راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روش‌های پرداخت در تجارت بین‌الملل

احمد حاجی‌محمدی؛ رئیس اداره بین‎الملل بانک سرمایه / امروزه تجارت بین‌الملل نقش بسزایی در تأمین نیازهای کشورهای مختلف جهان به کالاها و مواد گوناگون دارد، به‌طوری‌که می‌توان گفت بسیاری از کشورها بدون دسترسی به واردات و عدم امکان صادرات برای ادامه حیات و حفظ ثبات اقتصادی خود دچار مشکل خواهند شد.

از طرف دیگر تجارت بین‌المللی این امکان را برای ملل جهان پدید آورده است که نه‌تنها رشد اقتصادی خود را بهبود بخشیده و نیازهای خود را برآورده سازند، بلکه به تولید و صدور کالاهایی بپردازند که در آن دارای مزیت نسبی هستند.

لذا ضمن کاهش هزینه تولید از منابع نیز به نحو بهینه استفاده کنند. در این زمینه بانک‌ها نقش بسزایی را ایفا می‌کنند لذا باید مجموع‌های از حقوق مربوط به امور صادرات و واردات که تقریباً در تمام بانک‌های جهان پذیرفته‌شده‌اند را رعایت کنند.

 

روش‌های پرداخت در تجارت بین‌الملل

  • حساب باز امانی (Open Account Trade)
  • پیش‌پرداخت Full Advance Payment
  • وصولی Collection
  • اعتبار اسنادی Letter of Credit

 

حساب باز امانی (Open Account Trade)

در این روش فروشنده به خریدار اطمینان می‌کند و کالای خود را در اختیار او قرارمی‌دهد تا پس از فروش کالا وجه آن را به فروشنده پرداخت کند. بدیهی است در این روش ریسک متوجه فروشنده است.

 

پیش‌پرداخت Full Advance Payment

در این روش خریدار به فروشنده اطمینان می‌کند و بخش یا تمام وجه کالا را قبل از دریافت کالا به فروشنده پرداخت می‌کند. بدیهی است در این روش ریسک متوجه خریدار است.

 

اسناد وصولی Collection (برات وصولی)

از این روش تحت عنوان برات نیز یاد می‌شود. در این حالت فروشنده تا حدی به اعتبار و صداقت خریدار اطمینان دارد و جهت دریافت وجه کالایش، براتی که می‌تواند به رؤیت یا مدت‌دار باشد را از طریق بانک یا مستقیماً برای خریدار ارسال می‌کند تا خریدار یا بانک خریدار حسب توافق فی‌مابین خریدار و فروشنده اصطلاحاً آن را قبولی نویسی کند.

در قبولی نویسی خریدار یا بانک خریدار با امضای ظهر برات متعهد  می‌شود تا در سررسید برات وجه کالا را پرداخت کند؛ بنابراین درروش وصولی پس از انعقاد قرارداد با توجه به شناختی که خریدار و فروشنده از یکدیگر دارند ابتدا فروشنده کالا را حمل می‌کند و سپس اسناد موردنیاز حسب توافق برای بانک خریدار ارسال می‌شود.

اگر اسناد حمل به همراه برات برای بانک خریدار ارسال شوند، آن را برات اسنادی Documentary Bill of Exchange و اگر بدون اسناد حمل باشد، برات ساده ارزی Clean Bill of Exchange می‌نامیم. نقش بانک خریدار: بانک خریدار پس از دریافت اسناد از طریق پست از سوی فروشنده یا بانک فروشنده، خریدار را مطلع می‌کند تا اسناد را در اختیار وی قرار دهد تا خریدار نسبت به ترخیص کالا متعاقباً اقدام کند. روش‌های توافقی بین خریدار و فروشنده در برات اسنادی متفاوت است که ذیلاً به آن‌ها مختصراً اشاره می‌شود:

 

ocumentary Against Acceptance یا D/P یا Sight Draft

در این روش تحویل اسناد به خریدار صرفاً در مقابل پرداخت وجه صورت می‌گیرد که در این صورت عبارت Sight در برات درج می‌شود.

بانک خریدار پس از امضای برات وجه آن را از حساب خریدار برداشت می‌کند و سپس اسناد را در اختیار خریدار قرار می‌دهد.

 

Documentary Against Acceptance

در این روش تحویل اسناد به خریدار پس از امضای برات به‌منظور تعهد پرداخت وجه در زمان مندرج در برات صورت می‌گیرد. بدین‌صورت خریدار پس از امضای برات می‌تواند اسناد حمل را در اختیار داشته کالا را ترخیص و پس از فروش وجه آن را در زمان مشخص‌شده در برات پرداخت کند.

 

Pour Avail

در این روش برات توسط بانک خریدار ظهرنویسی م می‌شود؛ بنابراین ریسک فروشنده کمتر می‌شود و معمولاً زمانی است که فروشنده نسبت به خریدار شناخت کمتری دارد. اسناد وصولی تابع مجموعه مقررات متحدالشکل ICC موسوم به

Uniform Rules For Collections URC522 که از آن به‌عنوان مرجع راهنما یاد شده و در صورت بروز اختلاف می‌توان از آن بهره جست.

 

برات ارزی

برات نوشته‌ای است که توسط فروشنده (ذینفع) صادر و توسط خریدار یا بانک خریدار ظهرنویسی می‌شود. ظهرنویسی خریدار یا بانک خریدار به معنی پذیرش دین (پرداخت وجه) است. نمونه یک برات ساده ارزی در ذیل آورده شده است.

 

اعتبار اسنادی Letter of Credit

طبق تعریف درصورتی‌که اسناد ارائه‌شده از سوی ذینفع مطابق با شرایط اعتبار اسنادی گشایش‌یافته باشد، بانک گشایش کننده تنها در قبال ذینفع متعهد است. در این روش هم خریدار هم فروشنده در حاشیه امن قرار خواهند گرفت.

منبع: شماره 19 ماهنامه داخلی بانک سرمایه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.