راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همکاری سفت‌وسخت بانک‌ها با فین‌تک‌ها برای براندازی بانکداری سنتی

آیا قرار بر ماندن بانک‌ها است؟ گزارش اخیر اکسنچر به‌خوبی این موضوع را برجسته کرده که چطور برهم‌زنندگی‌های دیجیتالی، کم‌کم نقش و ارتباط بانک‌ها را کاهش می‌دهد.

استقبال جهانی از فین‌تک از 16 درصد در سال 2015، به 33 درصد در سال 2017 افزایش داشته است. به‌طور کلی، مؤسسات مالی تحت فشارند تا هرچه بیشتر نوآوری داشته باشند و سیستم‌های موجودشان را بهبود و ارتقا بخشند. درواقع فشار موجود باعث شده تا مدل‌های کسب‌وکاری به سمت توسعه چابکی و همین‌طور رشد بیشتر، بازطراحی شوند.

در حقیقت، این تغییر درک و رفتار مشتری است که روی درخواست‌های مختلف سرویس‌های مالی تأثیرگذاشته است. بانک‌ها به‌طور مداوم چهارچوب کنونی خودشان و همین‌طور مدل‌های کسب‌وکاریشان را به چالش می‌کشند تا هرچه بیشتر و بیشتر با مشتریانشان ارتباط برقرار کنند و درواقع به یک مخزن درآمد بلند مدت و ثابت دسترسی پیدا کنند.

حتی بانک‌های خصوصی نیز در تلاش‌اند تا زمانی که با تحولات دیجیتالی و نفوذ فین‌تک‌ها مواجه می‌شوند، فضای موجود خودشان را حفظ کنند.

گزارش‌های بسیاری وجود دارد که در هر کدامشان، به بانک‌ها توصیه شده تا به سمت دیجیتالی شدن حرکت کنند. بدون شک خود بانک‌ها هم به این موضوع توجه دارند و این توجه را می‌توان به‌وضوح در ایجاد تغییر و تحولات دیجیتالی در سراسر بخش‌های کسب‌وکاری بانک‌ها مشاهده کرد.

برای مثال بانک سوئیسی Credit Suisse در بخش فناوری اطلاعات خود، تواسنه پیشرو در ایجاد تغییر و تحولات دیجیتالی باشد. این بانک فرایند بازسازی خودش را از آسیا اقیانوسیه شروع کرد. به گفته مارکو آبله (Marco Abele) کارشناس بخش تحولات دیجیتال Credit Suisse، این بانک یک دیتا سنتر قدیمی خود در سنگاپور را به یک مرکز نوآوری تبدیل کرده است.

حداقل در سنگاپور، می‌توان گفت که هر بحث و گفتگویی درباره نوآوری، بدون اشاره به بزرگ‌ترین بانک خرده‌فروشی کشور، یعنی DBS، بحث عبثی است. شعبه هنگ‌کنگ این بانک هم قصد انجام یک برنامه نوآوری جهانی در راستای حمایت از شرکت‌های فین‌تکی دارد.

McKinsey&Company، در یکی از گزارش‌های سال گذشته خود به‌وضوح مطرح کرد که اگر بانک‌ها دست به سینه بنشینند و منتظر باشند تا موج فین‌تک‌ها بیاید و برود، در آخر مجبور خواهند شد تا برای زنده ماندن در این صنعت دست‌وپا بزنند.

باید گفت که این دوران به‌جای بانک‌های منفعل، به بانک‌های فعالی تعلق دارد که به‌خوبی می‌توانند فرصت‌ها و موقعیت‌های رشد را پیدا کنند تا به آن‌ها در تسریع حرکتشان کمک کند.

.

میلی سیری‌ناپذیر به همکاری

بانک‌ها میل و اشتیاق زیادی برای ایجاد همکاری با فین‌تک‌ها نشان می‌دهند. بانک‌های جهانی برای سرمایه‌گذاری روی فین‌تک‌ها هزینه‌های بسیاری می‌کنند تا بتوانند سرویس‌ها و خدمات ادغام‌شده‌ای به مشتریانشان ارائه دهند.

می‌شود گفت که تقریبا طی یک سال گذشته بانک‌هایی مانند Citigroup، Banco Santander و Goldman Sachs هرکدام قراردادهای همکاری با برخی فین‌تک‌ها بسته‌اند.

BNP Paribas نمونه خوب دیگری است که می‌توان به آن هم اشاره کرد. این بانک قصد دارد تا طی سه سال آینده، سرمایه‌گذاری خودش را روی بخش تکنولوژی دوبرابر کند تا بتواند هم خودش را با تغییر رفتار مشتری تطابق دهد و از طرف دیگر، هزینه‌هایش را هم به نسبت کاهش دهد.

شاید بتوان گفت که برنامه سه‌ساله BNP، احتمالا جاه‌طلبانه‌ترین و گران‌ترین سرمایه‌گذاری است که تا به امروز انجام شده است. دیگر برکسی پوشیده نیست که این بانکداران شیک که هرکدامشان دفتر مجللی برای خودشان آماده کرده‌اند، حالا دیگر آستین‌ها را بالا زده‌اند و پابه‌پای استارت‌آپ‌ها پیش می‌روند.

شاید دوستان و همکاران بسیاری را دوروبرمان بشناسیم که در دنیای مشارکت، همه چیز خودشان را رها کرده باشند و استارت‌آپ جدیدی راه‌اندازی کرده باشند تا با کارفرمای قبلی خود به رقابت بپردازند.

سرمایه‌داران هم کاملا تیزبینانه روند موفقیت چنین شرکت‌های چابک و نوآوری را تحت نظر دارند. درواقع این سرمایه‌گذاران به‌شدت به‌دنبال سرمایه‌گذاری در شرکت‌های جدید فین‌تکی و همچنین فضای فناوری قانون‌گذاری (Regtech) هستند و درکنارش حوزه‌های محبوبی مانند پلتفرم‌های وام‌دهی فردبه‌فرد، شرکت‌های انتقال پول و مشاوران رباتی را هم دنبال می‌کنند.

با همه این تفاسیر، یک سؤال مطرح می‌شود و آن این است که چه کسی قرار است برهم‌زننده این فین‌تک‌ها باشد؟ این همان موج بعدی است که همه ما منتظرش هستیم.

بر اساس گزارشات PWC، تقریبا 50 درصد شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی در سراسر دنیا قصد دارند که طی سه تا پنج سال آینده بتوانند استارت‌آپ‌های فین‌تکی را به‌دست آورند. برای مثال BNP Paribas، به‌تازگی بانک دیجیتالی فرانسوی Compte-Nickel را به ارزش 200 میلیون یورو (213 میلیون دلار) خریداری کرد که به گزارش بلومبرگ، بزرگ‌ترین خریداری فین‌تکی در فرانسه بوده است.

آیا می‌توان چشم‌ انتظار زمانی بود که دگرگون‌شده‌ها خودشان به دگرگون‌کننده‌ها تبدیل شوند؟ باید کم‌کم این احتمالات را هم درنظر گرفت.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.