راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خبر عجیب واعظی درباره مسترکارت که گفته مسترکارت در ایران عملیاتی شد

مسترکارت دوباره به صدر خبرهای پرداختی ایران بازگشت. وزیر ارتباطات خبر داده که مسترکارت در ایران عملیاتی شد و امکان خرید خارجی با کارت اعتباری برای ایرانی‌ها فراهم گردید؛ بعد از خبر شوکه کننده توزیع کارت‌های اعتباری خارجی در ایران توسط بانک رفاه این دومین خبر عجیبی است که در این دو هفته شنیده‌ایم. از مدت‌ها پیش در ایران دلال‌ها و واسطه‌ها با استفاده از شرایط تحریم مردم ایران اقدام به فروش کارت‌های هدیه مسترکارت یا ویزا می‌کردند و هرگز چیزی به نام کارت اعتباری بین‌المللی در ایران وجود نداشت. در واقع با هزینه بسیار زیاد دلال‌ها کارت‌های هدیه پیش‌پرداخت مربوط به بانک‌های کشورهایی مثل تاجیکستان را به مردم ارائه می‌کردند که برای رفع نیازهای اولیه پرداختی به درد می‌خورد و آن چیزی نبود که در دنیا از آن تعبیر به کارت اعتباری می‌شود. حالا وزیر ارتباطات در سخنانی تناقض‌آمیز خبر داده که کارت اعتباری بین‌المللی مسترکارت در ایران پیاده‌سازی شده است. او در حالی خبر از مجوز بانک مرکزی داده که تاکنون بانک مرکزی این مسئله را رد کرده و گفته که در حال مذاکره هستند.

مهر نوشت:‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از عملیاتی‌شدن کارت‌های اعتباری بین‌المللی (مسترکارت) در ایران خبر داد و گفت: این کارت‌ها همزمان با هفته دولت در شعب مالی شرکت پست توزیع می‌شود. محمود واعظی در مراسم رونمایی از پروژه‌های زیرساختی شرکت پست با اعلام این خبر اظهار داشت:

همزمان با برداشته شدن تحریم ها و در پی توسعه تجارت بین‌المللی ایران فضا برای سازمان‌هایی از جمله پست، مخابرات، فناوری اطلاعات و شرکت زیرساخت که برای همکاری‌های بین‌المللی فراهم شده است و هم اکنون موفق شده‌ایم نیازمندی‌های مردم را با عملیاتی کردن کارت اعتباری بین‌المللی برطرف کنیم.

وی افزود:

در این رابطه، پروژه ویژن کارت ایرانیان به‌عنوان نماینده شرکت مسترکارت در ایران با شرکت پست قرارداد منعقد کرده است تا نیازمندی های مردم برای سفرهای خارجی، خرید مقالات خارجی و حضور در همایش‌های بین‌المللی از طریق کارت های اعتباری ممکن شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد:

در این زمینه، مقرر شده که این کارت های اعتباری در شعبات مالی شرکت پست توزیع شود.

واعظی با بیان اینکه امروز در فاز نخست دو شعبه شرکت ملی پست اقدام به توزیع این مسترکارت‌ها کرده است، گفت:

این کارت‌ها با اعتبار ۱۰ هزار دلار شارژ می شود و امکان عملیات بانکی را طبق قوانین بانک مرکزی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد:

همزمان با هفته دولت این پروژه در ۱۵۵ شعب پستی کشور اجرا می شود و از طریق این کارت های اعتباری امکان استفاده در هر کشور وجود خواهد داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه تراکنش مالی با این کارت ها تا سقف ۱۰ هزار دلار برای شهروندان امکان پذیر است، اضافه کرد:

این کارت های اعتباری به صورت ریالی در شعب پست به فروش می رسند و در بیش از ۲۱۰ کشوری که مسترکارت در آنها معتبر است، معتبر خواهد بود.

به گفته واعظی، این اقدام طبق مجوز بانک مرکزی انجام شده است و وزارت ارتباطات و شرکت پست آمادگی همکاری با سایر شرکت‌هایی که در این زمینه تحت مجوز بانک مرکزی فعالیت می کنند را دارند.

 

مدیرعامل پست درباره مسترکارت چه می‌گوید؟

حسین مهری مدیر عامل شرکت ملی پست نیز در تکمیل توضیحات وزیر ارتباطات گفت:

حدود یک سالی می‌شود روی بحث کارتهای اعتباری بین‌الملل کار می‌کنیم و بحث اساسی ما برای تجارت الکترونیکی است.

وی افزود:

اعتبار این کارتها که شامل طرحهای طلایی، نقره‌ای و برنزی است نهایتا ۱۰ هزار دلار روزانه می‌شود که مردم می‌توانند برای خریدهای خارجی به راحتی از آن استفاده کنند.

مدیر عامل پست افزود:

امروز در دو واحد پستی این خدمت را خواهیم داشت و ظرف دو ماه آینده سایت تجارت الکترونیکی مان را بر مبنای دو زبان طراحی خواهیم کرد.

مهری در پاسخ به این سؤال آیا قرارداد پست با شرکت ویژن کارت انحصاری است گفت:

هر شرکتی که آمادگی و مجوزهای لازم را از بانک مرکزی داشته باشد می‌تواند وارد عرصه همکاری شود.

منبع: مهر و تسنیم

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.