راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دانلود مستند سیستم‌های پرداخت

سیستم‌های پرداخت در جهان بسیار تکامل یافته و این روزها بسیاری از خدمات مردم از طریق سیستم‌های پرداخت انجام می‌گردد؛ با توجه به این که ما در سال‌های گذشته با سیستم‌های پرداخت بین‌المللی تعامل نداشتیم، شناخت ما از این سیستم‌ها نیز اندک است. به همین دلیل لازم است تا حد ممکن نسبت به شناخت این سیستم‌ها بپردازیم و آنها را بشناسیم. در همین راستا مستندی به کوشش جناب سعید قیدرپور آماده شده است که تقدیم شما می‌گردد. در این مستند مسترکارت، ویزا، یونیون‌پی، کیف پول گوگل (گوگل‌ولت)، سامسونگ‌پی، روپی، داینرز کلاب، پی‌پال، آمکس (آمریکن اکسپرس)، اپل‌پی، علی‌پی به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.

 

برای دانلود مستند سیستم‌ها یا نظام‌های پرداخت اینجا کلیک کنید

 

روپی یکی از سیستم‌های پرداخت محلی

یکی از سیستم‌های پرداخت محلی کمتر شناخته شده در ایران روپی هندوستان است. در این مستند آمده است:

در ماه مارس سال 2012 اولین شبکه کارت‌های داخلی هندوستان توسط مدیر اجرائی بانک مرکزی هندوستان افتتاح گردید. برنامه‌ریزی این امر در سال 2008 انجام گرفت و در آن زمان این شبکه را به‌عنوان بخشی از اداره نظام پرداخت بانک مرکزی تلقی می‌نمودند ولی این برنامه باهدف صدور کارت‌های پرداخت در سطحی وسیع به مشتریان و ارائه خدمات جانبی تغییر نمود. اکنون کارت‌های صادره این شبکه در بیش از ۹۱ هزار دستگاه خودپرداز و بیش از ۶۰۰ هزار پایانه فروش مورداستفاده قرار می‌گیرند. در همین حال این کارت‌ها نه‌تنها در اینترنت به کار می‌رود بلکه با توافق به‌دست‌آمده با سازمان دیسکاور و نهائی شدن قرارداد، کارت‌های روپی در خارج از هندوستان نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند.

بانک‌هایی که در ابتدا آغاز به صدور کارت‌های روپی کردند عبارت بودند از یونیون بانک آو ایندیا و اکسیس بانک. بانک‌های پذیرنده کارت‌های روپی نیز در ابتدا بانک آو بارودا، کورپورشین بانک و استیت بانک آو ایندیا بودند که کارت روپی را در پایانه‌های فروش خود می‌پذیرفتند چندین بانک پس از آزمایش و تائید شبکه آمادگی خود را جهت پیوستن به این سیستم اعلام نمودند. روپی با پشتیبانی بانک مرکزی هندوستان اقدام به طراحی برنامه‌ای جهت استفاده گسترده از کارت و الکترونیکی کردن پرداخت‌ها نمود. بانک‌های محلی و بانک‌های تعاونی و بانک‌های تجاری کوچک که به علت بالا بودن هزینه عضویت و همچنین هزینه پردازش داده‌ها قادر به عضویت در شبکه‌های دیگر نبودند با توجه به نازل بودن هزینه‌های شبکه روپی تمایل خود را به عضویت در این سیستم اعلام نمودند.

رشد روپی

در حال حاضر کارت‌های روپی آن‌چنان رشد وسیعی در سیستم پرداخت پیداکرده است که بخش عظیمی از مردم از این کارت‌ها بجای وجه نقد استفاده می‌نمایند. هندوستان باهدف رسیدن به یکی از سه قدرت اقتصادی جهان تلاش می‌نماید استحکام لازم را در سیستم پرداخت‌های کارتی به دست آورده تا قادر به ارائه خدمات مطلوب به مشتریان محلی گردد. لذا این سیستم پرداخت باید علاوه بر مقرون‌به‌صرفه بودن بتواند تمامی اقشار جامعه را به‌سوی خود جلب نماید.

 نظر به اینکه پردازش تراکنش‌ها در داخل انجام می‌گیرد لذا هزینه پایاپای و تسویه هر تراکنش بسیار کمتر از هزینه تراکنش‌های بین‌المللی هست و با مقایسه ارقام، بانک‌ها 40 درصد هزینه کمتری به روپی می‌پردازند و علاوه بر این بانک‌ها این هزینه را نه به ارز خارجی بلکه به روپیه پرداخت می‌نمایند. هزینه‌های شبکه روپی بسیار شفاف بوده و در مورد کلیه بانک‌ها به‌طور یکسان انجام می‌گیرد. برنامه بانک‌های عضو روپی در حال حاضر، صدور کارت‌های پرداخت و پیش‌پرداخت هست و صدور کارت‌های اعتباری در برنامه‌های آتی بانک‌ها قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.