پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
حضور شرکت خدمات انفورماتیک در همایش و نمایشگاه بانکداری اسلامی
توانمندیها و دستاوردهای شرکت خدمات انفورماتیک در بیست و هفتمین همایش و دهمین نمایشگاه بانکداری اسلامی معرفی شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات انفورماتیک، دکتر فرهاد فائز معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک در این خصوص اظهار داشت: «این شرکت علاوه بر حضور جمعی از مدیران و کارشناسان خود در بخش همایش، اقدام به برپایی غرفه نمایشگاهی در دهمین نمایشگاه بانکداری اسلامی نمود و سعی کرد تا در این نمایشگاه، ظرفیتهای موجود در حوزه سامانههای حاکمیتی، قابلیتهای جدید سامانه مدیریت کارت، سامانههای تجارت بینالملل و راهکارهای امنیتی شرکت خدمات انفورماتیک را ارائه کند.»
.
اتصال به شتاب هفت، در دستور کار بانکها و شرکت خدمات انفورماتیک
پارسا شبدیز رییس سامانههای خاص بانک مرکزی شرکت خدمات انفورماتیک در خصوص برنامههای این شرکت برای نمایشگاه بانکداری اسلامی اظهار داشت: «سامانههای چکاوک، شتاب، شاپرک و دستاوردهای این حوزه در این نمایشگاه به بازدیدکنندگان معرفی شد؛ ضمن این که به تبع آن، شمایی از سامانههای زیرساختی مانند شبکه ارتباطی NIBN و هوش تجاری ارائه گردید.»
او افزود: «اتصال بانکها به سامانه شتاب هفت از اهمیت به سزایی برخوردار است. در شتاب 7، سطح پایداری و امنیت سامانه ارتقاءیافته، توان پردازشی سامانه رشد چشمگیری داشته و سرویسهای جدیدی ازجمله انتقال از کارت به حساب، تائید رمز کارت، برگشت از خرید و … به سیستم اضافه شده است.»
در حال حاضر اتصال دو بانک به نسخه جدید انجام شده است و اتصال مابقی بانکها پس از اعلام آمادگی و انجام آزمونها به شتاب 7 متصل خواهند شد.
رییس سامانههای خاص بانک مرکزی در شرکت خدمات انفورماتیک با بیان اینکه هدف این شرکت ارتقاء سامانه شتاب در سطح وسیعتر است؛ گفت: «مستندات در این خصوص برای بانکها ارسال شده و آنها باید مراحل پیادهسازی را به انجام رسانده، سپس وارد مرحله آزمون شوند و در صورت موفقیت در این آزمون، میتوانند به سوئیچ نسخه هفت شتاب متصل شوند.»
او ادامه داد: «البته امکان اتصال همه بانکها باید بهتدریج و بر اساس یک فرایند زمانبندی شده به سرانجام برسد؛ هرچند که در نهایت در این خصوص آمادگی بانکها حرف آخر را میزند.»
شبدیز در مورد سامانه چکاوک هم تصریح کرد: «در حال حاضر ایستگاه کاری 24 بانک کشور به این سامانه متصل شده و 8 بانک دیگر باید تا یک ماه آینده، وصل شوند.»
او با اشاره به عملیاتی شدن نسخه 3 چکاوک تا یک ماه آینده گفت: «یکی از قابلیتهای نسخه سوم این سامانه، دریافت چکهای دولتی است؛ یعنی همه شعب بانکها از درگاه خود میتوانند چکهای دولتی را در وجه بانک مرکزی دریافت کنند.»
.
طراحی و تولید سامانه تجارت بینالملل
وحید اله وکیل کارشناس گروه سیستمهای خزانهداری و تجارت بینالملل شرکت خدمات انفورماتیک هم در خصوص برنامههای این گروه در نمایشگاه اظهار داشت: «ما دو سامانه را در این نمایشگاه معرفی کردهایم؛
1. سامانه اعتبارات اسنادی ریالی شامل اعتبارات اسنادی ریالی در بانک طرف خریدار و اعتبارات اسنادی ریالی در بانک طرف فروشنده که بسیار هوشمند از طریق سامانههای سپام و ملی پرداخت، فرایندهای کسبوکار و روابط بین این دو بانک را پوشش میدهد.
2. سامانه تجارت بینالملل مبتنی بر تکنولوژی وب که خود شامل سامانههای ضمانتنامه ارزی (صادراتی و وارداتی)، اعتبارات اسنادی ارزی وارداتی (دیداری، مدتدار و …)، حواله جات ارزی (صادره، وارده، واسط، برای واردات کالا) و بروات اسنادی وارداتی ارزی است.»
او اضافه کرد امکان یکپارچهسازی این سامانهها از طریق واسطهای نرمافزاری پیادهسازی شده، با هر سامانه دیگری وجود دارد. لذا استفاده از این خدمات فقط به مشتریان سیستم متمرکز بانکی شرکت خدمات انفورماتیک محدود نمیشود و کلیه بانکها صرفنظر از سیستم متمرکز فعلی خود، قابلیت استفاده از این سامانهها را خواهند داشت.
