راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به آنچه در گروه شرکت‌های گرایش تازه کیش می‌گذرد

در سال‌های اولیه پس از جنگ هشت‌ساله با رونق گرفتن فناوری‌های الکترونیکی در کشورهای پیشرفته، شرکت‌هایی در ایران تأسیس شدند که هر یک در زمینه مخصوصی فعالیت مدرن خود را آغاز و زمینه حرکت کشور در راه نوآوری را فراهم کردند. هرچند بسیاری از شرکت‌های دهه‌های ۶۰ و ۷۰ سرنوشتی جز انحلال یا تغییر زمینه فعالیت نداشتند اما برخی از آن‌ها هنوز در صنعت الکترونیکی کشور با قدرت فعالیت می‌کنند. در شرکت‌گردی این شماره به سراغ یکی از این شرکت‌های پیشرو و نوآور رفته‌ایم که در صنعت سخت‌افزارهای بانکی و پرداخت بسیار شناخته شده است و ردپای محصولاتی را که برای اولین بار به مشتریان ایرانی ارائه داده، می‌توان به‌وضوح در رفتار و خدمات بانک‌های کشورمان دید. جی‌اس‌اس که در اواخر دهه ۶۰ فعالیت خود را آغاز کرده، اکنون با توسعه یافتن دامنه فعالیت‌ها و در اختیار داشتن سهم بزرگی از بازار سخت‌افزارهای بانکی به یک مجموعه شرکت تبدیل شده که نام شماره یک صنعت سخت‌افزار بانکی کشور را بر جبین خود دارد. آغاز شرکت‌گردی‌های سال ۹۵ با GSS تصادفی نیست. این غول سخت‌افزاری بانکداری ایران در اقتصاد پساتحریم و تمرکز بر نرم‌افزارهای بانکی در حال پوست‌اندازی هیجان‌انگیزی است و برای همین ما هم سراغ آن‌ها رفتیم تا این تحول را به چشم از نزدیک ببینیم.

.

گرایش تازه کیش GSS

زمینه کاری: ارائه راه‌حل‌های بانکی و سیستم‌های پرداخت

نیروی انسانی: حدود ۵۰۰ نفر سال تأسیس: ۱۳۶۸

به پایین نگاه نکن! بندبازهای حرفه‌ای این قانون را به‌خوبی می‌دانند. برای راه رفتن روی یک بند باریک معلق میان زمین و آسمان باید به جلو نگاه کرد، بندبازی که زیر پای خود را نگاه کند فقط راه سقوطش را هموارتر کرده است. حرکت کردن روی لبه تکنولوژی و نوآوری در کار بسیار شبیه بندبازی است، ترس از سقوط و شکست همیشه وجود دارد اما این ترس و نگرانیِ همواره، نباید آن‌قدر مسلط شود که جلوی حرکت به پیش و انجام کارهای دشوار را بگیرد. نوآوران همیشه دست به کارهایی می‌زنند که پیش‌تر کسی انجام نداده و گاهی هیچ تجربه قبلی‌ای درباره آن وجود ندارد که بتوان با تکیه‌بر آن پیش‌بینی‌های معمول را انجام داد و این همان بندی است که باید روی آن راه رفت و پایین را نگاه نکرد. حتماً راهبران GSS این قانون را خوب بلد هستند.

گروه شرکت‌های گرایش تازه کیش
نگاهی به آنچه در گروه شرکت‌های گرایش تازه کیش می‌گذرد

