راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استرایپ، مأمور پرداخت

سال ۲۰۱۰ پاتریک کولیسون دانشجوی سال دوم دانشگاه MIT به همراه برادر جوان‌تر خود به نام جان که دانشجوی سال اول دانشگاه هاروارد بود، تمام وقت خود را صرف «استرایپ» کردند. پاتریک در دوران نوجوانی خود یکی از اعجوبه‌های برنامه‌نویسی ایرلند بود. او در آن زمان نرم‌افزاری توسعه داده بود که به فروشندگان در مدیریت کسب‌و‌کارشان کمک می‌کرد. آن‌ها اولین شرکتشان را سال ۲۰۰۸ به مبلغ ۵ میلیون دلار فروختند. پس از آن زمانی که این دو برادر دانشجوی دوره‌ی کارشناسی بودند برنامه‌ی جدیدی توسعه دادند که بعدها توانستند آن را به ایده‌ی جهانی «پرداخت آنلاین، آسان‌تر از همیشه» تبدیل کنند.

پاتریک می‌گوید: «نسل اول شرکت‌های اینترنتی صرفاً روی اینترنت فعالیت می‌کردند، اما تراکنش‌ها و معاملات، بخش اصلی مدل کسب‌وکارها را تشکیل می‌دهد و سرعت بخشیدن استرایپ به این کار باعث شده که باارزش‌ترین شرکت خصوصی فین‌تک آمریکا باشد.»

مزیت استرایپ نسبت به رقبایش این است که فقط یک دکمه است که خرید آنلاین روی موبایل‌ و لپ‌تاپ‌ را به‌سادگی آب خوردن انجام می‌دهد.

در ایران به علت قوانین محدودکننده و البته حساسیت‌های امنیتی که وجود دارد هنوز هم مردم در هنگام خریدهای آنلاین مجبورند شماره ۱۶ رقمی کارت، تاریخ انقضا، cvv2 و رمز عبور را برای هر تراکنش وارد کنند. درحالی‌که به‌سادگی می‌توان از طریق روش‌هایی مثل استرایپ پرداخت را انجام داد.

قدرت شرکتی مثل استرایپ در این است که همه پیچیدگی کار را خودش انجام می‌دهد؛ چه کسی که پول پرداخت می‌کند و چه کسی که جنسی می‌فروشد، هر دو به‌عنوان مشتری کمترین پیچیدگی فنی را مشاهده می‌کنند. راز موفقیت شرکتی مثل استرایپ در تجربه کاربری فوق‌العاده بالای آن است. مثل سیستم مدیریت محتوای وردپرس که کار تولید محتوای وب را ساده کرد، استرایپ هم به کمک کسب‌وکارها آمد و پرداخت را برای همه آن‌ها ساده کرد.

موقعیت: سان فرانسیسکو

مأموریت: پلتفرم آنلاین پرداخت با رابط کاربری فوق‌العاده ساده

بنیان‌گذار و مدیرعامل: پاتریک کولیسون ۲۷ ساله

تأمین مالی: ۳۰۰ میلیون دلار از سکویا، اندرسون هورویتز، شرکای پی‌پال، مکس لوچین و ایلان ماسک

ارزش: در ماه جولای ۲۰۱۵ حدود ۵ میلیارد دلار ارزش‎‌گذاری شده بود

تهدیدی برای: پی‌پال و شرکت‌های سنتی ارائه‌دهنده خدمات کارت‌های اعتباری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.