی با معرفی دستگاه رادیویی ساخته‌شده با حمایت نازی‌ها در برلین و با همین نام «نمایشگاه رادیویی برلین» شکل گرفت، حالا به رویداد بزرگ تبدیل شده که با نام IFA در جهان شناخته می‌شود. هرچند IFA تا حدود 55 سال به‌صورت رویدادی دوسالانه برگزار می‌شد، اما رشد تکنولوژی و ابزارهای دیجیتال و نفوذ آن‌ها به زندگی روزمره افراد باعث شده این رویداد به شکل سالانه برگزار شود و میزبان شرکت‌های تولیدکننده لوازم مصرفی الکترونیک، محصولات دیجیتال شخصی و لوازم‌خانگی باشد.

این رویداد در ماه سپتامبر هرسال علاقه‌مندان، کارشناسان و فعالان صنعت تکنولوژی را از بیش از صد کشور جهان در شهر برلین که به قلب صنعتی اروپا مشهور است، گرد هم می‌آورد. نمایشگاه IFA امسال از اولین روز ماه سپتامبر آغاز شده و تا روز ششم این ماه ادامه دارد. بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی مسئولان برگزاری این نمایشگاه، رویداد امسال میزبان هزار و 805 شرکت‌کننده در زمینی به مساحت 159 هزار مترمربع است. به‌این‌ترتیب شرکت‌های بزرگ تکنولوژی دنیا در 6 روز اول ماه سپتامبر امسال در محوطه بزرگ مرکز نمایشگاهی شهر برلین دورهم جمع می‌شوند تا جدیدترین محصولات و سرویس‌های خود در این عرصه را معرفی و عرضه کنند.

 

فرمان‌برداران صوتی هوشمند

پدیده نسبتاً جدید و پرطرفدار دستگاه‌های هوشمند مبتنی بر فرمان صوتی جایگاه ویژه‌ای در رویداد IFA امسال دارند. به‌این‌ترتیب در نمایشگاه امسال محصولات متنوعی مبتنی بر دستیار صوتی هوشمند الکسا شرکت آمازون و همچنین دستیار صوتی هوشمند Google Assistant معرفی شده‌اند. حالا این تکنولوژی حتی در بخش محصولات هوشمند خانگی هم نفوذ کرده است. همان‌طور که در نمایشگاه CES امسال موضوع دستیار صوتی هوشمند الکسا بحث داغی بود، ظاهراً تا حالا حدود 24 محصول مختلف مبتنی بر این دستیار صوتی هوشمند در رویداد IFA امسال هم معرفی شده‌اند. حالا این دستیار صوتی هوشمند در تلویزیون‌های جدید دو شرکت لنوو و توشیبا، روبات‌های تمیزکننده و کمک‌کننده امور خانه دو شرکت بوش و ال‌جی هم به‌کار گرفته شده است. این در حالی است که بعضی محصولات مانند گوشی‌های موبایل هوشمند جدید Moto X4 و LG V30 از هر دو دستیار صوتی هوشمند آمازون و گوگل بهره می‌گیرند. ساعت‌های هوشمند جدید Fossil Q Venture و Q Explorist هم که مبتنی بر دستیار صوتی هوشمند گوگل هستند، در این نمایشگاه معرفی شدند. این در حالی است که اسپیکرهای هوشمند مبتنی بر دستیارهای صوتی هوشمند در رویداد امسال حسابی جلب توجه کردند. شرکت‌های سونی، پاناسونیک، JBL، Lenovo و Harman Kardon هر کدام اسپیکرهای هوشمند جدیدی را معرفی کردند که قابلیت‌های متنوعی را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند.

 

لشکر متنوع گوشی‌ها

در بازار داغ و رقابتی گوشی‌های موبایل هوشمند، محصولات مختلفی روانه بازار می‌شوند. در رویداد امسال IFA هم شرکت‌های فعال در این بازار محصولات جدیدشان را رونمایی کردند. در این میان به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار گوشی V30 شرکت LG شاید مهم‌ترین موبایل هوشمند معرفی‌شده در این رویداد بوده است. بااین‌حال اما شرکت‌های آلکاتل با چهارگوشی، Archos با سری گوشی‌های Core 50، شرکت Cat با دو گوشی هوشمند مقاوم و مستحکم، ایسر با یک گوشی، Honor با نسخه‌ای جدید از Honor9، Hisense با یک گوشی و شرکت سونی با سری گوشی‌های XZ1 و XA1 در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

 

