راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استقرار یک کربنک ایرانی در بانک صنعت و معدن در راستای پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

بانک صنعت و معدن در راستای سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی: تولید – اشتغال» با حمایت و بهره‌گیری از بخش خصوصی و همین‌طور در راستای شفاف‌سازی بیشتر در تاریخ هفتم اردیبهشت ماه 96 اقدام به استقرار سیستم بانکداری متمرکز کرد (+). استقرار سیستم بانکداری متمرکز در بانک صنعت و معدن، اقدامی بود که ما را پای صحبت‌های حمید غفاری عضو دفتر مدیریت برنامه بانک صنعت و معدن کشاند تا بیشتر در این باره بدانیم. متن این گفتگو در ادامه آمده است.

.

دلایل پیاده‌سازی یک کربنک ایرانی

قربانی: دلایل عمده تصمیم به اجرا و پیاده‌سازی سیستم یکپارچه بانکداری در بانک صنعت و معدن و اعتماد به یک شرکت داخلی از نظر شما چیست؟

غفاری: تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به‌ویژه در بخش اشتغال و تولید در بانک صنعت و معدن و اعتقاد مجموعه مدیریتی این بانک بر لزوم کاستن از حضور دولت در شئون مختلف اقتصادی از دلایل عمده این تصمیم بوده که بانک صنعت و معدن با مدیریت هوشمندانه مهندس افخمی و با سکان‌داری دکتر معمارنژاد عضو هیئت‌مدیره بانک در راستای دستیابی به چشم‌انداز بانک در طی فرآیندی حدوداً سه ساله اقدام به اجرا و پیاده‌سازی موفق برنامه بانکداری متمرکز کرد.

.

عوامل موفقیت پروژه

قربانی: عوامل کلیدی پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز این پروژه در بانک صنعت و معدن چه بوده است؟

غفاری: وجود برنامه‌ریزی صحیح و نقشه راهی دقیق برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده، گام اولیه و مهم در این مسیر بود. استفاده از منابع بانک اعم از منابع انسانی، مالی و تجهیزات و تکنولوژی‌های بهینه شده و سیستم‌های جدید در حوزه‌های مختلف زیرساخت و حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری موجب شد کلیه سیستم‌های بانک در حوزه زیرساخت در ستاد و شعب بهینه‌سازی شود و از حالت سنتی به حالت بهینه و مدرن توسعه یابد و این ازجمله اتفاقات مهمی بود که در سامانه یکپارچه بانکداری متمرکز بانک صنعت و معدن به وجود آمد که منجر به اصلاح ساختار تکنولوژی‌های زیرساختی شد.

نظارت و کنترل دقیق و انجام اقدامات اصلاحی لازم و به‌موقع به‌طوری‌که انحراف از استانداردها به حداقل رسید و اهداف بانک به‌طور کامل عملیاتی شد، از موارد کلیدی پیاده‌سازی موفق این پروژه بود.

ببینید: دلایل مهاجرت بانک صنعت و معدن به سامانه بانکداری متمرکز جدید و تجربیات حاصل از آن

ذکر این نکته نیز لازم است که با توجه به سرمایه‌گذاری سنگین بانک در این زمینه، اگر پروژه پیاده‌سازی سیستم بانکداری متمرکز به‌صورت حرفه‌ای مدیریت نمی‌شد، ضررهای جبران‌ناپذیری را به بار می‌آورد که بانک صنعت و معدن با مدیریت مهندس افخمی و حمایت‌های دکتر معمارنژاد، از این امتحان سربلند بیرون آمد.

همان‌طور که می‌دانید تاکنون چندین بانک دولتی سعی در پیاده‌سازی پروژه‌های core banking داشته‌اند که موفق نشده‌اند. این تجربه موفق برای یک بانک دولتی امری قابل‌توجه و بی‌نظیر است. بانک صنعت و معدن پس از تجربه‌های ناموفق چندین بانک دولتی برای نخستین بار موفق به پیاده‌سازی سیستم یکپارچه بانکداری داخلی شد و این موفقیتی بی‌نظیر برای این بانک محسوب می‌شود. همچنین درحالی‌که پیاده‌سازی این پروژه در برخی بانک‌ها نزدیک به 6 سال طول کشیده، اما بانک صنعت و معدن در کمتر از یک سال و نیم موفق به پیاده‌سازی آن شد. این پروژه در بهمن 94 آغاز و در هفتم اردیبهشت‌ماه 96 به پایان رسید که این تجربه‌ای کم‌نظیر در کشور است.

.

اعتماد به شرکت‌های ایرانی

قربانی: تجربه همکاری مجموعه بانک صنعت و معدن به‌عنوان یک شرکت دولتی با یک شرکت خصوصی داخلی چطور بوده است؟

غفاری: هدف بانک صنعت و معدن در راستای سیاست‌های مقام معظم رهبری و دولت، حرکت از سمت بخش دولتی به بخش خصوصی است. نکته‌ای که باید مدنظر قرار گیرد این است که کشورمان از نظر تخصصی و نرم‌افزاری از توانمندی بالایی برخوردار است و کمبودی در این زمینه مشاهده نمی‌شود. با این حال در حوزه سیستم‌های بانکداری متمرکز در سال‌های گذشته به متخصصین داخلی و شرکت‌های نوآور خصوصی بهای چندانی داده نشده است. این در حالی است که بانک صنعت و معدن با اعتماد به یک شرکت داخلی توانست مسیر موفقی را پشت سر گذارد و اعتقاد بنده بر این است که اگر از این شرکت‌های داخلی حمایت بشود می‌توانند در عرصه‌های جهانی نیز موفق ظاهر شوند.

حمید غفاری عضو دفتر مدیریت برنامه بانک صنعت و معدن
حمید غفاری عضو دفتر مدیریت برنامه بانک صنعت و معدن

قربانی: اگر بین سیستم یکپارچه بانکداری ایرانی و خارجی حق انتخاب داشتید همچنان از سیستم ایرانی استفاده می‌کردید؟

غفاری: به دلایل مختلفی بانک صنعت و معدن اصرار به بهره‌گیری از ظرفیت و توانمندی شرکت‌های داخلی داشت. ایجاد اشتغال و حمایت از شرکت‌های تولیدمحور و بخش خصوصی و کوچک‌سازی دولت یکی از استراتژی‌های بانک صنعت و معدن در راستای سیاست‌های کلان نظام است و همکاری با یک شرکت ایرانی از این نظر برای ما اهمیت بالایی داشت. حرکت در راستای پدافند غیرعامل دیگر دلیل این انتخاب بوده است. اینکه زیرساخت‌ها و اطلاعات عظیم یک بانک دولتی در داخل کشور باشد به لحاظ امنیتی اهمیت زیادی دارد. استفاده از core bank ایرانی و سیستم بانکداری متمرکز داخلی لایه امنیتی محکمی را ایجاد کرده که می‌تواند جلوی بسیاری از اتفاقات را بگیرد.

از طرفی شرکت توسن از گواهی‌نامه ISMS نیز برخوردار بود که این موضوع نشان می‌دهد که به لحاظ سطح فناوری و تکنولوژی تفاوتی بین شرکت‌های داخلی و خارجی وجود ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.