پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بانکداری الکترونیک به نظام پرداخت خلاصه نمیشود
میزان موفقیت بانکداری الکترونیک در نظام بانکی کشور متغیر بوده و در بعضی حوزهها مانند پرداخت قبوض و خرید کالا و خدمات عملکرد بهتری داشته است، بانکداری الکترونیک در حوزه پرداخت توانسته رسالت خود را انجام دهد و به یک نقطه قابل قبولی رسیده است.
عبدالحمید منصوری مدیرعامل شرکت سامانههای یکپارچه بزرگ فردا در ارتباط با میزان موفقیت بانکداری الکترونیک گفت: «آمارهای سازمانهای نظارتی نشاندهنده آن است که تمایل مردم بیشتر به سمت استفاده از خدمات پرداختی و بانکداری الکترونیک است و تا حد زیادی از خدمات پرداختی بانکداری الکترونیک رضایت دارند.»
او افزود: «میزان موفقیت بانکداری الکترونیک در نظام بانکی کشور متغیر بوده و در بعضی حوزهها مانند پرداخت قبوض و خرید کالا و خدمات عملکرد بهتری داشته است، بانکداری الکترونیک در حوزه پرداخت توانسته رسالت خود را انجام دهد و به یک نقطه قابل قبولی رسیده است اما در سایر بخشها هنوز مشکلاتی وجود دارد چرا که قوانین و مقررات بانکداری الکترونیک به روشنی تعریف نشده است؛ اما ازآنجاییکه در حوزه پرداخت توانستهایم قوانین و مقررات را شبیهسازی کنیم به نقطه قابل قبولی دست یافتهایم.»
معاون اسبق فناوری بانک پارسیان با اشاره به اینکه بانکداری الکترونیک به نظام پرداخت خلاصه نمیشود اظهار کرد: «نظام پرداخت بخش کوچکی از نظام بانکداری الکترونیک است و بانکداری الکترونیک در سایر حوزهها دچار نارساییهای زیادی است که نیازمند اصلاحات و تدوین قوانین شفاف در این حوزهها است.»
منصوری با اشاره به اینکه بانکداری الکترونیک ما مبتنی بر کارت الکترونیک است اظهار کرد: «یکی از چالشهای این حوزه تحویل به موقع و سریع کارت به مشتری است و چالش دیگر مربوط به امنیت اطلاعات شهروندان است.»
او در پاسخ به این پرسش که مهمترین چالش درزمینهٔ ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان چیست اظهار کرد: «شهروند الکترونیک نیاز به قانون دارد که بر اساس مفاد این قانون خدمات الکترونیک را دریافت کند که قوانین موجود پاسخ گوی نیازهای شهروند الکترونیک نیست.»
منصوری معتقد است که آموزش مهارتهای استفاده از فناوریهای الکترونیک و سواد الکترونیک ضروری شهروند الکترونیک بودن نیست؛ بهعبارتدیگر ارائه خدمات الکترونیک بدون آموزش شهروندان برای استفاده از این خدمات امکانپذیر است.
او ادامه داد: «به موازات احساس نیاز شهروند به خدمات الکترونیک بانکها، شهروندان مهارتهای لازم برای استفاده از این خدمات را بدون نیاز به آموزش رسمی کسب میکنند.»
در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه بانکداری الکترونیک جز لاینفک نیازهای روزانه شهروندان است تصریح کرد: «بانکداری الکترونیک و شهروند الکترونیک رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند و تحقق هرکدام مستلزم موفقیت دیگری است.»