راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شهرنت وی چگونه باعث افزایش کارایی شهرنت‌ها می‌شود؟

بانک شهر یکی از فعال‌ترین بانک‌های کشور در حوزه تبلیغات و روابط عمومی است و این روزها تمرکز زیادی روی یک محصول جدید با نام «شهرنت وی» داشته است که نمونه‌های این فعالیت‌ها از سوی بانک شهر برای معرفی این محصول جدید را می‌توانید در راه پرداخت ببینید (+ و +). اپلیکیشن شهرنت وی که توسط شرکت کاوشگران همراه کیش یکی از شرکت‌های هلدینگ جی‌اس‌اس طراحی و تولیدشده است، به‌نوعی تکمیل‌کننده خدمات شهرنت‌های بانک شهر است و سرویس‌های جالبی به کاربر ارائه می‌دهد که باعث می‌شود کارایی شهرنت‌ها افزایش پیدا کند.

گروه شرکت‌های جی‌اس‌اس را می‌توان یکی از مجموعه شرکت‌های اجراکننده پروژه‌های نوین در عرصه تکنولوژی و فناوری اطلاعات دانست. هرچند عمده فعالیت‌های گروه جی‌اس‌اس روی راه‌کارهای خلاقانه بانکداری دیجیتال و پرداخت الکترونیک تمرکز داشته، اما همواره این فعالیت با ارائه راهکارهای نوین سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و خدمات ارزش‌افزوده روی این دستگاه‌ها و پشتیبانی قوی همراه بوده است که باعث شده است جنبه دانشی فعالیت‌های این مجموعه را نتوان نادیده گرفت؛ ازجمله یکی از آخرین نمونه این فعالیت‌ها، ارائه اپلیکیشن شهرنت وی به بانک شهر است.

شهرنت وی چگونه باعث افزایش کارایی شهرنت‌ها می‌شود؟
شهرنت وی چگونه باعث افزایش کارایی شهرنت‌ها می‌شود؟

با توجه به اینکه شهرنت وی محصول جدیدی در سبد خدمات بانک شهر است، به سراغ کیوان ارج مدیرعامل شرکت کاوشگران همراه کیش رفتیم تا با این محصول بیشتر آشنا شویم. ارج فارغ‌التحصیل مهندسی برق با گرایش مخابرات از دانشگاه صنعتی شریف است. او همکاری خود با جی‌اس‌اس را از سال 93 به‌صورت رسمی آغاز کرده است و از تابستان همان سال به‌عنوان مدیرعامل شرکت «کاوشگران همراه کیش»، یکی از شرکت‌های هلدینگ جی‌اس‌اس، فعالیت می‌کند. در صحبتی که با کیوان ارج در خصوص اپلیکیشن شهرنت وی داشتیم، خود را نه مدیرعامل، بلکه صرفاً نماینده‌ای از تیم چابک 11 نفره کاوشگران معرفی کرد و معتقد است در این شرکت، انجام پروژه است که حرف اول را می‌زند، نه عنوان‌ها.

در ادامه گفت‌وگوی راه پرداخت با کیوان ارج مدیر شرکت کاوشگران همراه کیش یکی از شرکت‌های هلدینگ جی‌اس‌اس درباره چیستی اپلیکیشن شهرنت وی و فرآیندهای تولید آن آمده است.

 

شهرنت وی در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند؟

اپلیکیشن شهرنت ‌وی، نه‌تنها یک اپلیکیشن پرداخت است، بلکه در حوزه سرویس نیز فعالیت می‌کند و سرویس‌هایی را ارائه می‌کند که توسط بانک شهر انجام می‌شود. شهرنت ‌وی از همان ابتدا باهدف ارائه سرویس طراحی شد، هرچند که امکان دارد در آینده خدمات پرداخت را به خود اضافه کند. اگر بخواهم در یک جمله بگویم، شهرنت‌ وی در حال حاضر اپلیکیشن طراحی کارت هدیه و دسترسی به شهرنت‌ها است. مسلماً ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و پتانسیل‌های خیلی بیشتری دارد که ترجیح می‌دهیم به‌مرور آن‌ها را معرفی و ارائه کنیم و الآن تمرکزمان صرفاً روی جا انداختن همین دو سرویس طراحی کارت هدیه و دسترسی به شهرنت‌ها است. درواقع معتقدیم بعد از درگیر کردن کاربر نهایی و ایجاد وفاداری به این سرویس‌ها، این پتانسیل ایجاد می‌شود که کاربر نسبت به سرویس‌های بیشتر رو این اپلیکیشن نیز استقبال نشان دهد.

