راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دو پای پیاده بهتر از پرداخت از طریق سامانه الکترونیکی

«صرفه‌جویی در وقت با پرداخت الکترونیکی» این جمله در حالت عادی بسیار خوشحال‌کننده است زیرا به گفته قدیمی‌ها «وقت طلاست» و چه چیزی از طلا با ارزش‌تر!

هر چیزی که باعث شود تا شما در این طلای همیشه در حال فرار کمی صرفه‌جویی کنی، بسیار باارزش خواهد بود اما این اتفاق تنها در حرف افتاده و در عمل این صرفه‌جویی برعکس عمل می‌کند.

دولت الکترونیک، پلیس الکترونیک، پرداخت الکترونیک، دریافت الکترونیک، درمان الکترونیک، تحصیل الکترونیک و هزاران چیز الکترونیک دیگر تنها و تنها برای راحت شدن زندگی نسل بشر به وجود آمده و در تمام جهان چنین معنی و مفهومی دارد به‌جز ایران!

قبض تلفن منزل را که تنها یک روز به پایان مهلت پرداختش زمان داری مثل این تبلیغات پر زرق‌وبرق بانک‌های ایرانی در تلویزیون، به روش الکترونیکی یا همان اینترنتی خودمان پرداخت می‌کنید و خوشحال از اینکه قبض پرداخت شده و شما در صف بانک‌ها هم معطل نشده‌اید اما تنها بعد از گذشت 2 روز یک پیغام تلفنی به شما اعلام می‌کند که به علت پرداخت نشدن بدهی خط تلفن شما برای 2 هفته یک‌طرفه خواهد بود و بهتر است قبض خود را پرداخت نمایید وگرنه… !

قبض موبایل خودتان را از طریق اینترنت پرداخت می‌کنید اما از 2 ساعت بعد دیگر نمی‌توانید با تلفن همراه همیشه غایب خود حتی ساعت را چک کنید چه برسد به برقراری تماس!

در جدیدترین مورد می‌رسیم به برگه‌های باارزش خلافی خودرو!

در زیر این برگه‌ها با خط خوش کامپیوتری نوشته است «با پرداخت دیون معوقه دولتی، از طریق سامانه الکترونیکی، در هزینه و وقت خود نیز صرفه‌جویی نمایید» البته امروز فهمیدیم که مشترک موردنظر به دلایلی خواب بوده و نه‌تنها در وقت و هزینه صرفه‌جویی نخواهد شد بلکه زحمت شما را 2 چندان و ثروت دوستان فعال در خدمات پلیس + 10 را 2 برابر خواهد کرد.

چرا؟ نمی‌دانیم. مگر می‌شود؟ بله. اگر شک دارید شما هم این کار را یک‌بار امتحان فرمایید.

بعد از پرداخت الکترونیکی این قبض از طریق سامانه موردنظر با کمال خوشحالی متوجه می‌شوید که تا 72 ساعت بعد این پرداخت محاسبه نشده و بااینکه شما پول خود را از دست داده‌اید اما تا 3 روز دیگر نمی‌توانید رسیدی برای نداشتن خلافی دریافت کنید!

وقتی می‌پرسید چرا؟ با کمال مسرت به شما می‌فرمایند که آگه می‌خواستی به‌صورت آنی مشکل حل شود باید به بانک مراجعه می‌کردید! وقتی نوشته زیر قبض را نشان می‌دهی نیز تنها چیزی که نصیب شما می‌شود یا لبخند ملیح متصدی مرکز است به معنی اینکه «حقته!» و یا با ابروهای گره کرده و خشم آلوده آبدارچی مواجه می‌شوی که می‌گوید «برو بیرون بابا! همینه که هست!»

یعنی بعضی از پیشرفت‌ها اساساً برای ایران، ایرانی نیست! وقتی قبوض خود مخابرات با 48 تا 72 ساعت تأخیر ثبت می‌شود، از پلیس محترم که تنها دوست دارد …! چه انتظاری می‌شود داشت.

البته از سیستم پلیس این انتظار بیشتر است زیرا قرار بر این است که این حوزه در بخشی از کارهایش نظم و دیسیپلین کشور را نیز اداره کند و حال سؤال پیش می‌آید که وقتی در دریافت و پرداخت خود نمی‌تواند نظمی رعایت کند پس چگونه قرار است…!

از سیستم پلیس انتظار بیشتر است زیرا قرار است پلیس حقیقت را بگوید و به قول دوستان یک ناجی برای راستی و درستی باشد پس چگونه در زیر برگه‌های خلافی درج دروغ می‌کند و این مطلب را ترویج می‌کند که نباید به نوشته‌های ارائه شده از سوی دولت و سایرین زیاد اعتماد کرد؟

اگر قرار بود کار 72 ساعت عقب بیفتد خوب می‌فرمودید تا با همین 2 پای مبارک به بانک محل مراجعه کرده و بعد از گذشت چند ساعت؛ خلافی خودرو، پاک می‌شد.

حال فکر کنید روی کاناپه منزل نشسته‌اید و از باد کولر بهره‌مند می‌شوید و بعد از دیدن نوشته پلیس در زیر برگه از خوشحالی اینکه محل خنک خود را نباید ترک کنید، به هوا پریده و حتی یک دمش گرم هم ضمیمه کرده و یه باریکلا به پلیس تماماً الکترونیک و به روز شده نیز گفته و تنها با چند بار فشار دادن انگشتان مبارک خود خلافی را به طرفت علنی پرداخت می‌کنید، با خیال همین اتفاق خوش به خواب می‌روید اما؛ فردا صبح و با گرفتن یک استعلام پیامکی متوجه می‌شوید که «زهی خیال باطل» باید با همان 2 پای مبارک به نزدیک‌ترین مرکز پلیس+ 10 رفته و روز از نو و روزی از نو…!

البته داشتن آرزوی یک پلیس و دولت الکترونیک چیز خوبی است اما؛ انجام هر کاری نیازمند زیرساخت است که ما نداریم، نیازمند مدیریت است که ما…! نیازمند هزینه کردن است که در مورد دوستان محترم در این ارگان اصلاً نباید حرفش را زد.

هنوز نتوانستیم این قضیه را روشن کنیم که همه کارها را نمی‌شود با گفتن این عبارت «به فرموده» جلو برد و کمی همت لازم است.

به‌هرحال اگر لازم بود خلافی خودرو خود را سریع پرداخت کنید و فیش آن را ارائه دهید؛ لطفاً نه گول تبلیغات بانک‌ها را بخورید و نه به نوشته‌های چاپی زیر برگه خلافی توجه کنید و با همان 2 پای مبارک چند متری را راه رفته و اخم متصدی بانک را نیز تحمل بفرمایید تا شاید خلافیتان پاک پاک شود.

منبع: پرشین خودرو

1 دیدگاه
  1. سید محمد می‌گوید

    باسلام خیلی ممنون درست فرمودید اینجانب قبض برق منزل رادرتاریخ 10/3/95دوازده روز زودتر از موعد ازطریق بانگ صادرات غیر حضوری پرداخت نموده ام شرکت برق درتاریخ 28/3/95هیجده روز بعد پیامک زده که سریعا نسبت به پرداخت قبض برق اقدام نمایید یاعلی مدد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.