راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا بهسازان برای دانش‌بنیان شدن مسیر سخت‌تر را انتخاب کرد؟

این روزها که بازار انتخابات داغ است، یکی از دستاوردهایی که دولت یازدهم به آن افتخار می‌کند و تأکید کرده است که در صورت کسب رأی، در چهار سال آینده نیز به‌شدت روی آن تمرکز خواهد کرد، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای حمایت از تولید ملی است که تاکنون بیش از 3 هزار شرکت ایرانی موفق به کسب عنوان دانش‌بنیان شده‌اند و یکی از آخرین شرکت‌هایی که این نشان را کسب کرده است شرکت بهسازان ملت از شرکت‌های مطرح فعال در حوزه فناوری اطلاعات بانکی است که این نشان را با محوریت محصول کربنک خود دریافت کرده است. (+)

تا زمان نگارش این گزارش، 3047 شرکت موفق به کسب نشان دانش‌بنیان شده‌اند که در سه بخش «تولیدی»، «صنعتی» و «نوپا» تقسیم می‌شوند و از این جمع بیشترین سهم با تعداد 1756 شرکت به شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا و کمترین سهم با تعداد 423 شرکت به شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی تعلق می‌گیرد که بهسازان نیز در دسته صنعتی و در حوزه «فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای» موفق به کسب این عنوان شده است که مجموعاً شرکت‌ها در سه دسته اصلی و 14 حوزه تقسیم می‌شوند. شرکت‌ها با کسب این عنوان، علاوه بر بهره‌مندی از مزایا و تسهیلات ویژه از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نشان می‌دهند که محصولاتی را تولید کرده‌اند که مبتنی بر دانش داخلی است.

در روزهایی که هنوز مُهر دانش‌بنیانی بهسازان ملت خشک نشده، به سراغ مهندس احمد قنبریان معاون عملیات شرکت بهسازان ملت رفتیم تا گفتگویی با او در این زمینه داشته باشیم. قنبریان از سال 88 در گروه تولید شرکت بهسازان حضور داشته و از سال 93 نیز به‌عنوان معاون مدیرعامل در امور عملیات فعالیتش را ادامه می‌دهد و از افرادی است که در دل فرآیندهای کسب عنوان دانش‌بنیان شرکت بهسازان حضور داشته است.

.

آغاز مسیر دریافت نشان دانش‌بنیان بهسازان

قربانی: چه شد که برای دانش‌بنیان شدن اقدام کردید؟

قنبریان: آبان ماه سال 95 هولدینگ فناوران هوشمند بهسازان فردا به شرکت‌های زیرمجموعه اعلام کرد که شرکت‌های این مجموعه از پتانسیل خوبی برای دانش‌بنیان شدن برخوردار هستند و انگیزه برای کسب این عنوان ایجاد شد. به‌عنوان شرکت بهسازان ملت با ارائه مدارک لازم به کارگروه تشخیص شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری آمادگی خود جهت انجام بررسی‌ها و ممیزی‌ها را اعلام کردیم.

محصول محوری که جهت دانش‌بنیان شدن معرفی کردیم کربنک بهسازان به نام «جام» بود که هر چند به خاطر پیچیدگی‌های فراوان این محصول نرم‌افزاری کار را برای خودمان سخت‌تر کرده بودیم ولی اگر موفق به کسب آن می‌شدیم ارزشش از هر محصول دیگری برایمان بیشتر بود. خوشبختانه این اتفاق هم افتاد و امروز چیزی که اهمیت کسب نشان دانش‌بنیانی بهسازان را برای ما چند برابر می‌کند این است که این نشان را با محوریت یک محصول بسیار پیچیده دریافت کردیم و نه یک محصول ساده.

.

چرا یک محصول پیچیده؟

قربانی: این پیچیدگی‌های محصول کربنک چگونه از سمت کارگروه تشخیص شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری بررسی شد؟

قنبریان: از طرف شرکت ممیزی کارگروه تشخیص شرکت‌های دانش‌بنیان آمدند و بررسی‌های لازم را انجام دادند. از مستندات طراحی و سورس سامانه‌ها گرفته تا بررسی جداول منتخب دیتابیس،‌ همه چیز را به‌دقت بررسی کردند تا ببیند همه چیز مال خودمان هست یا نه. یعنی بعد از بررسی دقیق بیت و بایت این محصول و مصاحبه‌ها و رفت‌وبرگشت‌هایی که انجام شد، به این نتیجه رسیدند که این محصول از صفر تا صد توسط تیم بهسازان طراحی و تولید شده است. در مباحث مالی نیز ممیزی‌های خاصی صورت گرفت،‌ در واقع استانداردهای خاص خودشان را داشتند و بر این اساس نتایج را در کمیسیون مربوط بررسی و به مراجع بالاتر ارجاع دادند.

