راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پیشنهادی در خصوص تغییر نظام فعلی توزیع رول کاغذ پایانه‌های فروش

علی رزازی؛ کارشناس صنعت پرداخت / با توجه به اختصاص بخشی از فعالیت‌های یک PSP به ارائه رول کاغذ به پذیرندگان خود از یک‌سو و با توجه به آنکه رول کاغذ اساساً یک کالای مصرفی برای خدمتی به نام پایانه فروش است و نه یک خدمت مستقل، پیشنهاد می‌شود نظام توزیع رول کاغذ پایانه فروش از حالت فعلی که در آن هر یک از PSP ها مستقلاً نسبت به تأمین و ارائه رول اقدام می‌کنند، به حالت توزیع رول توسط نهادی مستقل_متمرکز تبدیل شود. به‌عنوان‌مثال، رول کاغذ توسط کیوسک‌های روزنامه‌فروشی توزیع شود.

 

شرح پیشنهاد

با بررسی سهم فعالیت‌ها و مشغولیت‌های روزانه یک شرکت PSP می‌توان مشاهده کرد که دریافت نیاز پذیرنده به رول کاغذ، ثبت سرویس و نهایتاً ارسال رول کاغذ برای پذیرنده بخشی از فعالیت‌های یک PSP را به خود اختصاص می‌دهد. سهم این فعالیت، حسب روش‌های استفاده‌شده توسط PSP به‌منظور پیش‌بینی میزان مصرف کاغذ و میزان چابکی شبکه توزیع آن متفاوت است ولی شاید بتوان ادعا کرد که در بهترین حالت عملکردی نیز حداقل 10 درصد از فعالیت یک PSP جهت ارائه این خدمت است.

با مقایسه نوع خدمات و روش‌های ارائه آن‌ها در صنعت پرداخت با دیگر صنایع می‌توان روش‌های بهبود متفاوتی را شناسایی کرد که با انجام آن‌ها هزینه‌های سربار این صنعت کاهش یافته و نهایتاً صنعت را بهره‌ور‌تر خواهد کرد.

به‌طور مشخص، پیشنهاد مطرح شده در خصوص این صورت‌مسئله، ارائه رول کاغذ توسط عاملی غیر از PSP است؛ به‌عبارت‌دیگر، هر PSP به‌جای آنکه شخصاً نسبت به تأمین رول پذیرنده خود اقدام کند، بخش/ نهاد دیگری این کار را انجام دهد؛ به‌طور مثال رول کاغذ در کیوسک‌های روزنامه‌فروشی موجود باشد و پذیرنده از آن طریق نسبت به تهیه آن اقدام کند. در خصوص این پیشنهاد می‌توان موارد ذیل را مطرح کرد:

1. باید در نظر بگیریم که رول کاغذ، یک کالای مصرفی به‌منظور ارائه سرویس است نه خود سرویس؛ بنابراین، لزومی ندارد که توسط هر شرکت به‌طور مجزا ارائه شود. به‌طور مثال، باتری کنترل تلویزیون یک کالای مصرفی برای خدمتی به نام کنترل تلویزیون است و قاعدتاً شرکت‌های تولیدکننده تلویزیون متمرکز بر افزایش کیفیت دستگاه کنترل هستند نه باتری آن (مسئولیت افزایش کیفیت باتری به عهده تولیدکننده تخصصی باتری است)

2. فرض کنیم الگوی فعلی انجام این خدمت (توزیع رول)، توسط دیگر صنایع نیز استفاده شود، در این صورت می‌توان انتظار داشت که مثلاً:

  • شرکت‌های تولیدکننده تلویزیون، شخصاً نسبت به ارسال باتری برای کنترل تلویزیون‌ها اقدام نمایند! از آن عجیب‌تر آنکه مثلاً فروشنده تلویزیون به شما مراجعه می‌کند و باتری را ارائه می‌دهد و هفته بعد، شرکت فروشنده ضبط‌صوت به شما مراجعه می‌کند و باتری کنترل ضبط‌صوت (که دقیقاً مشابه همان باتری است) را به شما ارائه می‌دهد!
  • شرکت تولیدکننده پرینتر، شخصاً کاغذ A4 را برای مشتریان خود ارسال نمایند! و در مواردی هم با شما بحث کند که چرا یکی از کاغذها را با نقاشی کردن از بین برده‌ای!
  • خودروی شهرداری ساعت 9 وارد کوچه شما شود و نسبت به جمع‌آوری زباله ملک شما و ملک کناری شما اقدام نماید و ماشین دیگری ساعت 9:15 وارد شده و زباله ملک بالاسری شما را جمع‌آوری کند! از آن جالب‌تر وقتی‌که شما سه کیسه‌زباله داری و هرکدام از ماشین‌ها فقط یکی از کیسه‌ها را با خود می‌برد!

