راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جایگاه شرکت‌های پرداخت ایرانی در خاورمیانه و آفریقا در گزارش نیلسون ریپورت

نیلسون ریپورت در شماره 1112 خود که در 30 ژوئن 2017 منتشر شد، گزارشی منتشر کرده است که در آن 31 پذیرنده بزرگ در خاورمیانه و آفریقا را براساس میزان تراکنش‌های انجام‌شده ویزا و مسترکارت در سال 2016 طبقه‌بندی کرده است و با وجود اینکه شرکت‌های PSP ایرانی نیز با اینکه تراکنش‌های ویزا و مستر را پذیرش نمی‌کنند ولی با توجه به اینکه حجم بسیار زیادی تراکنش داخلی دارند، در این طبقه‌بندی قرار داده شده‌اند و از آنجایی که مبنای اولیه این طبقه‌بندی، تعداد تراکنش‌های ویزا و مستر است، شرکت‌های ایرانی در انتهای فهرست قرار داده شده‌اند و جمعا 36 شرکت در این فهرست آمده‌اند. ولی برای اینکه جایگاه واقعی شرکت‌های PSP ایرانی را در این فهرست متوجه شوید بد نیست نگاهی به آمار تعداد کارت‌خوان هر کدام از این پذیرندگان بیندازید؛ Absa Bank از آفریقای جنوبی با 122 هزار دستگاه در جایگاه اول این فهرست قرار گرفته است در صورتی شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد آخرین شرکت ایرانی حاضر در این فهرست، 300 هزار دستگاه کارت‌خوان دارد.

در این گزارش علاوه بر میزان تراکنش‌های انجام‌شده توسط کارت‌های ویزا و مستر در سراسر منطقه خاورمیانه و آفریقا، تراکنش‌های انجام‌شده توسط کارت‌های داخلی هر کشور نیز، بررسی شده است.

باتوجه به اینکه ایران جزو کشورهای پذیرنده کارت‌های ویزا و مستر نیست، اما به دلیل حجم بالای تراکنش‌های انجام‌شده توسط کارت‌های داخلی کشور، به نام 5 شرکت به پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان، آسان پرداخت، تجارت الکترونیک پارسیان و پرداخت الکترونیک پاسارگاد نیز در گزارش نیلسون ریپورت اشاره شده است.

فایل با کیفیت‌تر جدول زیر را از اینجا ببینید یا روی تصویر زیر کلیک کنید

پذیرنده‌ها شامل 14 کشور در سراسر منطقه هستند که درمجموع همگی آن‌ها توانستند 143.55 میلیارد دلار خرید با کارت‌های ویزا و مسترکارت را توسط 496.318 فروشنده، تنها با انجام 2.71 میلیارد تراکنش، پذیرش کنند.

دیگر تراکنش‌های انجام‌شده توسط کارت‌های آمریکن اکسپرس، داینرز کلاب، جِی‌سی‌بی و یونیون‌پی، 16.6 میلیون تراکنش و به مبلغ 2.15 میلیارد دلار بوده است.

همچنین در این گزاش، میزان تراکنش‌های انجام‌شده توسط کارت‌های نقدی داخلی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. تراکنش‌های انجام‌شده توسط این کارت‌ها، 363.2 میلیون تراکنش و به مبلغ 38.83 میلیارد دلار بوده است. از طرف دیگر، میزان تراکنش‌های انجام‌شده توسط کارت‌های اعتباری داخلی این منطقه نیز 48.2 میلیون تراکنش و به مبلغ 2.30 میلیارد دلار بوده است.

در این فهرست شرکت‌های به‌پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان، آسان پرداخت پرشین، تجارت الکترونیک پارسیان و تجارت الکترونیک پاسارگاد به ترتیب در جایگاه‌های 32 تا 36 این فهرست قرار دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.