راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چند نکته‌ای که زمان سرمایه‌گذاری در فین‌تک باید در نظر داشت

طناز سارائی / دکتر ریچارد تئو، هم بنیان‌گذار و مدیرعامل Welthify به نکات کلیدی لازم برای در نظر گرفتن به هنگام سرمایه‌گذاری در فین‌تک اشاره می‌کند.

امروزه لندن به‌عنوان پایتخت فین‌تک در جهان شناخته می‌شود. برخلاف آمار ضدونقیض اثرات Brexit، این صنعت منجر به ایجاد 61000 نیروی کار قوی که 5 درصد از صنعت مالی لندن را تشکیل می‌دهد، شده است. علاوه بر این علاقه روزافزون موجود برای فین‌تک به صورت سرازیر شدن میلیون‌ها پوند توسط سرمایه‌گذاران به شرکت‌ها نمایان می‌شود.

به گفته EY مبلغی حدود 524 میلیون پوند در فین تک انگلیس سرمایه‌گذاری شد که بخش عظیمی از آن، توسط پدیدهٔ دیگری تحت عنوان جمع سپاری حمایت داوطلبانه گروهی از مردم از یک پروژه، فرایند، اجرا یا ایده که این حمایت می‌تواند به‌صورت مالی یا معنوی تأمین شده است؛ اما با ظهور هیجان و سروصدا، احتیاط نیز لازم می‌شود. 90 درصد از استارت‌آپ‌ها با شکست مواجه می‌شوند و به‌راحتی می‌تواند در رویای داشتن 5 درصد از سهام آمازون یا اپل بعدی چنان غرق شد که منجر به از دست دادن سرمایه خود شویم. پس بیش از این که با سرمایهٔ عزیز خود که به سختی به دست آورده‌اید خداحافظی کنید، بهتر است نکات مهمی در رابطه با فین تک را در نظر داشته باشید.

.

در زمینه‌هایی که علاقه دارید سرمایه‌گذاری کنید

فقط در محصولات و خدماتی که ایمان دارید سرمایه‌گذاری کنید، یا آن دسته از خدماتی که خود راغب به استفاده کردن هستید. همان‌طور که وارن بافت گفته است: «در دنیای کسب‌وکار، افرادی موفق هستند که درزمینهٔ موردعلاقه‌شان فعالیت دارند.»

بسیاری از شرکت‌های فین‌تک منابع مالی خود را از طریق روش‌های جمع سپاری با جذب سهامداران خود در تست‌های بتا، تحقیق و دیگر فعالیت‌ها جذب می‌کنند و با وجود اینکه هیچ‌گونه تعهدی وجود ندارد، احتمال نتیجه گرفتن از سرمایه‌گذاری شما با درگیر شدن در برند، ایفا کردن نقش سفیر برند و حتی تبلیغ و حمایت از آن بیشتر و بیشتر خواهد بود.

.

به دراز مدت فکر کنید

بسیاری از شرکت‌های فین‌تک مدت‌زمان زیادی را برای سودآوری نیاز دارند پس خود را برای راهی طولانی آماده کنید. اگر شما صبور باشید و شرکت مدنظر موفق باشد، به بازگشت سود قابل‌توجهی می‌رسید؛ اما نباید الزاماً منتظر سود بعد از 12 ماه باشید! اگر از طریق برون‌سپاری سرمایه‌گذاری کرده‌اید، بهتر است با مؤسسان در رابطه با استراتژی‌های خروج سناریوهایی که در آن‌ها امکان بازگشت سرمایه وجود داشته باشد پیش از سرمایه‌گذاری به توافق برسید چراکه سهم شما در صورتی ارزش مالی دارد که شرکت IPO (عرضه اولیه عمومی) ارائه دهد یا توسط شخص دیگری خریده شده باشد. فقط مطمئن باشید اشتباهی مشابه رونالد وین، هم بنیان‌گذار اپل، مرتکب نشوید. او در سال 1976 سهم خود را به ارزش 800 دلار فروخت؛ سهمی که امروزه 70 بیلیون دلار ارزش دارد.

.

رقیب‌ها را چک کنید

بعضی از شرکت‌های فین تک NICHE MARKET گوشه بازار، یک قسمت متمرکز و قابل هدف‌گذاری بازار را هدف‌گذاری می‌کنند؛ یعنی محصول یا خدمتی را برای بخش بسیار کوچکی از بازار ارائه می‌نمایند و به دنبال بیشترین سهم در این بازار کوچک هستند. اغلب کسب‌وکارهایی که به این روش کار می‌کنند به دنبال بازاری بدون رقابت جدی و مطمئن هستند و از تنوع محصولات و خدمات اجتناب می‌نمایند؛ اما برخی دیگر از این شرکت‌ها رقابتی عمل کرده و با تنوع و بهبود خدمات خود، پیشی گرفتن از رقیبان خود را هدف قرار می‌دهند.

