پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
نگاهی به عملکرد شتاب در سال ۹۵ به همراه آمار
دور نیست سالهایی که صفهای طولانی برای انجام امور روزمره مالی زمان زیادی را از وقت مردم به خود اختصاص میداد. روزهایی که تصور هرگونه انجام امور مالی درحالیکه در خانه به استراحت مشغول هستی، به یک رؤیا میماند.
به گزارش شرکت خدمات انفورماتیک، شاید بتوان گفت شتاب نخستین دستاوردی بود که نوید یکپارچه شدن خدمات بانکی را به مشتریان بانکها داد. سامانهای که بستری بارور برای عرضه خدمات متنوع بانکی به شمار میرود و اینک که 15 سال از تولد آن میگذرد، با عبور از فراز و نشیبهای بسیار در یک سامانه کاملاً ایرانی، شاهد انجام حجم عظیمی از تبادلات مالی هستیم.
شتاب را که متولد هشتم مرداد 81 است، بهعنوان شبکه تبادل اطلاعات بینبانکی میشناسند. این سامانه در ابتدا باهدف یکپارچهسازی و به هم پیوستن سامانههای کارت تمام بانکها ایجاد شد و زمان زیادی از روزی که مردم حیرتزده شاهد این بودند که میتوانند از یک دستگاه خودپرداز عملیات واریز را انجام دهند، نگذشت تا هنگامیکه بدون ایستادن در صف طولانی بانکها، موفق به انجام تبادلات مالی خود شدند؛ فاصلهها رفتهرفته کمتر شد و حالا میشد از یک بانک به بانک دیگر و حتی به بانک سومی هم پول انتقال داد.
اکنون با استفاده از شتاب، درحالیکه گوشی در دست دارید میتوانید در تاکسی یا خانه، هنگام تماشای فیلم دلخواهتان، با نصب اپلیکیشن بانک، هرگونه انتقال وجه ضروری خود را انجام دهید بیآنکه لازم باشد در صف بایستید یا برای یک انتقال وجه، در فشردهتر شدن ترافیک خیابانها سهیم شوید.
آمارها عظمت کار و اطمینان مردم را به این سامانه بیشازپیش نشان میدهد. سال 95 در حالی 21 میلیارد و 197 میلیون تراکنش در سامانه شتاب به ثبت رسید که مردم بدون دغدغه 38 هزار تریلیون سرمایه خود را با اطمینان خاطر در این سامانه جابجا کردند.
این موضوع زمانی بیشتر نمود مییابد که بدانیم افزایش سریع تراکنشها مانع از سرعت روند توسعه خدمات و ظرفیتسازی نشده و شاهد پایداری 99.97 درصدی در سامانهای هستیم که گفته میشود در زمره معدود سامانههای بانکی با چنین ظرفیتی در جهان است.
تصور کنید تنها در یک روز پرترافیک شبکه بانکی (28 اسفندماه گذشته) نزدیک به 120 میلیون تراکنش در شتاب به ثبت رسیده است؛ در شرایطی که شرکت خدمات انفورماتیک، مجری این سامانه ملی، متعهد به سرویسدهی مطلوب در حوزه خدمات رقابتی خود نیز بود. این شرکت بهطور میانگین، در سال 95 روزانه 58 میلیون تراکنش را در سامانه شتاب مدیریت کرده که در مقایسه با میانگین سال پیش از آن 30 درصد رشد را نشان میدهد.
ارائه این حجم از خدمات در شرایطی که چرخه شتاب صرفاً محدود به سامانه شتاب نبوده و نیازمند بهروز بودن و همگامی شبکه بانکی کشور نیز هست، شاید بهسادگی به زبان آید اما کافی است برای درک اهمیت اقدامات صورت گرفته، لحظهای قطعی کامل شبکه را متصور شویم و فراموش نکنیم با قطع شتاب هیچیک از بانکها قادر به انجام تبادلات بینبانکی خود نخواهند بود. در ادامه به زبان آمار بیشتر با شتاب و آنچه در این سامانه طی سال گذشته رخداده آشنا شویم:
سال گذشته بانک ملی با بیش از 4 میلیارد تراکنش، با سهم 19 درصدی از تراکنشهای شتاب، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. پسازآن، بانک ملت با 2.9 میلیارد، بانک صادرات 2.6 میلیارد، بانکهای سپه، کشاورزی و تجارت با بیش از 1.4 میلیارد و بانک رفاه با 1.1 میلیارد تراکنش، به ترتیب، بیشترین سهم را در تعداد تراکنشهای شتاب داشتهاند.
از مجموع 36 بانک و موسسه اعتباری متصل به شتاب، سه بانک (ملی، ملت و صادرات) 45 درصد تعداد کل تراکنشها و نیز 46 درصد از کل مبالغ تراکنشهای این سامانه را به خود اختصاص دادهاند.
تراکنشهای شتاب از طریق پایانههای فروش، دستگاههای خودپرداز، تلفنبانک و… صورت میگیرد. در خصوص پایانههای تراکنش شتاب باید گفت در سال گذشته بیش از 57 درصد تراکنشها در پایانههای فروش (POS) صورت گرفته است. 27 درصد تراکنشها سهم خودپردازها، 7 درصد تلفن همراه، 5 درصد اینترنت و بقیه سهم کیوسک، تلفن ثابت و پایانه شعبه بوده است.
آمارها نشان میدهد، حدود نیمی از تراکنشهای شتاب در سال 95 بابت خرید و بقیه بابت پرداخت قبوض، درخواست انتقال، برداشت، درخواست مانده موجودی و… بوده است.
نکته مهم در این بخش، کاهش 7 درصدی درخواست مانده موجودی و 6 درصدی پرداخت قبض در سامانه شتاب در سال گذشته است.
آمارهای فوق تنها گوشهای از اقداماتی را که برای پاسخگویی به نیاز روزافزون مردم و شبکه بانکی کشور در شرکت خدمات انفورماتیک انجام گرفته و یا در دست انجام است به نمایش میگذارد؛ فعالیتهایی که سهولت و امنیت را برای شهروندان کشورمان به ارمغان آورده است. این امیدواری وجود دارد که بهزودی و با پیوستن شبکه شتاب به شبکههای بینالمللی، شهروندان خارجی و هموطنانی که برای مسافرت به خارج از کشور میروند نیز از مزیتهای بیشمار این سامانه ملی بهرهمند شوند.