راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وزیر اقتصاد در مصاحبه با المانیتور: بانک‌های ایران نرم‌افزاری را برای ردگیری تراکنش‌های مشکوک نصب‌کرده‌اند

محمدرضا خلج / مشاور توسعه محصول شرکت داده‌کاوان هوشمند توسن / تیم صندوق بین‌المللی پول که اخیراً از ایران بازدید کرده بود، توصیه کرد که این کشور بخش بانکی خود را تقویت کرده، مطالبات معوق را کاهش و قوانین جدید مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را اجرا کند. کارشناسان IMF این اصلاحات را برای مشارکت ایران در اقتصاد جهانی و درنتیجه رسیدن به رشد بیشتر و اقتصادی متنوع‌تر ضروری دانست.
علی طیب‌نیا در مصاحبه‌ای که روز ۷ اکتبر (جمعه ۱۷ مهر) در حاشیه اجلاس پاییزه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول با المانیتور انجام داد ضمن تشریح ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی (به گفته وی اقتصاد منعطف)، گفت

ایران به دنبال این توصیه‌ها واردات را کمتر کرده؛ ارز ملی را تقویت کرده و به دنبال سیاست ارز تک‌نرخی است.

وی همچنین اظهار داشت ایران قدم‌هایی را نیز برای افزایش اطمینان بین‌المللی به بخش بانکی خود برداشته است. او گفت ایران قوانین مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را اجرا کرده است تا از هدایت پول به گروه‌هایی مانند داعش جلوگیری کند. او همچنین گفت

بانک‌های ایرانی نرم‌افزاری را برای پیگیری تراکنش‌های مشکوک نصب‌کرده‌اند و اطمینان داد که ایران برنامه اقدامی را که با کارگروه اقدام مالی بدان رسیده‌اند اجرا خواهد کرد.

اقتصاد مقاومتی یا اقتصاد انعطاف‌پذیر

رویکرد ایران به اقتصاد همواره مقاومت در مقابله با تسلط غرب بوده است. طیب‌نیا در نشستی با وزیران برخی از کشورهای تولیدکننده نفت عنوان کرد که عبارت اقتصاد انعطاف‌پذیر این مفهوم (اقتصاد مقاومتی) را بهتر منتقل می‌کند. او در مصاحبه‌اش افزود:

ویژگی اصلی این اقتصاد انعطاف‌پذیری در برابر شوک‌های خارجی است. وقتی طوفان به پا می‌شود،‌ یک درخت خشک به‌راحتی می‌شکند، اما یک درخت انعطاف‌پذیر طوفان را سپری می‌کند.

ازنظر طیب‌نیا اقتصاد ایران به‌طور تاریخی از رشد پایین اقتصادی، نوسانات شدید در درآمد و بهره‌وری پایین رنج‌برده است. همه این مشکلات ازنظر وی به دلیل وابستگی شدید به نفت بوده است و بنابراین ما باید وابستگی درآمدهایمان به نفت را کاهش دهیم. اقتصاد منعطف به‌طور خلاصه اقتصادی است که در آن ما با کمترین نوسان به رشد بالای اقتصادی خواهیم رسید و سهم بهره‌وری در اقتصاد را افزایش‌خواهیم داد.
طیب‌نیا ایران را به‌عنوان کشوری جذاب برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد کرد که در آن سود سالانه سپرده‌ها ۱۵ درصد و دو برابر نرخ تورم است. به گفته وی در هیچ جای دیگر جهان به‌جز ایران نمی‌توان این نرخ سود را از طریق بانک‌های معتبر دریافت کرد. او در مورد کاهش مطالبات معوق بانکی نیز بیان کرد نسبت مطالبات معوق از ۱۴ درصد به ۱۰ درصد کاهش‌یافته و هدف او رساندن این میزان به ۲ درصد است.
منبع: المانیتور

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.