راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

وِنمو غریق نجات پی‌پال در حوزه پرداخت موبایلی

به نظر سال ۲۰۱۶، سال اوج‌گیری پرداخت‌های‌ موبایلی و شرکت‌هایی است که روی کیف جیبی موبایلی متمرکزند. امسال شاهد بودیم که شرکت‌های بزرگی ازجمله اپل، گوگل و سامسونگ، به پیشرفت‌های چشمگیری درزمینهٔ کیف پول الکترونیک رسیده‌اند و پی‌پال (PayPal) به‌عنوان پیشرو در عرصه پرداخت‌های الکترونیک، جهش‌های قابل‌توجهی انجام داده است.

پی‌پال با اضافه کردن سرویس‌های جدید به Venmo که به‌عنوان پلت‌فرم پرداخت موبایلی پی‌پال شناخته می‌شود، حضور خود را در عرصه پرداخت الکترونیکی بیش‌ازپیش پررنگ کرده است. آمارهای جدید به‌دست آمده، اطلاعات جالبی درباره گسترش پرداخت‌های درون موبایلی در مقابل پرداخت‌های آنلاین را نشان می‌دهد.

طبق آمار جدید، موبایل‌ها بیش از ۳۰ درصد کل پرداخت‌های آنلاین در روز جشن شکرگزاری و جمعه سیاه را انجام داده‌اند. این آمار منتشر شده، از ۱۹۲ فروشگاه آنلاین و ۱۲ حساب تجاری متصل به شبکه «PayPal» به دست آمده است؛ اما این کل ماجرا نیست؛ حجم خریدهای روز شکرگزاری به سرعت فوق‌العاده ۱۰.۷۸۱ دلار در ثانیه رسید و هر خریدار به‌طور میانگین ۵۱/ ۵۸ دلار خرید انجام داده است.

گران‌ترین خرید انجام شده در روز شکرگزاری نیز حدود ۱۰۰ هزار دلار بوده که در مقایسه با بزرگ‌ترین خرید انجام شده در جمعه سیاه، ۲۵ درصد بیشتر بوده است و این یعنی روز شکرگزاری در حال تبدیل به یکی از مهم‌ترین روزهای خرید سال در این بخش است. امسال و در روزهای شکرگزاری، جمعه سیاه و «Cyber Monday»، شاهد شکسته شدن رکوردهای خرید بوده‌ایم.

نکته قابل‌توجه سهم ۳۰ درصدی پرداخت‌های درون موبایلی در خریدهای انجام شده در این روزها است؛ اما این آمار نه‌تنها برای پی‌پال، بلکه برای تمامی اپراتورهای بخش کیف جیبی الکترونیکی نیز خبر خوبی به حساب می‌آید. افزایش حجم خریدهای انجام شده و استفاده از پرداخت درون موبایلی برای ۳۰ درصد خریدها، حاکی از رشد و توسعه کیف جیبی‌های موبایلی در سال ۲۰۱۶ است.

شرکت «Ayden» به‌عنوان یکی از فعالان در عرصه پرداخت‌های الکترونیکی، اعلام کرده سهم پرداخت‌های درون موبایلی با ۴ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، به ۳۴ درصد رسیده است. همه این آمارها یک معنی دارد: اگر «PayPal» به رشد در بخش خدمات پرداختی ادامه دهد و تراکنش‌های درون موبایلی نیز با همین سرعت به پیشرفت خود ادامه دهند، به‌زودی پی‌پال به بزرگ‌ترین شرکت در بخش پرداخت‌های الکترونیکی تبدیل خواهد شد، حتی بالاتر از کارت‌های اعتباری معروف در این زمینه. پی‌پال در حال حاضر همکاری خود را با اپل، گوگل و سامسونگ آغاز کرده و با توجه به پیشرفت‌های مشاهده‌شده در ماه‌های اخیر، افزایش رشد این شرکت در آینده، کاملاً قابل‌انتظار خواهد بود.

دومین شرکتی که از این پیشرفت‌ها بیشترین بهره را می‌برد، بدون شک اپل خواهد بود. جایگاه والای محصولات اپل در این بخش موجب متمایز شدن این شرکت نسبت به دیگر رقبا می‌شود و مطمئناً در سال‌های آینده شاهد نقش پررنگ‌تر اپل در این بخش خواهیم بود. البته اندروید نیز در سال‌های اخیر، تراکنش‌های درون موبایلی خود را به مقدار قابل‌توجهی افزایش داده، اما مشکل اصلی گوگل در این زمینه، پراکندگی بیش از حد این شرکت است.

به نظر می‌رسد پرداخت‌های درون موبایلی به انحصار پی‌پال و اپل درآمده است و دیگر شرکت‌ها فقط به دنبال گرفتن نقش کوچکی در این عرصه هستند. شاید رسیدن به چنین انحصاری چند سال زمان ببرد، اما بنا به تجربه‌ای که در این زمینه کسب کرده‌ایم، باید شاهد رشد سالانه پی‌پال، اپل و دیگر شرکت‌های فعال درزمینهٔ پرداخت الکترونیکی در سال‌های پیش‌رو باشیم.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.