راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا نماد با نوآوری کنار خواهد آمد؟ / ورود به مدل کسب‌وکار ممنوع!

علی فارمد؛ مؤسس حسابیت / ساماندهی سایت‌های اینترنتی در کشور ما فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده است. از سال ۸۹ که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی متولی بخش کسب‌وکارهای اینترنتی شد، دغدغه اصلی در ابتدا شناسایی هویت صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی بود تا نماد اعتماد به‌عنوان نشانی برای اعتماد بیشتر خریداران اینترنتی باشد؛ اما این مرکز هرروز از هدف اصلی خود دورتر شد.

قطعاً یکی از اشتباهات در اجرای ایده نماد اعتماد، ورود مرکز تجارت الکترونیکی به حوزه بررسی مدل کسب‌وکار متقاضیان نماد بود و این روند با آمدن موج استارت‌آپ‌ها پیچیده‌تر شد زیرا بررسی و تائید حجم بسیاری از کسب‌وکارهای نوآور که مدل‌های جدید کسب‌وکار را دنبال می‌کردند با استانداردهای قدیمی امکان‌پذیر نبود.

اینجا بود که بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا و ایده‌های جدید پشت درهای مرکز ماندند و امروز شاهد کسب‌وکارهایی هستیم که بعضاً نزدیک به دو سال است هنوز تکلیفشان مشخص نشده و هرروز برای گرفتن مجوز از نهادی به نهادی دیگر پاس کاری می‌شوند.

با این روند عملاً مسئولیت تأیید و نظارت روش کار کسب‌وکارها هم بر عهده مرکز افتاد و حالا یک مرکز باید در همه موضوعات اعلام نظر می‌کرد و پر واضح است که چنین کاری از عهده هیچ سازمان و مرکزی برنمی‌آید.

در این میان علاوه بر استارت‌آپ‌های نوآور بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و خانگی هم با شرایط فعلی نمی‌توانند نماد بگیرند. اپلیکیشن‌های موبایل، آزاد کارها، نویسندگان، هنرمندان و بسیاری دیگر، کسب‌وکارهای کوچکی هستند که فضای کار برای آن‌ها در اینترنت وجود دارد اما به دلیل اینکه وب‌سایتی با مشخصات فروشگاه‌های رایج اینترنتی ندارند نمی‌توانند نماد بگیرند.

راهکاری که ممکن است در این وضعیت به حل شدن این مشکل کمک کند این است که نوع جدیدی از نماد اعتماد در کنار نمادهای قبلی تعریف شود که مانند سابق فقط هویت صاحب کسب‌وکار را بررسی و تائید کند و وارد جزئیات مدل‌های کسب‌وکارها نشود تا کسب‌وکارهای کوچک و نوآور بتوانند این نماد جدید را بگیرند و از خدماتی همچون پرداخت محروم نشوند.

کارآفرینی به تنهایی روندی دشوار و سخت است و حداقل انتظار از دولت این است که اگر از آن‌ها حمایت نمی‌کند راه را برای حرکت آن‌ها نبندد.

منبع: پیداد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.