راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حذف سقف حقوق برای کارت خرید کالای ایرانی

سقف 1.5 میلیون تومانی حقوق مشمولان طرح کارت خرید کالای ایرانی برداشته می‌شود. دوشنبه گذشته در جلسه ویژه سازمان مدیریت برای بررسی دلایل شکست طرح خرید کالای ایرانی قرار بر این شده تا سقف ۱.۵ میلیون تومانی حقوق مشمولان این طرح برداشته شود تا شاید مردم رغبتی به تهیه کارت‌های اعتباری داشته باشند.

از همان روزهای نخست اجرایی شدن طرح کارت اعتباری خرید کالای بادوام ایرانی بسیاری از تولیدکنندگان با گلایه از اینکه مردم خریدی با این کارت‌ها انجام نمی‌دهند، معتقد بودند فروش تولیدکنندگان در قالب این طرح بسیار اندک است و مردم بیشتر ترجیح می‌دهند به نمایندگی‌ها مراجعه و کارت‌ها را نقد کنند.

اظهارات تولیدکنندگان در ناموفق بودن طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در حالی بیان می‌شود که قرار بود سه گروه بازنشستگان، فرهنگیان و مشمولین تأمین اجتماعی هرکدام 350 هزار عدد کارت خریداری نمایند تا اجرای این کارت به رقم یک‌میلیون و 400 هزار نفر برسد. بدین ترتیب بانک مرکزی نیز بودجه چهار هزار و 200 میلیارد تومانی را برای تحقق این طرح پیش‌بینی کرده بود؛ اما گزارش‌های میدانی از سطح بازار نشان می‌دهد اکثر تولیدکنندگان لوازم‌خانگی نتوانستند محصولات خود را در قالب این طرح بفروش برسانند. تعدادی از تولیدکنندگان نبود نمایندگی در سطح شهر را یکی از دلایل عدم فروش محصولات خود اعلام می‌کنند اما دلیل اصلی ناموفق بودن کارت اعتباری را باید عدم تمایل مردم به خرید انواع کالاها دانست.

ناموفق بودن طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی موجب شده تا جلسه‌ای در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با حضور مسئولین مربوطه برگزار و دلایل آن مورد ارزیابی قرار گیرد. به نظر می‌رسد دولت خود نیز بر ناموفق بودن این طرح تأکید داشته و معتقد است باید تدبیر مناسب‌تری را برای تحریک تقاضا در سطح بازار به کار گیرد.

در ابتدای جلسه بانک‌های عامل طرح کارت اعتباری خرید کالا به ارائه گزارشی در خصوص میزان کارت‌های صادرشده پرداختند که بر اساس این گزارش بانک ملی حدود 75 هزار، بانک رفاه پنج هزار و 500 و بانک صادرات بیش از 11 هزار کارت اعتباری را صادر کرده است.

در ادامه این جلسه پس از صحبت‌های حاضرین قرار بر این شد تا سقف حقوق مشمولان که پیش‌تر در این طرح یک‌میلیون و 500 هزار تومان بود برداشته شود تا مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی به همراه کارکنان آموزش و پروش بدون محدودیت حقوق اقدام به تهیه این کارت‌ها برای خرید کالاهای موردنیاز خود کنند.

همچنین قرار بر این شد تا این طرح تا پایان خردادماه ادامه داشته باشد و اگر مشمولان طرح کارت اعتباری خرید کالا نتوانستند بودجه بانک مرکزی را برای این طرح جذب کنند سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به همراه وزارت صنعت سازمان‌های دیگر را نیز به این طرح اضافه کنند.

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.