پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
داستان تکراری کندی و فیلترینگ سلیقهای
دیگر کمتر شعبه بانکی وجود دارد که متصدیان باجههایش به پرداخت حضوری قبضهای برق، آب، گاز و مخابرات پاسخ مثبت دهند. فرمهای ثبت اطلاعات اقتصادی خانوار که پیشنیاز اصلی پرداخت نقدی یارانه بهشمار میروند، نیز بهصورت آنلاین باید تکمیل یا اصلاح شود.
این روزها حتی کارت ورود به جلسه کنکور نیز از طریق اینترنت صادر میشود. بیگمان برای انجام بیدردسر این کارها و بسیاری از موارد مشابه، دسترسی شهروندان به اینترنت پرسرعت ضروری است. حال باید دید آیا همپای گسترش خدمات آنلاین و تحقق تدریجی دولت الکترونیک، برای دسترسی آسان مردم به اینترنت پرسرعت بسترسازی شده است؟ آیا فیلترهای این چنینی که در هفته گذشته نمونهای از آن را تجربه کرده ایم به این بستر صدمه نمیزند؟
هم اکنون در ایران بر اساس آخرین آمار های موجود بیش از 30 میلیون کاربر ایرانی وجود دارد که از آخرین روزهای هفته گذشته با مشکلات کندی سرعت اینترنت و قطعی صندوقهای الکترونیکیشان دست پنجه نرم کردهاند به طوری که در روزهای پنجشنبه، شنبه و یکشنبه پستهای الکترونیکی به طور کلی باز نمیشد و سرعت اینترنت به حدی کند بود که حتی دسترسی به وب سایت بانکهای مختلف نیز دیگر امکان پذیر نبود و زمانی که از مسئولان علت این کندی و قعطی را جویا میشدیم هر کدام توپ را در زمین دیگری میانداختند.
به طوریکه مدیران سازمان فناوری اطلاعات و شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان سازمانهای متولی اینترنت در کشور از این موضوع اظهار بی اطلاعی میکردند. سعید مهدیون مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با اظهار بی اطلاعی از مشکل به وجود آمده، گفت: این موضوع ارتباطی با سازمان فناوری اطلاعات ندارد و شرکت ارتباطات زیرساخت باید پاسخگو باشد. از آن سو مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که دلیل این قعطیها چیست، ابراز بی اطلاعی میکند و میگوید: از ایمیل خارجی استفاده نمیکنم و مشکلی در استفاده از ایمیلهای داخلی خود مشاهده نکرده ام.
از طرف دیگر محمدرضا فرنقی زاد، مدیر روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت نیز در این زمینه میگوید که به نظر میرسد اگر مشکلی از بابت محتوا در شبکه اینترنت وجود داشته باشد سازمان فناوری اطلاعات باید پاسخگو باشد. وی با اظهار بی اطلاعی از قطعی به وجود آمده در ایمیل کاربران ایرانی، تاکید کرد که شبکه ارتباطات زیرساخت کشور هم اکنون هیچ مشکلی ندارد و چنانچه قطعی در دسترسی به زیرساخت ارتباطی وجود داشته باشد، شرکت زیرساخت پاسخگو خواهد بود اما مشکلات محتوایی به این شرکت مربوط نمیشود.
در کنار این ها محمدحسن شانهساز زاده، مدیرعامل شاتل میافزاید: این که کاربران اینترنت نمی توانند ایمیلهای خود را چک کنند یا دسترسی به اکثر سایتهای اینترنتی به کندی صورت می گیرد موضوعی نیست که مربوط به کیفیت سرویس اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت باشد. کاربران برای دور زدن فیلترینگ از VPN استفاده میکنند که این امر باعث کندی میشود.
وی با اشاره به فعالیت 11 شرکت دارای مجوز از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در عرصه اینترنت پرسرعت و نظارت این سازمان بر فعالیت این شرکتها تاکید کرد که کاربران اینترنت مستقل از اینکه از چه شرکتی سرویس اینترنت میگیرند از وضعیت سرعت دسترسی خود ناراضی هستند و این مسئله نشان میدهد سرویس دهنده مقصر نیست.
گوگل علیه ما قد علم کرده است
این گفتهها در حالی مطرح شدکه عضو کار گروه تعیین محتوای مجرمانه اینترنتی در مورد اختلالات چند روز اخیر در دسترسی کاربران به موتورهای جستجو و پستهای الکترونیکی به وجود آمده بود، میگوید: یک سری سایتها به ویژه موتورهای جستجو در مقتضیات زمانی شیطنتهای خاصی دارند و در مسیر عادی خود سرویس دهی نمیکنند برای مثال ما هیچ وقت گوگل را در خدمت رسانی به کاربران ایرانی مناسب نمیبینیم چرا که گوگل در خدمت سازمان سیا است. آقامیری با اشاره به برخورد سامانههای نظاره گر امنیتی ایران با این موتور جستجو اضافه میکند: گوگل موتور جستجو است که علم دشمنی هم با ما برداشته است در حالیکه ما با گوگل برخورد منفعلانه داریم. علاوه جی میل هم که یک سامانه انتقال دیتا است به شدت در اختیار اقشار مختلف قرار میگیرد و ممکن است در برخی فضاهای ایجاد ناامنی به کمک اخلالگران بیاید و ایجاد مشکلات کند.
فیلترینگ های سلیقه ای مردم را بی اعتماد میکند
با این حال احمد توکلی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس معتقد است که اتفاقات اخیر حتی اگر توضیح امنیتی داشته باشد، باید توسط مسئولان برای مردم توضیح داده شود، چرا که به افزایش اعتماد مردم نسبت به حاکمیت میانجامد و مردم حق جو نیز اقدامات قابل توضیح منطقی را خواهند پذیرفت. توکلی همچنین میگوید: شیوه فیلترینگ اخیر و قطع بدون اطلاع بسیاری از سرویسهای مورد مراجعه اکثر قریب به اتفاق مردم، بدون اینکه قبلا گزینه جایگزین در داخل ایجاد شده باشد و بدون اینکه مسئولان مربوطه قبلا توضیح قانع کننده به مردم داده باشند، گلایه اقشار تحصیل کرده که چندین میلیون نفر هستند را به دنبال دارد و چنین فیلترینگ مردم آزاری برای نظام بسیار هزینه زاست.
اینترنت ملی، راهکار اصلی است
کندی اینترنت با شبکه ملی اطلاعات برطرف میشود. این راهکاری است که رئیس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی برای حل مشکل کاربران ایرانی در دسترسی به اینترنت مطرح می کند و می گوید: «شبکه ملی اطلاعات بر اساس ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه مشکل کندی سرعت اینترنت را به صورت اساسی مرتفع می کند و اعتقاد بر این است که این موضوع باید ریشهای و اساسی حل شود.
از سوی دیگر شانه ساز، مدیر شاتل نیز تاکید دارد که اینترنت ملی راهکار مناسبی است و باعث خواهد شد محتوای مربوط به داخل کشور بدون پرداخت هزینه پهنای باند و گیت وی بین الملل به کاربران ارائه شود که این موضوع نه تنها کاهش هزینه اپراتورها را در پی خواهد داشت بلکه باعث می شود ارائه دهندگان خدمات اینترنت با هزینه کمتر و با سرعت و کیفیت بهتر امکان دسترسی کاربران به اینترنت را فراهم کنند.
اما به نظر شما با حضور اینترنت ملی این مشکل به طور قطع حل خواهد شد؟
منبع: خبر آنلاین