اپلیکیشن شهرنت ‌وی، سرویس‌هایی ارائه می‌کند که توسط بانک شهر انجام می‌شود
اپلیکیشن شهرنت ‌وی، سرویس‌هایی ارائه می‌کند که توسط بانک شهر انجام می‌شود

هدف از تولید این اپلیکیشن چه بود؟

هدف همراه کیش به‌صورت کلی این است که سرویس‌هایی که کاربر بانکی برای انجام آن‌ها به دستگاه‌های خودکار بانکی و یا شعبه مراجعه می‌کند را داخل اپلیکیشن موبایل ارائه کند و به‌عنوان راهکاری ساده و سهل برای جلوگیری از اتلاف وقت مشتریان بانکی ارائه سرویس دهد.

با اطلاعاتی که مدیران ارشد بانک شهر در اختیار ما قراردادند، متوجه شدیم فرآیند صدور کارت هدیه زمان‌بر است. بانک شهر کیوسک‌هایی در سطح شهرهای کشور قرار داده است که یکی از قابلیت‌های آن طراحی و صدور کارت هدیه خاص است. بااین‌حال، تعداد آن‌ها محدود است. عموم مردم هم اطلاعی از خدماتی که این دستگاه‌ها در اختیارشان قرار می‌دهند، ندارند و گاهی هم برای پیدا کردن نزدیک‌ترین کیوسک دچار مشکل می‌شوند.

در اپلیکیشن شهرنت‌ وی، علاوه بر اینکه به کاربر اعلام می‌کند کیوسک‌های شهرنت در شهر محل سکونت او کجا هستند، نزدیک‌ترینِ آن‌ها را به موقعیت مکانی کاربر نیز اعلام می‌کند و اینکه کاربر از چه مسیری می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند و علاوه بر این خدمات هرکدام را برای کاربر شرح می‌دهد. باوجود عرضه این اپلیکیشن به بازار، ما همچنان در پی این هستیم که سرویس‌های متنوعی به وجود بیاوریم که به این اپلیکیشن پیوند بخورد.

 

این تنها سرویس شهرنت وی است؟

خیر؛ سرویس جالب‌تر و کارآمدتری که روی این اپلیکیشن ارائه‌شده است، سرویس طراحی و صدور کارت هدیه است.

 

اپلیکیشن شهرنت ‌وی چه خدماتی درزمینه کارت هدیه به کاربر ارائه می‌کند؟

اولین نکته این است که کاربر برای استفاده از سرویس صدور کارت هدیه بانک شهر در این بستر، لازم نیست که حتماً مشتری بانک شهر باشد و با داشتن کارت‌بانکی هر بانک عضو شتاب می‌تواند از این سرویس استفاده کند.

فرآیند صدور کارت هدیه در اپلیکیشن شهرنت وی به‌طورکلی این‌گونه است که کاربر مبلغ کارت، طرح کارت، نوشته روی کارت و مواردی از این قبیل را روی اپلیکیشن در یک فرصت مناسب انتخاب می‌کند و در اولین فرصت با مراجعه به یکی از کیوسک‌های شهرنت طی فرآیندی ساده، فیزیک کارت را صرفاً دریافت می‌کند.

کیوان ارج، مدیرعامل کاوشگران همراه کیش
کیوان ارج، مدیرعامل کاوشگران همراه کیش

در اپلیکیشن شهرنت وی یک گالری تصاویر جهت پس‌زمینه کارت وجود دارد که شامل تصاویر متنوعی مانند تبریک مناسبت‌های مختلف، اعیاد مذهبی، ازدواج، تولد فرزند و جشن‌های ملی است. علاوه بر این کاربر می‌تواند متن دلخواه خود را روی کارت بنویسد که رنگ، فونت، سایز و محل قرارگیری این متن روی کارت هم به انتخاب کاربر قابل‌تغییر است و کاربر می‌تواند آن را به‌دلخواه خود انجام دهد؛ یعنی من به‌عنوان کاربر می‌توانم بنویسم: «محسن جان، تولدت مبارک رفیق» بعد با توجه به سلیقه‌ای که دارم فونت را تغییر می‌دهم و انتخاب می‌کنم که این متن کجای کارت قرار بگیرد.

