راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک ملی ایران؛ ایفای وظایف حاکمیتی و پیشرو در توسعه سرویس‌های نوین

مسعود خاتونی؛ عضو هیئت مدیره و معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی ایران / در دنیای امروز بانک‌ها کانال‌های اینترنتی را از بخش تجاری خود مجزا نمی‌دانند و این راه‌های ارتباطی را به‌عنوان یک جزء یکپارچه با استراتژی گزینه انتخاب مشتری کِی، کجا و چگونه در نظر می‌گیرند.

جابجایی مشتریان از کانالی به کانال دیگر (ATM، تلفن‌بانک، اینترنت بانک، همراه بانک و اپلیکیشن های بانکداری اجتماعی) با بهینگی و سهولت انجام می‌شود. این استراتژی باعث می‌شود مشتریان خسته و ناامید نشوند، به بانک وفادار بمانند و به استفاده از محصولات و سرویس‌های مختلف بانک تشویق شوند.

در خصوص خدمات مشتریان، مدیران بانک ملی ایران معتقدند که افزایش سود، همیشه به معنی خدمات باکیفیت نیست، اما کیفیت سرویس، همواره با افزایش سود همراه است.

هدف ما این است: «ما می‌خواهیم همه نیازهای مالی مشتریان خود را مرتفع کنیم، برای موفقیت مالی به آن‌ها کمک کنیم و اولین ارائه‌دهنده خدمات مالی در همه بازارها باشیم».

ما برای این کار یک مدل کسب‌وکار مشتری محور را در دستور کار خود قرار داده‌ایم، نه یک مدل محصول محور. راه‌اندازی و تکمیل سامانه بام و ایجاد و توسعه این‌گونه محصولات مانند ورود به اپلیکیشن شبکه اجتماعی شواهدی ازاین‌دست هستند.

برای رسیدن به این اهداف نیازمند تغییراتی در سطح بانک بوده و هستیم که بخشی از آن انجام شده است. ایجاد تیم‌های مدیریتی پویا، جوان‌گرایی و استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاهی و استارت‌آپ ها در کنار مدیریت ریسک پایدار ازجمله اقداماتی بوده که طی چند سال گذشته در بانک ملی ایران انجام شده است. همه این اقدامات با چشم‌انداز و فرهنگ بانک مطابقت داشته و می‌تواند آینده درخشان‌تری را برای بانک ملی ایران رقم بزند.

در چند سال گذشته به‌ویژه در سال اخیر از نوآوری‌های فناورانه برای توسعه و بهبود خدمات مالی آنلاین استفاده شده است و فاصله‌ای را که بانک ملی ایران با بانک‌های پیشرو در این حوزه داشته است کاهش داده و حتی در برخی موارد گوی سبقت را از آن‌ها ربوده است و به آنچه درشان بانک ملی ایران است، نزدیک شده است.

این نوآوری‌ها متمرکز بر افزایش ارزش برای مشتریان بوده است و سرویس‌های جدیدی را برای آن‌ها تولید می‌کند. علاوه بر اپلیکیشن شبکه اجتماعی بله و توسعه سامانه بام، ایجاد سامانه پرداخت عوارض الکترونیکی خروج از کشور و خرید تجهیزات جدید VTM، Kiosk و CRM نمونه‌ای از این نوآوری‌ها است.

بنده و همکارانم معتقدیم که توسعه سرویس‌های جدید مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند بانک ملی ایران را به‌عنوان بانک پیشرو در عرصه نوآوری و فناوری مطرح کند.

کسب این عنوان و پیشروی در مسیر درست دارای اهمیت بالایی برای این بانک است. افزایش مشتریان آنلاین یکی از کلیدی‌ترین اجزای راهبردی بانکداری بانک ملی ایران است؛ توسعه و نوآوری در ایجاد حساب بانکی آنلاین، خدمات جدید و بهبودیافته، افزایش کارایی وب‌سایت و فرایندهای ساده‌تر و بهینه‌تر می‌تواند وفاداری مشتریان فعلی و ایجاد مشتریان جدید را تضمین کند.

مسیری که بانک ملی ایران برای توسعه سرویس‌های جدید طی می‌کند، پیچیده‌تر و سخت‌تر از بانک‌های دیگر است، زیرا این بانک وظایف حاکمیتی و الزام به سرویس‌دهی در نقاط دورافتاده و کمتر برخوردار را نیز بر عهده دارد و در کنار توسعه ابزارهای جدید، باید در اندیشه توسعه ابزارهای الکترونیکی در نقاط محروم و کمتر برخوردار بدون توجه به سود و منفعت اقتصادی نیز باشد.

یکی از اهداف این بانک ارائه بهترین سرویس بانکی به تمام مردم ایران است و این امر را با همکاری راهبردی با سایر بانک‌ها و دیگر بازیگران بازار پولی و مالی کشور ممکن می‌داند.

بانک ملی ایران همکاری‌های راهبردی با سایر بانک‌ها، شرکت‌های ارتباطی، شرکت‌های پرداخت و فین‌تک‌ها و گروه‌های استارت‌آپی را در دستور کار خود قرار داده و بهترین محصولات و خدمات را برای رفع نیازهای مشتریان خواستار است. ما سعی می‌کنیم با سرمایه‌گذاری در فناوری و کانال‌های توزیع جایگزین، خود را به مشتریان نزدیک‌تر کرده و پیشرو در کیفیت خدمات مشتریان باشیم.

علاوه بر توسعه خلاقانه، محصولات مشتری محور، به‌کارگیری فناوری به‌روز و ارائه خدمات با بالاترین استانداردها توسط متخصصانی که دانش خود را همواره به‌روز نگه می‌دارند از موضوعات موردتوجه این بانک است.

مشتریان و هم‌وطنان عزیز به‌زودی شاهد ارائه محصولات و خدمات نو و خلاقانه بانک ملی ایران خواهند بود که در روزهای آتی بیشتر به اطلاع آن‌ها خواهد رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.