راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تأثیر خوددریافت/خودپرداز در بهینه‌سازی هزینه‌ها

بهره‌گیری از خوددریافت/خودپردازها در بانک‌ها باعث کاهش شدید هزینه عملیاتی و قیمت تمام‌شده پول در بانک شده و درعین‌حال به افزایش درآمد، بهره‌وری و سودآوری شعب و ارتقای خدمت‌رسانی به مشتریان می‌انجامد و درنهایت فرصت‌های بسیاری را برای بهینه‌سازی هزینه‌ها فراهم می‌کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت ایران ارقام، با استفاده از خوددریافت/خودپرداز به‌طور بالقوه به کارکنان کمتری در شعبه‌های هر بانک نیاز است. برای نمونه در بانک ایان جی هلند تعداد کارکنان شعب واسطه از 4 به 3 نفر و در دیگر شعب از 3 به 2 نفر کاهش یافت. میزان کاهش هزینه‌های ناشی از کمتر شدن تعداد کارکنان بین 20 تا 33 درصد بوده است.

علاوه بر این، می‌توان نحوه استقرار کارکنان را تغییر داد تا بر روی خدمت‌رسانی بهتر به مشتریان و فعالیت‌های مرتبط با درآمدزایی بیشتر برای بانک‌ها متمرکز شوند. نتیجه طبیعی این تحولات، اختصاص منابع کمتر برای رسیدگی به بحث‌ها و نظرات مشتریان و کمتر شدن درگیری با آنان است.

مقابله بهتر با هرگونه کلاهبرداری و کاهش خطر پذیرش اسکناس‌های تقلبی توسط دستگاه به علت حذف عامل خطای انسانی، مزیت دیگر استفاده از خوددریافت/خودپرداز است. خطاها و هزینه‌های رفع خطاها از طریق یک فرایند کامل خوددریافت/خودپرداز کاهش می‌یابد.

ممکن بودن سپرده‌گذاری نقدی در تمام روزها و ساعات با استفاده از خوددریافت/خودپرداز، موجب استفاده حداکثری از دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های شما خواهد شد و مشکلاتی همچون وابستگی به ساعات محدود کاری هر یک از شعب بانکی و ضرورت در دسترس بودن کارکنان شعب را از بین می‌برد.

کاهش هزینه‌های مدیریت پول نقد (پول گذاری، پول رسانی و هزینه نگهداری پول نقد) به علت کاهش قابل‌توجه هزینه‌های پول گذاری مجدد خودپرداز و حمل‌ونقل آن یک مزیت مهم دیگر است. علاوه بر این از سپرده‌گذاری نقدی برای تأمین حجم موردنیاز وجوه نقدی استفاده می‌شود.

در بانک کی‌­بی‌­سی بلژیک هم 30 درصد از نقل‌وانتقالات مالی برای سپرده‌گذاری پول نقد است که با استفاده از خوددریافت/خودپرداز در 60 درصد از موارد مشتریان از این کار منصرف می‌شوند. ترکیب این امر با حذف هزینه‌های مربوط به سپرده‌گذاری شبانه در خودپردازها به کاهش شدید هزینه‌های پول گذاری خودپردازها می‌انجامد.

همچنین تنها در مرحله آزمایشی بانک‌ها می‌توانند میزان نیاز به پول گذاری و پول رسانی به خودپردازها را بین 40 تا 83 درصد کاهش دهند.

درنهایت بانک آی­‌ان‌­جی هلند معتقد است صرفه‌جویی حداکثر 50 درصدی در هزینه نقل‌وانتقال پول را می‌توان ناشی از پرشدن خودکار خودپردازها از پول نقد دانست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.