مسلماً با توجه به موازین اخلاقی، برخی کلمات و جملات را نمی‌توان روی این کارت‌ها نوشت. علاوه بر این‌ها به‌زودی درصدد اضافه کردن ویژگی آپلود عکس از سوی کاربر جهت استفاده برای پس‌زمینه کارت هستیم اما اکنون این امکان روی شهرنت وی وجود ندارد.

بعد از اتمام مراحل طراحی، کاربر روی اپلیکیشن مبلغ درخواستی کارت هدیه را نیز پرداخت می‌کند و در مرحله آخر یک کد دوبعدی یا همان QR code به کاربر ارائه می‌شود که حتی اگر خود کاربر فرصت مراجعه به کیوسک شهرنت جهت دریافت فیزیک کارت را نداشته باشد، می‌تواند این کد را برای هر فرد دیگری که می‌خواهد ارسال کند تا او کارت را دریافت کند.

کاربر می‌تواند متن دلخواه خود را روی کارت بنویسد و رنگ، فونت، سایز و محل قرارگیری آن را تعیین کند
کاربر می‌تواند متن دلخواه خود را روی کارت بنویسد و رنگ، فونت، سایز و محل قرارگیری آن را تعیین کند

به‌صورت کلی این فرآیند طراحی کارت هدیه توسط کاربر بین پنج تا 10 دقیقه طول می‌کشد که صرفه‌جویی زیادی در زمان هم برای کاربر و هم برای شهرنت است. درواقع، کاربر با یک فراغ خاطر و به‌دور از دغدغه ایجاد صف جلوی دستگاه صدور کارت هدیه، کارت خود را باسلیقه خودش طراحی می‌کند و صرفاً برای مرحله آخر یعنی دریافت فیزیک کارت به دستگاه مراجعه می‌کند. کاربر درعین‌حال می‌تواند تاریخچه فعالیت‌های خود را نیز داشته باشد و در صورت لزوم بعداً از آن‌ها استفاده کند. البته امکان دارد سرویس‌هایی هم در آینده در این برنامه طراحی شود که کاربر اصلاً نیازی به مراجعه به کیوسک یا شعبه نداشته باشد و کارت برایشان ارسال شود.

 

با توجه به اینکه هنوز امکان بارگذاری تصویر از سوی خود کاربر وجود ندارد، درصورتی‌که شرکت‌ها یا سازمان‌ها قصد استفاده از این سرویس جهت خرید تعدادی کارت هدیه باشند، برای درج لوگو یا تصویر دلخواه آن‌ها چه راهکاری دارید؟

ما سیستم بازی هستیم و هر دو هفته یک‌بار سرویس را به‌روزرسانی می‌کنیم و ویژگی‌های جدیدی روی برنامه قرار می‌دهیم که در کنار آن، راهنمای استفاده از آن سرویس به‌صورت انیمیشن نشان داده می‌شود. این خدمات هم که شرکت یا سازمانی بخواهد لوگوی خود را روی کارت داشته باشد، انجام می‌شود. کافی است این شرکت با ما تماس بگیرد تا این سرویس برای آن‌ها انجام شود.

انیمیشن راهنمای استفاده از سرویس‌های جدید در کنار آن‌ها گذاشته شده است
انیمیشن راهنمای استفاده از سرویس‌های جدید در کنار آن‌ها گذاشته شده است

 

تولید این اپلیکیشن چقدر زمان برد؟

دی‌ماه 95 این ایده را در دستور کار قراردادیم و تا اسفند همان سال طراحی و برنامه‌نویسی شهرنت‌ وی انجام‌شده بود و علت اینکه دیرتر به بازار عرضه شد، طی شدن روند لحاظ نمودن امنیت اپلیکیشن و طی مراحل اداری آن و تصویب این برنامه در بانک خلاق شهر بود. ما نیروهای فعالی داریم که به‌صورت تمام‌وقت روی این اپلیکیشن کارکرده‌اند و به‌زودی شاهد ارائه امکانات وسیع‌تری بر روی این اپلیکیشن هستیم.

هم‌زمان تولید دیگر اپلیکیشن‌های پرداخت و بانکی «آنی پی» و «آنی بانک» در دستور کار این مجموعه است که انشاالله و با یاری مدیران خوش‌فکر بانکی در تابستان امسال شاهد عرضه این محصولات خواهیم بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.