راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا USSD به مرگ خود نزدیک می‌شود؟

درحالی‌که انجام تراکنش‌های USSD خارج از سامانه پیوند از پانزدهم آبان ماه ممنوع شده است، برخی معتقدند اتصال این کانال به سامانه پیوند به معنای مرگ USSD است.

طی سال‌های اخیر در نبود بانکداری همراه کاربرپسند در ایران، USSD یکه‌تازی می‌کرد تا اینکه با مطرح‌شدن مسائل امنیتی این کانال، بانک مرکزی برای محدود کردن آن ورود کرد. پس از اعمال یکسری محدودیت در تراکنش‌های USSD، بالاخره بانک مرکزی اعلام کرد از پانزدهم آبان ماه 95 انجام تراکنش‌های این بستر خارج از سامانه پیوند مشمول جریمه خواهد شد و از اول دی‌ماه نیز این خدمت برای متخلفین قطع می‌شود.

ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی چند روز پیش اعلام کرد این بانک از اول مهرماه سامانه پیوند را عملیاتی کرده و رجیستری آن کلید خورده است، بنابراین ارائه‌دهندگان خدمات USSD اگر از این پیوند برای تراکنش‌هایشان استفاده نکنند جریمه خواهند شد.

این اظهارات حکیمی اما با واکنش‌هایی در شرکت‌های پرداخت الکترونیک مواجه شده است. نکته‌ای که این شرکت‌ها به آن اشاره می‌کنند از بین رفتن مزیت سهولت در USSD در صورت استفاده از سامانه پیوند است. پیش‌ازاین برای انجام یک تراکنش USSD تنها به یک گوشی همراه معمولی و واردکردن ستاره کد و مربع نیاز بود که به دلیل سادگی و در دسترس بودن مورد استقبال کاربران ایرانی محروم از همراهبانک مناسب قرارگرفته بود.

محمد نژادصداقت، مدیرعامل شرکت اتیک از منتقدان روند جدید فعالیت USSD در کشور است و پیش‌بینی می‌کند به‌زودی با ادامه این روند شاهد توقف خدمات USSD خواهیم بود. او می‌گوید: «سهولت استفاده از این خدمت دلیل اصلی حجم بالای تراکنش‌ها در این بخش بوده است و اگر مردم به‌منظور استفاده از آن مجبور به مراجعه و ارائه اطلاعات هویتی به بانک باشند به‌طورقطع استقبال از پرداخت‌های USSD بسیار کاهش می‌یابد.»

به گفته نژادصداقت درحالی‌که برای استفاده از USSD بانک‌ها باید شماره همراه افراد را به شماره‌حساب و کارت آن‌ها متصل و آن شماره کارت را در سامانه پیوند ذخیره کنند که تاکنون این کار از سوی بانک‌ها انجام‌نشده و اطلاعات ذخیره‌شده در سامانه بسیار اندک است.
هرچند سامانه پیوند با اتصال کارت مشتریان به شماره همراه آن‌ها گامی در افزایش امنیت USSD است، اما نیاز به مراجعه حضوری برای ثبت شماره همراه جهت استفاده از این کانال، جذابیت آن را از بین می‌برد و احتمالاً این اقدام بانک مرکزی گرچه مستقیماً مانع تراکنش‌های USSD نیست اما خودبه‌خود مرگ USSD در کشور را به دنبال دارد.

2 دیدگاه
  1. irani می‌گوید

    همین ربات تلگرام خیلی راحت جایگزین کد ussd بشه
    اگه بانکها و شرکتهای psp رباتهای خودشون ارایه بدهند، کارهای بانکی و پرداخت راحت از طریق ربات تلگرام انجام داد

    1. ناشناس می‌گوید

      نووووووووووچ خوشم نمیاد اصلا خیلی بده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.