راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راهبردهای کیفری در بانکداری نوین با تأکید بر امضای الکترونیکی

حسین میر محمد صادقی؛ افشین آذری متین؛ فصلنامه راهبرد بهار 96 / به‌کارگیری فناوری اطلاعات در بانک باعث پدید آمدن خدمات نوینی شده است، این خدمات که با بهره‌گیری از تجهیزات کامپیوتری ارائه‌شده است، ارزش‌های جدیدی را خلق و ایجاد کرده است.

این ارزش‌ها عموماً فنی و تخصصی است، نقض این ارزش‌ها که علیه داده‌ها و سامانه‌های بانکی است، در قوانین جرائم کامپیوتری و تجارت الکترونیک پیش‌بینی شده است و چون برای بستر بانکداری نوین (الکترونیک و مجازی) جرم انگاری مستقلی صورت نگرفته است، لازم است اجزاء و تجهیزات فنی شبکه بانکداری نوین با مفاهیم قوانین جزایی حوزه کامپیوتر تطبیق داده شود.

بدین ترتیب امکان شناسایی رفتارهای مادی نقض ارزش‌های فنی در بانکداری نوین فراهم خواهد شد. یکی از این ابزارها شیوه تصدیق هویت رایانه‌ای ازنظر حقوقی امضای الکترونیکی است که بدنه اصلی جرائم حوزه بانکداری نوین را به خود اختصاص داده است.

بر این اساس، مقاله حاضر قصد دارد ابتدا کارکرد امضای الکترونیکی را در درگاه‌های بانکی مثل خودپرداز شناسایی نماید، سپس در پرتو شناسایی کارکرد امضای موصوف؛ راهبردهای افتراقی متمایزکننده حقوق کیفری ماهوی سایبری نسبت به جرائم بانکداری نوین قابل‌تشخیص خواهد بود.

به‌علاوه، از این رهگذر خلأهای قانونی و رفتارهای خاص جرم انگاری شده در بانکداری نوین از سایر جرائم سایبری تفکیک خواهد شد، بدین ترتیب کیفرها نیز شناسایی شده و امکان ارائه پیشنهاد‌هایی برای تعیین نظام کیفری حاکم بر جرائم علیه امضای الکترونیکی در بانکداری نوین فراهم خواهد شد، به نظر می‌رسد استفاده از رویکرد ارفاقی پیامد گرا نسبت به سایر نظام‌های تعیین مجازات از کارایی بیشتری برخوردار باشد.

متن کامل مقاله را از اینجا دانلود کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.