ترکیبی از واقعیت و رویا

تکنولوژی‌های واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی مثل سال‌های اخیر در رویداد امسال هم موردتوجه هستند. شرکت‌های Asus، Acer، Dell و HP همه هدست‌های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت ترکیبی ویندوز را تولید و رونمایی کردند. بااین‌حال اما گویا هدست واقعیت مجازی شرکت Lenovo با نام Star Wars: Jedi Challengers به خاطر قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاصش بیشتر از دیگر محصولات رقیب موردتوجه قرارگرفته است. در این میان هدفون‌ها و هدست‌های مختلفی هم برای طرفداران موسیقی و بازی معرفی و رونمایی شده است. هدفون مدل Icon X شرکت سامسونگ با شباهتی قابل پیش‌بینی به ایرپاد شرکت اپل و مجهز به شمارشگر ضربان قلب توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد. این در حالی است که هدفون بی‌سیم جدید شرکت سونی، هدفون جدید شرکت Jabra با امکان سازگاری با دستیار صوتی هوشمند اپل و گوگل و همچنین هدفون بلوتوث Play E8 شرکت Bang & Olufsen هم در این رویداد حسابی جالب توجه بودند.

 

کامپیوترها و تبلت‌های وفادار

باوجود تمام ابزارهای مدرن معرفی‌شده در رویداد امسال، اما کامپیوترها، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها همچنان محصولات کاربردی و وفادار کاربران هستند و به همین دلیل بخش قابل‌توجهی از این نمایشگاه را به خود اختصاص داده‌اند. کامپیوترهای جدید مبتنی بر هشتمین نسل از پردازنده‌های Intel Core در بسیاری از غرفه‌های مهم دیده می‌شوند. در این میان نسخه جدید لپ‌تاپ‌های Dell XPS 13 و Lenovo Yoga 920 و همچنین کامپیوتر قدرتمند Acer Predator Orion 9000 توجه بسیاری از بازدیدکنندگان و کارشناسان را به خودشان جلب کردند. حتی شرکت فرانسوی Archos هم با سری تبلت‌های Diamond و همچنین تبلت‌های تبدیل‌شدنی معروفش در این نمایشگاه حضور پررنگی دارد.

 

پوشیدنی‌های محبوب

در این بخش گویا سامسونگ حسابی جنجالی ظاهرشده است. این شرکت با سه محصول پوشیدنی هوشمند جدید به IFA امسال آمده است. ساعت هوشمند Gear Sport با طراحی کوچک‌تر از Gear S3، بدنه‌ای مقاوم و ضد آب و همچنین مجهز به GPS احتمالاً توجه بسیاری از کاربران ورزشکار را به خودش جلب می‌کند. Gear Fit2 Pro هم دستبند هوشمند ورزشی جدید این شرکت است که می‌تواند برای شنا و ورزش‌های حرفه‌ای دیگر هم مورداستفاده قرار بگیرد. Gear iconX هم‌نسل دوم هدفون‌های داخل گوشی بی‌سیم سامسونگ است که با دستیار صوتی هوشمند Bixby سازگاری دارد. شرکت Garmin هم که تولیدکننده حرفه‌ای محصولات پوشیدنی و ورزشی هوشمند است، ساعت هوشمند Vivoactive 3 را در این نمایشگاه رونمایی کرده است. این ساعت هوشمند مجهز به GPS، شمارشگر ضربان قلب، باتری با طول عمر یک هفته و سیستم پرداخت موبایلی Garmin Pay

 

ویژه‌های جالب

در میان محصولات و ابزارهای معرفی‌شده در نمایشگاه IFA امسال اما طبق روال هرسال، بعضی محصولات خاص و متفاوت هم رونمایی شده‌اند. پهپاد Mavic Pro Platinum شرکت DJI با سیستم کاهش صدا و افزایش زمان پرواز، کیبورد جدید Logitech برای طراحان با کلیدهای ویژه نرم‌افزار فتوشاپ، InDesign و Illustrator، دوربین کوچک Holo360 شرکت Acer با قابلیت عکاسی و فیلم‌برداری باکیفیت و به‌صورت 360 درجه، تلویزیون جدید شرکت Philips با ساندبار باکیفیت و نامرئی و طراحی فوق باریکش، دوربین هوشمند خانگی Powbo برای پیگیری وضعیت حیوانات خانگی و صحبت با آن‌ها در زمانی که در خانه حضور ندارید و همچنین سیستم خشک‌شویی هوشمند شرکت Panasonic که علاوه بر شستن وخشک کردن، امکان تا کردن و قرار دادن لباس‌های تمیز در یک جای از پیش تعیین‌شده را دارد، بعضی از این محصولات خاص و ویژه هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.