3. مدل پیشنهادی؛ توزیع رول توسط تولیدکنندگان رول در مراکزی چون سوپرمارکت‌ها و کیوسک‌های روزنامه‌فروشی است و سپس تهیه آن توسط پذیرنده با پرداخت وجه آن

4. احتمالاً پذیرندگان با دقت بالاتری از رول کاغذ استفاده خواهند نمود زیرا که دیگر کالای رایگان محسوب نخواهد شد.

5. اختلاف موجود میان شرکت‌های PSP باهم و شرکت‌های PSP با پذیرندگان به علت استفاده از رول کاغذ شرکت دیگری در کارت‌خوان شرکت دیگر و یا در دستگاه‌های دیگر همچون ترازو و … حل می‌شود.

6. اگر شرکت‌های PSP همچنان متمایل به تأمین هزینه‌های موارد مصرفی هستند که اساساً نه منطقی بوده و نه پیشنهاد می‌شود، می‌توانند معادل ریالی مصرف صحیح رول را به‌حساب پذیرنده شارژ کنند.

7. از منظر منافع این طرح از نگاه ملی، با فرض آنکه تنها یک درصد پایانه‌ها (پذیرنده‌ها) یک شرکت PSP در طول ماه تقاضای رول کاغذ (خارج از برنامه توزیع PSP) داشته باشند؛ بنابراین به‌طور متوسط شاهد 40.000 درخواست رول در ماه در کل کشور هستیم. فرض کنیم که هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم دریافت درخواست (مرکز تماس) و هزینه تأمین رول (خرید و انبارش) و انتقال آن به محل پذیرنده (سرویس مراجعه) معادل 5.000 تومان در نظر گرفته شود.

در این صورت 200 میلیون تومان هزینه متوجه 12 شرکت PSP کشور است. تفاوت هزینه‌ها پس از پیاده‌سازی این پیشنهاد را می‌توان معادل تفاوت هزینه رنگ کردن 12 مترمربع توسط 12 نقاش (هرکدام یک مترمربع) با 12 بسته ابزار مستقل در مقایسه با رنگ کردن 12 مترمربع توسط 1 نقاش با 1 بسته ابزار در نظر گرفت.

8. در صورت آنکه این پیشنهاد منطقی باشد، به نظر می‌رسد رگولاتور صنعت می‌تواند با راهبری این پیشنهاد به‌سرعت آن را اجرایی سازد و منافع ملی ایجاد شده آن را جهت توسعه زیرساخت‌های عمومی این صنعت به کار برد. از سوی دیگر، شاید پیاده‌سازی این پیشنهاد بتواند زمینه را برای دریافت هزینه خدمات (کارمزد تراکنش) از پذیرنده مهیاتر کند.

3 دیدگاه
  1. علیرضا مجاهدی می‌گوید

    سلام دوست عزیز،
    روهای کاغذی محصول هستند و مانند هر محصول دیگری بازار رقابتی دارند.
    همانگونه که تونر چاپگر خود صنعتی است مکمل صنعت تولید چاپگر.
    محدود کردن فروش آن به یک نهاد یعنی ایجاد انحصار و این با اصول تجاری چه در سطح ملی چه در سطح بین المللی مغایرت دارد.
    تهیه این رولها از تمامی فروشگاههای عرضه کننده تجهیزات اداری امکان پذیر است.
    سیاست توزیع شرکتهای تولید کننده میتواند متفاوت باشد و حتی به کیوسکهای روزنامه فروشی مورد نظر جنابعالی هم تسری یابد.
    شرکتها خدمات دهنده نیز میتوانند متناسب باسیاست خود تصمیم بگیرند که اصلا رول توزیع بکنند یا خیر و یا اینکه این کار را چگونه انجام دهند.
    شما اگر علاقمند باشید میتوانید به ایجاد شرکت توزیع و پخش رول فکر کنید.
    مدلهای کسب و کاری خوبی برای این مسئله وجود دارد که میتوان پیاده کرد.
    موفق باشید

  2. ناشناس می‌گوید

    سلام, کدام دانشمندی , به این فکر رسید که رول را ازاد بفروشید, اقا, یا , خانم نابغه, کسی که شش هزار تراکنش دارد, میدونی هزینه رول او چقدر میشود, حالا با باطری کنترل مقایسه کن, عقل ندارین که, فقط دهانتون را باز میکنین, چیزی گفته باشین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.