راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در اولین دوره Disciplined Agile ایران چه گذشت؟

اولین دوره کارگاه سه‌روزه Disciplined Agile از 13 تا 15 مردادماه با همکاری موسسه اسکرام ایران، مرکز نوآفرینی فینوا و شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا برگزار شد. در این دوره عمدتاً شرکت‌کنندگان از شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری و اغلب حوزه پولی و بانکی حضور داشتند.

.

اولین دوره DA

قبل از هر چیز به این اشاره کنیم که این دوره تا پیش از این به‌عنوان DAD یا همان Disciplined Agile Delivery شناخته می‌شد که به‌تازگی Delivery از آن حذف شده و تنها با عنوان Disciplined Agile یا DA شناخته می‌شود.

به گزارش دنیای چابک، این دوره را می‌توان سرآغاز رسمی حضور چارچوب‌های مقیاس‌پذیر چابک در ایران دانست و افتخار کرد که هم‌زمان با کل دنیا توانسته‌ایم در چالش استفاده از چارچوب‌های گسترش‌یافته چابک حضور داشته باشیم. البته قبل از این دوره، تجربیات مختلفی در حوزه‌های Scaled در کشور وجود داشته، ولی موردی به‌صورتی آموزشی تابه‌حال نداشته‌ایم.

.

موارد جالب دوره

استاد این دوره دکتر سانجی ساکسنا، تجربه تدریس در کشورهای مختلفی مثل هند، چین، برزیل، آمریکا، مالزی را داشته است؛ اما برآورد دکتر ساکسنا در مورد ایران این بود که سطح سؤالات و دغدغه شرکت‌کنندگان بالا است. او در ای باره گفت: «مثلاً سؤال ابتدایی مثل‌اینکه «اسکرام چیست؟» ندارند. اکثر بچه‌ها کار کرده بودند و دنبال حل چالش‌های موجود در سازمان‌های خودشان بودند. این جای بسیار خوشحالی دارد که شاید ما هم یک سهم کوچکی در بالا بردن معلومات دوستان داشته‌ایم.» در ادامه گفتگوی کوتاهی با دکتر سانجی ساکسنا در این خصوص انجام شده که می‌توانید متن آن را بخوانید.

DAD-index-c-way2pay-95-05-26 DAD-index-way2pay-95-05-26

آیا DA نسخه بعدی اسکرام است؟

این سؤال تقریباً جزو سؤالات اولیه شرکت‌کنندگان این دوره بود و در جواب گرفتند که اسکرام یا کانبان قلب اصلی روش DA یا هر روش مقیاس یافته دیگری مثل SAFe یا LeSS است. روش‌های مقیاس یافته به اول و آخر اسکرام فازها یا پرکتیس‌هایی اضافه کرده است که بتوانید در سطوح مختلف سازمانی با آن کار کنید؛ مثلاً بحث Governance در کل سازمان جایی در اسکرام ندارد، ولی درنهایت هر تصمیمی گرفته می‌شود، یک تیم اسکرام یا کانبان باید آن را اجرایی کند.

پس جواب این است که DA یا هر روش مقیاس یافته‌ای نسخه بعدی اسکرام نیستند، بلکه این روش‌ها برای کامل کردن چارچوب‌هایی مثل اسکرام هستند تا بتوانید در مقیاس‌های بزرگ از آن‌ها نیز استفاده کنید.

چه موارد جالبی در مورد DA در دوره بررسی شد؟

DA کاملاً ترکیبی است. هسته اصلی DA مبتنی بر اسکرام است ولی به‌صورت خوبی توانسته دیگر روش‌ها را در خود جای بدهد. ولی خود این می‌تواند گپ موجود یا مشکلات استفاده ترکیبی روش‌ها را کمتر کند. خانواده UP در کنار اسکرام و XP و کانبان + Lean Software development.

نقطه قوت DA فاز Inception است؛ یکی از نقاط ضعف ما در روش‌های چابک، عدم مشخص بودن نحوه شروع پروژه‌ها بوده است. بسیاری از فرآیندهای چابک در خصوص فاز ابتدایی شروع پروژه سکوت کرده‌اند و یا صرفاً با ارائه یک سری روش این را از سر خود باز کرده‌اند؛ مثلاً مفهوم اسپرینت 0 در تیم‌های اسکرامی استفاده می‌شود و البته بسیاری دیگر این را به‌عنوان یک روش بد، نام می‌برند. ولی در روش DA شما یک چارچوب جامع برای نحوه شروع کار دارید (یک مثال کاربردی در مورد نحوه انجام این فاز).

در اولین دوره Disciplined Agile ایران چه گذشت؟
در اولین دوره Disciplined Agile ایران چه گذشت؟

DA هدف محور است ولی فاکتورها و استراتژی‌های کاملاً مشخصی ارائه کرده است. یکی از شعارهای DA این بود که کاملاً هدف محور است، یعنی به شما نگفته است که دقیقاً چه‌کاری در هر فازی باید انجام بدهید و فقط یک سری هدف برای هر فاز تعیین کرده است، اما زمانی که وارد داستان می‌شوید، برای هر هدف یک سری فاکتور تعیین کرده است و برای هر فاکتور کلی روش و تکنیک معرفی کرده است. شما برای هر فاکتور دستتان باز است که انتخاب کنید.

مثلاً، یکی از اهداف فاز Inception، شکل دادن تیم ابتدایی است، در این هدف ما فاکتورهای مختلفی داریم مانند، اندازه، ساختار، استراتژی گسترش تیم، مهارت تیم، … . برای هر فاکتور نیز استراتژی و روش‌های مختلفی معرفی شده است، مثلاً در مورد اندازه تیم، کوچک، متوسط، بزرگ معرفی شده است.

شما بر اساس شرایط خودتان، باید استراتژی‌های هر فاکتور را بررسی کنید و بر اساس معایب و مزایا بین آن‌ها انتخاب کنید. نکته جالب این داستان، معرفی کامل روش‌ها و استراتژی‌ها برای هر فاکتور است که تقریباً یک مرجع کامل است. لیست کامل را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.