این کارشناس تأکید کرد: «تمامی اجزاء سامانههای مذکور در شرکت خدمات انفورماتیک بر اساس تجاربی که از سلایق و نیازمندیهای مشتریان خود در طی سنوات گذشته داشتهایم، بهصورت کاملاً پارامتریک و مشتری محور طراحی و تولید شده و لذا بانک در محدوده کسبوکار این سامانهها قادر خواهد بود بسیار چابک و منعطف در برابر تغییرات کسبوکار عمل نموده و از طریق انجام سریع تغییرات و ارائه به موقع گزارشهایی که سیستم در اختیار او قرار میدهد نیازمندیها و الزامات قانونگذاران را پاسخ دهد.»
.
«سیستم پویان» سامانهای روزآمد از واحد هوش تجاری
نیکفر صفری کارشناس گروه هوش تجاری از معاونت عملیات نیز از معرفی سامانه هوش تجاری در این نمایشگاه خبر داد و افزود، سامانه «هوش تجاری پویان» مجموعه وسیعی از تکنولوژیها و ابزارهای تبدیل دادههای خام به دانش تجاری است که به درک بهتر مدیران از شرایط کسبوکار کمک مینماید.
این سامانه با جمعآوری، یکپارچهسازی و پردازش انبوه دادههای بانکی به استخراج معانی و مفاهیم پنهان در انباره داده، با استفاده از ابزارهای تحلیلی میپردازد و با رویکرد بهبود کارایی با ایجاد بستر مناسب برای تصمیم سازی در بانک تهیه شده است.
به گفته او در سامانه پویان، گزارشهای تحلیلی و آماری، داشبوردهای کارشناسی و مدیریتی و امکان جستجوی هوشمند وجود دارد؛ همچنین این سامانه دارای ماژول ضدپولشویی مبتنی بر دستورالعمل بانک مرکزی، طبقهبندی مشتریان، تشخیص تغییر رفتار مشتریان و غیره است.
صفری گفت این سامانه هماکنون در بانکهای توسعه صادرات، آینده و ملی در حال استفاده است و در بانک صادرات نیز در حال گذراندن مراحل آمادهسازی برای عملیاتی شدن است.
.
«سامانه یوز» سامانهای مبتنی بر عقد مرابحه
شهریار میرزایی کارشناس شرکت خدمات انفورماتیک هم در خصوص سامانه یوز در نمایشگاه گفت: «شرکت خدمات انفورماتیک از سال 1391 طراحی و تولید سیستم کارت جدیدی را در دستور کار خود قرارداد که نتیجه این تلاش، تولید سامانهای صد در صد داخلی است که «یوز» نام گرفته است.»
او ادامه داد: «در تولید این سوئیچ از تجربیات گذشته و تکنولوژی روز استفاده شده و پشتیبانی از دستورالعمل کارت اعتباری مرابحه، شتاب 7 و پشتیبانی همزمان از امکانات کارت اعتباری و کارت نقدی از قابلیتهای اصلی آن است.»
او ادامه داد: «مشتریان این سوئیچ هماکنون بانک صادرات، بانک آینده و موسسه مالی و اعتباری نور هستند که از کاربردهای گوناگون آن بهرهبرداری مینمایند.»
او افزود: «معماری این محصول مستقل از پلت فرم، مبتنی بر پیام، مستقل از پایگاه داده و با امنیتی بالا است که عمل رمزنگاری با HSM یا SSM را پشتیبانی میکند. در کنار این موارد با استفاده از واسط کاربری GUI، انجام عملیات راهبری و مانیتورینگ نیز قابل انجام است.»
به گفته میرزائی، بانکها و مؤسسات اعتباری در صورت نیاز به صدور کارت اعتباری مرابحه برای مشتریان و همچنین ارائه بهروزترین امکانات سوئیچ کارت نقدی میتوانند از سامانه یوز بهرهبرداری نمایند.
.
معرفی آخرین دستاورهای مطالعاتی حوزه امنیت
مصطفی رشوندآوه کارشناس مدیریت ریسک و امنیت اطلاعات شرکت خدمات انفورماتیک اعلام نمود در راستای ارتقاء آگاهی و دانش امنیتی در کانالهای پرداخت کارتی و زیرساختهای مختلف سرویسهای بانکی و لزوم وجود استانداردهای جامعی در ارتباط با روند امنسازی سامانهها و محصولات شرکت خدمات انفورماتیک، 8 کتاب راهنماهای امنسازی برنامه کاربردی، پایگاهداده، تجهیزات شبکه به همراه، سیستمعامل، وب سرور، پایانههای فروش، خودپرداز و کیوسک، «بانکداری موبایل و بانکداری اینترنتی» هر کدام با چک لیستهای امنیتی و کتاب «تقلب در بانکداری الکترونیک» تابهحال به چاپ رسیده است که کتاب تقلب در بانکداری الکترونیک به تعداد محدود در نمایشگاه بانکداری اسلامی ارائه شد.
رشوندآوه گفت: «علاوه بر این، در قالب ارائهای وضعیت عمومی امنیت، اقداماتی که تا به امروز انجام شده و برنامه ویژهای که برای آینده این حوزه مد نظر شرکت است در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفت.»