بسیاری از این خدمات پس از مدتی تنوع خود را از دست داده و شرکت‌ها تنها روی قیمت ارائه مانور می‌دهند؛ تنها پارامتر قابل‌کنترل. درنتیجه قیمت‌ها کاهش یافته؛ امری خوب برای مشتریان اما نه‌چندان جالب برای سهامداران که به سوددهی اهمیت می‌دهند. پس حتماً به این نکته توجه کنید که شرکت مدنظر از جه رویه‌ای برای تفاوت داشتن بهره می‌برد؟ UPS – Unique Selling Proposition یا Unique Selling Point که دقیقاً به جایی اشاره می‌کند محصول/سرویس شما از رقبا متمایز می‌گردد. مهم‌ترین بعد تمایز محصول/سرویس شما با رقبا چیست؟ مورداستفاده در شرکت چیست؟ آیا تجربهٔ بهتری برای مشتریان نسبت به دیگر رقبا تأمین می‌کنند؟ آیا به وفاداری اهمیت می‌دهند؟ به دلیل وجود تفاوت‌های اندک بین تأمین‌کنندگان، مشتریان به دنبال جدیدترین پیشنهادات ارائه شده توسط آنان هستند.

.

آیا نیازی برای محصول یا خدمات ارائه شده وجود دارد؟

به نظر امر بدیهی می‌رسد اما به گفته آمار ارائه شده توسط CBI، از هر 5 استارت‌آپ 2 استارت‌آپ (41 درصد) به دلیل وجود داشتن بازار کافی دچار شکست می‌شود؛ یکی از معمول‌ترین دلایل شکست خوردن سرمایه‌گذاران. مواظب گول خوردن توسط شعارهای هوشمندانه بازاریابی باشید و همیشه این سؤال را از خود بپرسید که: آیا کسی خریدار این هست؟ آیا ایدهٔ جدیدی است؟ آیا نمونه‌های بهتر و ارزان‌تری وجود دارد و آیا مردم خریدار آن‌ها هستند؟ حتی می‌توانید آن‌ها را با دوستان و آشنایان تست کنید تا از نظر آن‌ها را نیز آگاه باشید. اگر بازاری وجود نداشته باشد درآمدی نیز وجود نخواهد داشت.

.

آیا به افرادی که پشت این ایده هستند ایمان دارید؟

زمانی که در یک استارت‌آپ فین‌تکی سرمایه‌گذاری می‌کنید، به همان اندازه در افراد درگیر در این استارت‌آپ نیز سرمایه‌گذاری می‌کنید، به همین دلیل شناختن درست این افراد امری حیاتی است. عدم وجود تیم کارا، سومین دلیل معمول برای شکست خوردن استارت‌آپ‌هاست. البته دلایل دیگر شامل از دست دادن تمرکز، عدم توافق بین اعضای تیم و از دست دادن شور و اشتیاق نیز به نوعی ناشی از وجود مشکل در تیم‌ها است. تبدیل یک استارت‌آپ به کسب‌وکار سودآور به اراده قوی و پشتکار برای تحمل سختی‌های راه دارد پس باید به خوبی افراد تیم را بررسی کنید تا از وجود این مشخصات اطمینان حاصل نمایید. مردم از مردم خرید می‌کنند، پس اگر شما با اعتماد بالا حاضر به خرید و دریافت خدمات از تیم استارت‌آپ هستید، مشتریان نیز حاضر به خرید از آن‌ها خواهند بود.

چک کردن اینکه قرار است خود را درگیر چه مسئله‌ای کنید همیشه عملی عاقلانه بوده‌ است. آیا سهام مالکانه یک شرکت را می‌خرید؟ انواع مختلفی از برون‌سپاری وجود دارد؛ پاداش‌محور که تخفیف، نرخ‌های خاص و مزایای دیگری را ارائه می‌دهد. اهدا محور که کاملاً ماهیت خیریه‌ای دارند و قرض محور که درواقع وامی است که با بهره بازپرداخت می‌شود. گاهی شرکت‌ها از برون‌سپاری برای جذب مشترکین استفاده می‌کنند: به تازگی راک‌‌باکس (فِر پخت پیتزای قابل‌حمل) مرحله‌ای از برون‌سپاری را به کمک ایندیگوگو آغاز کرده است؛ به این صورت که سرمایه‌گذاران برای فِر پیش‌پرداخت می‌کنند. درنتیجه شرکت بازار لازم برای ساخت محصول را از تضمین کرده‌ است.

منبع: وبلاگ شتابدهنده فارابی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.