راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گره‌ای باز نشد

مهرک محمودی؛ دبیر تحریریه پیوست / همه منتظر بودند تا یک دستورالعمل آن‌ها را از سرگردانی درآورد، دستورالعملی که قرار بود مشخص کند برای فعالیت در حوزه تجمیع‌کنندگان قرار است حرف آخر را مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بزند یا بانک مرکزی.

انتظارها تقریباً پس از یک سال به نتیجه رسید و درست در اوج صحبت کردن در مورد حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فین‌تک، دستورالعملی منتشر شد که همه فعالان این بخش را متعجب کرد.
درست است که دیگر زمان انتظار به سر آمده بود، اما نتیجه آن چیزی نبود که مدیران در این دوره زمانی اینجاوآنجا نوید آن را می‌دادند. درواقع صورت‌مسئله حل‌نشده باقی مانده بود و هیچ‌کس به این سؤال پاسخی نداده بود.

زمانی که بحث صدور مجوز برای تجمیع‌کنندگان خدمات پرداخت مطرح شد، بسیاری با این بهانه که آن‌ها مجوزهای لازم را ندارند، تصمیم به مسدود یا محدود کردن فعالیت آن‌ها گرفتند، اما برخی از آنان که شفاف‌تر عمل می‌کردند تصمیم گرفتند مجوزهای لازم برای فعالیتشان را دریافت کنند.

وقتی به سراغ مرکز توسعه تجارت الکترونیکی رفتند، آنان اعلام کردند چون فعالیتشان مربوط به حوزه مالی کشور است، باید مجوز خود را از بانک مرکزی بگیرند، وقتی هم که سراغ بانک مرکزی رفتند مدیران آنجا گفتند فعالیت شما مجازی است و باید سراغ مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بروید.

آن‌ها هرروز از این سازمان به آن مرکز می‌رفتند. درنهایت اعلام شد: صبر کنید تا دستورالعملی صادر و نحوه فعالیت شما مشخص شود.
حال این دستورالعمل مشخص شده و قرار است اجرایی شود، اما هنوز فعالان این حوزه هم به دریافت مجوز از بانک مرکزی نیاز دارند و هم از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی.

اگر قرار بود چنین فرایندی طی شود، چه لزومی به صرف این مدت‌زمان و هزینه‌های برگزاری جلسات و غیره بود؟

از ابتدا بانک مرکزی و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام می‌کردند هرکدام بخشی از مجوز را صادر می‌کنند و این زمان را صرف سازوکار داخلی خود می‌کردند تا فرایند صدور مجوز را مشخص کنند.

در شرایط فعلی فرایند صدور مجوز از سوی بانک مرکزی مشخص نیست و اگر تجمیع‌کنندگان بخواهند برای دریافت مجوز اقدام کنند، مشخص نیست باید به کدام بخش از بانک مرکزی مراجعه و چه مجوزی دریافت کنند.

اگر قرار است بانک مرکزی به آن‌ها مجوز دهد، تفاوتشان با PSP ها چه خواهد بود؟ این‌ها سؤالاتی است که در این دستورالعمل بی‌جواب مانده‌اند.

از سویی بانک مرکزی اعلام می‌کند تصمیمی برای صدور مجوز جدیدی ندارد و شرکت‌ها باید بتوانند با حفظ چارچوب‌ها و قوانین کلی بانکداری فعالیت کنند.

در چنین شرایطی هنوز تجمیع‌کنندگان پرداخت نمی‌دانند چه آینده‌ای در انتظارشان است. آیا به‌زودی فعالیتشان متوقف خواهد شد؟ آیا مجوز جدیدی برایشان صادر می‌شود؟

اما همه آنان بر موضوعی اتفاق‌نظر دارند: این دستورالعمل سعی در سنگ‌اندازی داشته تا هموار کردن مسیر فعالیت، برخلاف وعده‌هایی که تاکنون داده شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.