راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نتایج نظرسنجی از موسسات و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی در حوزه دستگاه‌های خودپرداز

مونا رحيمي چهارده؛ تحليلگر بازار در شركت مهندسي سيستم ياس ارغواني/  برای هفتمین سال متوالی، موسسه ATM Marketplace، برای تحلیل و بررسی روند آتی خودپردازها از نظرات مؤسسات و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی و فعالان در حوزه دستگاه‌های خودپرداز استفاده کرده است.

در این نظرسنجی که در سال 2014 انجام شده است، خودپردازها در جهان و همچنین نقش خودپردازها در خدمت‌دهی مؤسسات مالی به مشتریان بررسی شده است. همچنین در این بررسی جهت درک بهتر نگرش‌ها و چگونگی تغییر آن‌ها، نتایج نظرسنجی سال 2013 با نتایج به‌دست‌آمده از نظرسنجی 2014 مقایسه می‌شود. قابل‌ذکر است که مهم‌ترین رویداد اصلی سال 2014، عدم پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز xp در آوریل 2014 بوده است.

در هفتمین نسخه از بررسی سالانه روند آتی خودپردازها، روند فعلی این صنعت بررسی شده و انتظاراتی که از خودپرداز در آینده خواهد داشت معرفی خواهد شد.
در بررسی‌های 2014، تعداد 730 پاسخ‌دهنده شرکت کردند که از این تعداد، 386 نفر از آن‌ها مؤسسات مالی و مابقی جزء شرکت‌های مختلف ارائه‌دهنده خدمات خودپرداز و یا سایر خدمات مشابه مانند دستگاه‌های سلف‌سرویس بوده‌اند.

همچنین بیشترین شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از اروپای غربی و کشور آمریکا بوده‌اند. با توجه به نتایج نظرسنجی مشخص‌شده است که درصد بیشتری از پاسخ‌دهندگان (87.9 درصد) قصد افزایش تعداد دستگاه‌های خودپرداز رادارند.

افزایش خودپرداز، ملزم به ایجاد برنامه‌های توجیهی جهت هدایت مردم به سمت خدمات خودپرداز است، به‌عنوان‌مثال تعداد بی‌شماری از بانک‌های آمریکا شعب خود را جهت هدایت و تشویق مردم به سمت خودپرداز و انجام کارهای بانکی از طریق دستگاه‌های خودپرداز بسته‌اند.

دلیل اصلی افزایش خودپردازها در حقیقت افزایش دسترسی مشتری و اضافه کردن قابلیت‌های جدید جهت رضایت مشتریان است که مستلزم به‌روزرسانی و ارتقاء نرم‌افزار و سخت‌افزار دستگاه‌های خودپرداز است. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید 33 درصد از مؤسسات مالی برای تغییر نرم‌افزار خودپردازها برنامه‌ریزی کرده‌اند.

قابل‌توجه است که در سال 2014، درصدی از پاسخ‌دهندگان که قصد جایگزین کردن نرم‌افزار فعلی خود را دارند نسبت به سال 2013، 12.4 درصد افزایش یافتند.

بر اساس نتایج نظرسنجی، علت اصلی به‌روزرسانی و ارتقاء دستگاه‌های خودپرداز، حمایت از ویندوز 7 یا 8 بوده است. با عدم حمایت مایکروسافت از ویندوز XP از 8 آوریل 2014، مهاجرت به سمت ویندوز 7 یا 8 مهم‌ترین تغییر اساسی است. ادغام خودپردازها با دیگر کانال‌های بانکی و افزایش امنیت از دیگر دلایل مهم برای تغییر نرم‌افزار خودپردازها شناخته شده‌اند.

دغدغه‌هایی نیز برای تغییر ویندوز XP و مهاجرت به سمت ویندوز 7 از سوی پاسخ‌دهندگان مطرح‌شده که در جدول زیر قابل‌مشاهده است:

سایر شامل مواردی چون صدور گواهینامه، هماهنگی بین فروشنده‌ها، هزینه‌های به‌روزرسانی و تولیدکنندگان سخت‌افزار است که باعث عدم مهاجرت به سمت ویندوز 7 است.

همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌نمایید در سال 2014، بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان (51.4 درصد) حفظ، نگهداری و توسعه راحت‌تر را به‌عنوان یکی از مزایای کلیدی حرکت به سمت یک محیط نرم‌افزار استاندارد دانسته‌اند. همچنین توانایی گسترش قابلیت‌ها با کمترین هزینه، عامل کلیدی دیگری بوده که توسط 30.7 درصد از پاسخ‌دهندگان مطرح‌شده است.

همان‌گونه که در جدول ذیل مشاهده می‌نمایید ادغام خودپرداز با موبایل به‌عنوان مهم‌ترین قابلیت‌های جدید روی خودپردازها است. به‌طوری‌که در سال 2014، 41.3 درصد این گزینه را انتخاب نموده‌اند. EMV، سفارشی کردن رابط کاربری بر اساس تاریخچه تراکنش‌ها، بازاریابی هدفمند و حمایت از کارت‌های غیر تماسی از دیگر قابلیت‌های مهم ازنظر پاسخ‌دهندگان بوده است.

این نکته قابل‌توجه است که در سال 2014، 17.9 درصد از پاسخ‌دهندگان گزینه کمک گوی از راه دور را مهم‌ترین ویژگی بر روی خودپردازها دانسته‌اند و 7.3 درصد از پاسخ‌دهندگان گزینه ویدئو کنفرانس با موضوعات بانکی توسط کارشناسان را انتخاب نموده‌اند. در نظرسنجی‌های 2014، پاسخ‌دهندگان FI علاقه کمی به فروش مواردی چون تمبر، بلیت و. روی خودپردازها و ارائه نقل و انتقالات P2P نشان داده‌اند.

با توجه به نتایج این نظرسنجی، پاسخ شرکت‌کنندگان در خصوص اینکه چه برنامه‌ای برای گسترش استفاده از سلف- سرویس دارند به‌صورت زیر بوده است:

نزدیک به 4/3 از پاسخ‌دهندگان FI قصد اضافه کردن کارهای جدید روی دستگاه‌های خودپرداز رادارند، در مقایسه با سال 2013 که 58.2 درصد بوده است.

مشتریان به‌طور فزاینده قادر به تعامل با انواع تکنولوژی‌ها خصوصاً گوشی‌های هوشمند خود می‌باشند. FLs به دنبال راه‌هایی برای ترکیب گوشی‌های هوشمند و تراکنش‌های خودپرداز است.

در تصویر زیر مقایسه پاسخ شرکت‌کنندگان به این سؤال که آیا در حال حاضر فعالیتی جهت تست انواع فن‌آوری‌های سلف-سرویس جدید انجام داده‌اید برای سال‌‌های 2013 و 2014 آورده شده است:

نزدیک به نیمی از پاسخ‌دهندگان FI وقتی فن‌آوری سلف-سرویس را امتحان کردند به فکر تغییر ماهیت شعب بانک افتادند.

گزارش مذکور حاکی از روند آینده خودپردازها بر اساس نظرسنجی‌ای که از فعالان در حوزه دستگاه‌های خودپرداز در آمریکا و اروپای غربی در سال 2014 انجام شده است. در گزارش‌های بعدی روند آتی خودپردازها در سال‌های 2015 و 2017 و 2016 ارائه خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.