پانزدهم فروردین ماه سال جاری پرونده ما از ممیزی به سرممیزی منتقل شد و بعد از حدود دو هفته، دوم اردیبهشت ماه سال جاری به ما ابلاغ شد که شرکت بهسازان ملت در بحث دانش‌بنیان در دسته صنعتی و در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای پذیرفته شده است.

.

انتخاب راه سخت‌تر

قربانی: چرا روی اهمیت دریافت این عنوان با محوریت کربنک بهسازان تأکید دارید؟

قنبریان: این موضوع از این جهت خیلی اهمیت داشت که ما این نشان دانش‌بنیانی بهسازان را روی یک محصول پیچیده و حساس دریافت کردیم و نه روی دیگر محصولاتمان چون‌که ما بیش از 80 محصول در بهسازان داریم که شاید روی آن‌ها فرآیندها و ممیزی‌ها خیلی برایمان راحت‌تر بود ولی ترجیح دادیم روی سخت‌ترین محصول این کار را جلو ببریم.

.

بهسازان به دنبال چیست؟

قربانی: روزی که تصمیم به کسب این عنوان را گرفتید، به دنبال چه چیزی بودید؟ معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات ویژه؟ یا چیزی فراتر از این‌ها؟

قنبریان: بیشتر از اینکه به دنبال معافیت‌های مالیاتی یا تسهیلات ویژه این طرح باشیم، با دریافت این نشان بیشتر به دنبال ثابت کردن توان و دانش موجود در این شرکت بودیم. از طرف دیگر، متأسفانه در حال حاضر تعداد زیادی از نیروهای نخبه دانشگاه‌های معتبر کشور، برای کار یا ادامه تحصیل از کشور خارج می‌شوند که اغلب هم دیگر برنمی‌گردند. در واقع با این کار می‌خواستیم به نیروهای جوان و بااستعدادی که احتمالاً فکر خروج از کشور را دارند، نشان دهیم که می‌توانند در یک شرکت دانش‌بنیان داخلی فعالیت کنند و مطمئن باشند که کارشان دیده خواهد شد و ارزشمند است. یعنی هم به‌نوبه خودمان جلوی خروج افراد نخبه از کشور را بگیریم و هم با میدان دادن به آن‌ها در بهسازان ملت از نبوغ و خلاقیتشان بهره ببریم.

احمد قنبریان معاون عملیات شرکت بهسازان ملت
احمد قنبریان معاون عملیات شرکت بهسازان ملت

جدای از این‌ها، برای بانک ملت هم سؤال بود که آیا شرکت بهسازان ملت که سال‌ها رویش سرمایه‌گذاری کرده است می‌تواند از این آزمون سربلند بیرون بیاید و در این حوزه هم به افتخاری برای بانک تبدیل شود یا خیر؟ که خوشبختانه این موفقیت هم حاصل شد. البته فکر می‌کنم به‌زودی شرکت به‌پرداخت هم روی سوئیچ خودش این فرآیند را شروع کند و مطمئناً ایشان نیز افتخار دیگری برای مجموعه شرکت‌های گروه فن آوران هوشمند بهسازان فردا به ارمغان می‌آورند چراکه آنجا نیز زحمت زیادی روی محصولاتشان کشیده شده است.

.

محصولات بهسازان در راه دیگر بانک‌ها

قربانی: با توجه به اینکه شرکت بهسازان ملت برای سال 96 برنامه بازاریابی و فروش برخی از محصولاتش به دیگر بانک‌ها را نیز دارد، آیا کسب این عنوان تأثیری در این روند نیز خواهد داشت؟

قنبریان: با توجه به اینکه شرکت بهسازان ملت برای سال 96 برنامه‌های بازاریابی برای برخی از محصولاتش دارد، کسب این نشان در بازارِ بالقوه فروش محصولات شرکت نیز احتمالاً تأثیر مثبتی خواهد داشت. چراکه خود بانک هم تأکید بر این موضوع دارد که بهسازان ملت، به شکل مستقل به فروش محصولاتش به شبکه بانکی اقدام کند که در صدد هستیم در سال 96 این اتفاق بیفتد تا نقطه عطف دیگری در بهسازان ملت روی دهد. (+)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.