راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شناسایی و جمع‌آوری اصولی داده، بزرگترین چالش در حوزه کلان داده‌ها

معاون فناوری اطلاعات بانک انصار با اشاره به اهمیت توجه به کلان داده در بانک‌های کشور گفت: «بزرگترین چالش در حوزه کلان داده‌ها، شناسایی و جمع‌آوری اصولی داده است.»

علی رضازاده در حاشیه سمینار تخصصی کاربرد کلان داده‌ها در سازمان‌های بزرگ، در خصوص اهمیت استفاده از کلان داده‌ها در بانک‌ها گفت: «داشتن داده نه‌تنها در صنعت بانکداری، بلکه در تمامی علوم جزو ضرورت‌ها شده و در هر مبحثی متخصصان به دنبال این هستند که برای شناخت مشتریان، توسعه محصولات و پیش‌بینی آینده، داده به دست آورند. از همین رو هرچه دایره این نیازمندی‌ها بزرگ‌تر شود، نیازمندی به داده هم بیشتر می‌شود. در بانکداری هم در مباحثی مانند شناسایی زمینه‌های سرمایه‌گذاری، مدیریت ریسک و حفظ سرمایه، بازاریابی و شناسایی مشتری و دیگر حوزه‌ها زمینه‌های جمع‌آوری داده‌ی زیادی وجود دارد که وقتی این‌ها را کنار هم می‌گذاریم خودبه‌خود با یک کلان داده روبرو هستیم. داده وقتی کوچک باشد یک دیدگاه کانالیزه محدود خواهیم داشت. هرچه این داده بزرگ‌تر شود بینش ما هم کامل‌تر می‌شود. در این عصر که عصر اطلاعات و رقابت‌های تنگاتنگ و هوشمندانه است داده ضرورت دارد و با توجه به آن جامعیتی که اشاره کردم، توجه به کلان داده‌ها ضرورت پیدا می‌کند. در بعضي از صنايع ممكن است سرمایه آن‌ها عدد محدود باشد اما در بانک تجمیع سرمایه‌ها قرار دارد و از نظر پولی بزرگ و حساس‌تر است؛ پس جمع‌آوری داده و تحليل آن فوق‌العاده حائز اهميت است.»

.

شناسایی و جمع‌آوری اصولی داده، بزرگترین چالش در حوزه کلان داده‌ها

وی در پاسخ به این‌که بزرگ‌ترین چالش بانک‌ها در مواجهه با کلان داده‌ها چیست، گفت: «بزرگترین چالش در حوزه کلان داده‌ها، شناسایی و جمع‌آوری اصولی خود داده است. هر سازمانی با یک استراتژی پیش رفته است و بر اساس آن استراتژی، داده جمع‌آوری کرده است. برای مثال قبل از اینکه کد ملی داشته باشیم، بانک‌ها اطلاعات مشتریانشان را بدون آن جمع‌آوری می‌کردند و امروزه وقتی ما این اطلاعات را داریم و ارتباطش با اطلاعات مختلف به‌واسطه کد ملی افراد به وجود می‌آید پس استراتژی بانک نیز تغییر می‌کند. امروزه وقتی فضای پیش روی گسترده شده داده‌های پیشرفته‌تری مورد نیاز است و شناسايي و جمع‌آوری این داده‌ها خودش بزرگ‌ترین چالش است. قدم و چالش بعدی، تحلیل و داده‌کاوی داده‌ها است.»

معاون فناوری اطلاعات بانک انصار در ادامه در خصوص نقطه شروع حرکت بانک‌ها برای بهره‌برداری از کلان داده‌ها گفت: «نقطه شروع اینجاست که سازمان خودش و میدان پیش رویش را بشناسد و بداند که چه داده‌ای می‌خواهد.»

رضازاده در پاسخ به اینکه آیا دانش کافی برای بهره‌برداری درست از کلان داده‌ها در صنعت بانکداری در ایران وجود دارد یا خیر، گفت: «دانش آن در ایران فراوان وجود دارد و اما گاها مشکل در کار گروهی است. در هر سازمانی اگر گروه هوشمند و هوشیاری را طراحی کنند که روی این موضوع کار کنند، قطعاً نتیجه‌بخش خواهد بود. همان‌طور که در دوران تحریم، متخصصان ایرانی توانستند با دانش بومی کشور سوئیچ‌های بانکی مختص به خودمان را طراحی کنند و به‌خوبی هم کار می‌کنند.»

وی در پایان در پاسخ به اینکه چرا تاکنون خروجی ملموسی از بهره‌برداری از کلان داده‌ها در صنعت بانکداری را در کشور شاهد نبوده‌ایم، گفت: «نیاز به آن حس نشده بود. الآن هر بانکی جامعه آماری خاص خودش را دارد ولی در همین بانک‌ها نیاز به کلان داده‌ها زیاد حس نشده بود که به سراغش بروند. اکنون داده‌ها در حال بزرگ شدن است و ما نیاز داریم که مشتریانمان را تفکیک کنیم؛ مشتریانمان و رفتارهایشان را بشناسیم، آینده‌شناسی و آینده‌پژوهی نياز داريم. برای شناختن مشتریان و شناخت آينده به داده نیاز داریم و اینجاست که نیاز به کلان داده‌ها و تحلیل آن حس می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.