راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری بدون شعبه؛ افق ۱۴۰۰ بانک قرض‌الحسنه رسالت

محمدحسین حسین‌زاده، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت در جمع رسانه‌های خراسان رضوی، افزود: «در حال حاضر ۲۴۸ شعبه فعال با چهارمیلیون مشتری داریم که هدف ما تسهیل در ارائه خدمات به مشتریان است.»

او ارائه خدمات آسان، ارزان و مدرن در بستری شرعی به مخاطبان را یکی از اهداف اصلی در بانک قرض‌الحسنه رسالت برشمرد و اظهار داشت: «بانکداری اجتماعی مدلی طراحی‌شده برای ارائه این‌گونه خدمات است.»

حسین زاده قرض‌الحسنه، اجتماعی و خرد بودن را هویت‌سازمانی این بانک برشمرد و اظهار داشت: «بانک قرض‌الحسنه رسالت به‌صورت تخصصی فقط بر روی قرض‌الحسنه کار می‌کند و تمام سپرده‌ها و تسهیلات بانک مبتنی بر عقد قرض‌الحسنه است. علاوه بر این تلاش می‌شود تا در بعد شرعی، فتاوای علمای جهان اسلام رعایت شود.»

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت با اشاره به اجتماعی بودن این بانک گفت: «در دنیا کسب‌وکارهایی تحت عنوان کسب‌وکار اجتماعی وجود دارد؛ همان‌طور که از نامشان پیدا است، کسب‌وکار هستند به این معنی که کاملاً اقتصادی و خودگردان بوده ولی درعین‌حال اجتماعی هم هستند و هدف حل یک مسئله اجتماعی را دارند. این کسب‌وکارها خیریه نیستند و حتی ممکن است که در آن‌ها تولید سود شود ولی سودمحور نیست. بانک قرض‌الحسنه رسالت نیز یک بانک اجتماعی است چون سودمحور نیست. البته یک کسب‌وکار هستیم و نه به سهامداران و نه به سپرده‌گذاران خود سود نمی‌دهیم.»

او اضافه کرد: «بانک قرض‌الحسنه رسالت، یک بانک خرد است چرا که سقف تسهیلات آن ۳۰ میلیون تومان است و عامه جامعه، هدف این بانک است. باید به این نکته توجه داشت که خرد بودن به معنی کوچک بودن نیست، چراکه به‌عنوان مثال یک هایپرمارکت ممکن است بسیار بزرگ باشد ولی درنهایت به خرده‌فروشی می‌پردازد.»

حسین زاده یادآور شد: «با توجه به این ابعاد، هدف غایی بانک قرض‌الحسنه رسالت این است که خدمات خود را به‌صورت آسان و ارزان در بستری شرعی ارائه نماید.»

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت گفت: «بانک برای دستیابی به هدف غایی راهی جز مدرن شدن ندارد تا هم هزینه‌ها را کم کند و هم خدمات را به‌صورت آسان ارائه نماید. بر همین اساس زیربنا و زیرساخت بانک قرض‌الحسنه رسالت، بانکداری مدرن است.»

او در ادامه برای روشن‌تر شدن مفهوم بانکداری اجتماعی به تفاوت‌های بانکداری سنتی با بانکداری اجتماعی اشاره کرد و افزود: «بانکداری سنتی فیزیکی و حضوری، ارائه خدمات به‌صورت فردی و جغرافیا محور است.»

حسین زاده اظهار داشت: «در بانکداری اجتماعی به‌جای انجام کارها به‌صورت سنتی و حضور فیزیکی افراد در شعبه با استفاده از زیرساخت‌های بانکداری مدرن، تمامی خدمات به‌صورت غیرحضوری و مدرن و با استفاده از ابزارهای الکترونیک و مجازی به مشتریان ارائه می‌شود. وی یادآور شد: بر همین اساس می‌توان بیان کرد که بانکداری اجتماعی و بانکداری مدرن دو روی یک سکه هستند. در بانکداری اجتماعی به‌جای ارائه خدمات به‌صورت انفرادی به افراد، به جمع مشتریان در قالب کانون توجه می‌شود و خدمات به آن‌ها ارائه می‌شود. کانون را ما تشکیل نمی‌دهیم و اصلاً همانند یک باجه یا شعبه نیست بلکه کانون جمعی از افراد هستند که از سمت یک سازمان مورد قبول ما (سازمان حامی) به بانک معرفی شده‌اند و یک نفر را نیز به‌عنوان راهنما برای انجام مقدمات کارها به بانک معرفی کرده‌اند.»

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت گفت: «در بانکداری اجتماعی به‌جای ارائه خدمات شعبه محور و درنتیجه جغرافیا محور (خدمات هر شعبه محدود به منطقه جغرافیایی آن شعبه است) با نگاه تخصصی به گروه مشتریان و بر اساس گرایش گروه‌ها به آن‌ها خدمات ارائه می‌شود.»

او با تأکید بر اینکه افق ۱۴۰۰ بانک قرض‌الحسنه رسالت بانکداری بدون شعبه است، افزود: «یکی از دلایل گران بودن خدمات بانکی، بانکداری سنتی است و هدف نهایی ما در بانکداری اجتماعی این است که برای تمامی اعضا به‌صورت غیرحضوری افتتاح حساب صورت گرفته و از خدمات بانک استفاده نمایند و درصورتی‌که نیاز به دریافت وام داشتند، فرد بدون امضای کاغذی و با درخواست اینترنتی وام، تسهیلاتش را دریافت کند.»

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت با اشاره به تسهیلات پرداختی در این بانک افزود: «از سال ۹۲ تاکنون بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات با میانگین ۱۰ میلیون تومان و با کارمزد سالیانه ۲ درصد پرداخت شده‌است.»

او سقف تسهیلات این بانک را ۳۰ میلیون تومان عنوان کرد و یادآور شد: «بانک قرض‌الحسنه رسالت بانکی خرد است و مخاطبین آن ۸۰ درصد از افراد جامعه هستند که نیاز به تسهیلات کلان ندارند.»

حسین زاده با تأکید بر رتبه بانک قرض‌الحسنه رسالت در تعداد تراکنش‌های الکترونیکی بیان کرد: «اولین کارت شتابی این بانک در سال ۹۲ واگذار شده که طی این چهارسال و از بین ۳۶ بانک و موسسه اعتباری به رتبه یازدهم دست‌یافته‌ایم که این مهم نشان می‌دهد در چه ابعاد و با چه سرعتی حرکت می‌کنیم.»

حسین زاده به راه‌اندازی سامانه مرآت در بانک قرض‌الحسنه رسالت اشاره کرد و افزود: «مرآت برای اعتبارسنجی در این بانک ایجاد شده که به مشتریان یک نمره اعتباری اعطا و براساس آن میزان پرداخت تسهیلات را مشخص می‌کند.»

او یادآور شد: «این سامانه برای آسان کردن دریافت تسهیلات و تسهیل مسیر وام‌گیرنده است، چرا که درصورت تائید اعتبار وام‌گیرنده، برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه دیگر نیازی به ضامن نیست.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.