برای اولین شرکت‌گردی سال ۹۵ به سراغ گروه شرکت‌های گرایش تازه کیش رفته‌ایم که در یکی از کوچه‌های شهرک غرب واقع شده است. داستان ادیسه این شماره در یک صبح فروردینی با استقبال تیم بازاریابی جی‌اس‌اس آغاز شد. ساختمان این شرکت هرچند فضای بسیار بزرگی ندارد اما زیبا و مدرن طراحی شده و از حیاط و بالکن کوچک زیبایی برخوردار است. در یکی از اتاق‌های کنفرانس فرزین نیکزاد سرپرست واحد مارکتینگ و تبلیغات ضمن اینکه به همراه همکارش کار هماهنگی افراد برای مصاحبه را انجام می‌دهد از مسئولیت‌ها و بخش‌های مختلف شرکت می‌گوید. از عمق و جزییات اطلاعات نیکزاد می‌توان فهمید قبلاً در زمینه فنی برای شرکت کار می‌کرده. وقتی درباره آرامش و جمع و جور بودن دفتر مرکزی با او گپ می‌زنیم توضیح می‌دهد که با توسعه شرکت و زیاد شدن دستگاه‌های پرداختی و همچنین تقسیم بعضی واحدها به شرکت‌های جداگانه به این واحد کوچ کرده ‌است. او می‌گوید با حرکت به‌سوی دستگاه‌های عابربانک و کیوسک و به وجود آمدن خدمات پرداخت، نیاز به پاسخگویی ۲۴ساعته به وجود آمده است و همین مسئله باعث شده بخش‌های ستادی در جای دیگری مستقر شوند و توسعه زیادی پیدا کنند. گرایش تازه پارس یا جی‌اس‌اس‌تک در همین راستا تأسیس شده و در محل دیگری واحد پشتیبانی را تشکیل داده است.

.

تاریخچه

هرچند گرایش تازه کیش با نام فعلی از سال ۸۲ به‌صورت تخصصی وارد حوزه بانکی شد اما پیش از آن با نام گروه آفتاب خلیج فارس از سال ۶۸ خدمات خود را آغاز کرده بود. در آن زمان فعالیت‌های شرکت شامل حوزه ارائه سیستم‌های صدور کارت برای بانک‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز خصوصی و دولتی می‌شد؛ کارت‌هایی که برای عبور و مرور یا شناسایی پرسنل مورد استفاده بودند. پروژه‌ ملی صدور گواهینامه رانندگی هم از ۲۰ سال پیش تاکنون توسط این شرکت -از زمانی که به شکل مقوایی تولید می‌شد- دنبال می‌شوند. از برهه‌ای که بنا‌ شد کارت‌ها به‌صورت PVC تولید شوند جی‌اس‌اس با در اختیار گرفتن عنوان نمایندگی شرکت EVOLIS فرانسه ارائه دستگا‌ه‌های مخصوص این‌ کار را بر عهده گرفت و پیشنهاد ارائه این نوع کارت را به سازمان‌های دیگر هم برد.

حکمت کارت وزارت دفاع هم یکی دیگر از پروژه‌های انجام‌شده توسط جی‌اس‌اس است که تماماً توسط این شرکت انجام شد و تیم جی‌اس‌اس از آن به‌عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ خود نام می‌برند. کارت هوشمند مالیاتی، کارت‌های پایان خدمت سربازی و کارت‌های مخصوص سازمان‌ها و دانشگاه‌ها از دیگر پروژه‌های انجام‌شده توسط این شرکت هستند که تعداد آن‌ها بسیار زیاد است. از سال ۸۲ برای اولین بار پروژه صدور آنی کارت که توسط EVOLIS ارائه شده بود، از طریق جی‌اس‌اس وارد کشور شد اما متقاعد کردن بانک‌ها برای استفاده از این سیستم، آن هم توسط شرکتی که از جنس محصولات پرداختی نبود، حدود دو سال زمان برد، چراکه برای سیستم بانکی داشتن سابقه و رزومه بانکی شرکت‌ها اهمیت زیادی دارد و معمولاً این بنگاه‌های اقتصادی در این موارد بسیار محافظه‌کارانه عمل می‌کنند؛ حال آنکه سیستم‌های بانکی برای ارائه این خدمت نیاز به ارتقا و بسترسازی‌هایی از قبیل ارتقای سوئیچ و کربنکینگ هم داشتند. ماجرای به سرانجام رسیدن صدور آنی داستان مفصل دیگری دارد؛ اما با این وجود همان‌طور که امروز می‌بینیم این پروژه به سرانجام رسید و اکنون بیش از ۱۹ هزار شعبه بانکی از این امکان استفاده می‌کنند و از نظر صرفه‌جویی و تسریع خدمات‌رسانی برای بانک‌ها بسیار مطلوب و رضایت‌بخش بوده است.

 محیط کار شرکت جی‌اس‌اس
محیط کار شرکت جی‌اس‌اس، زیبا و مدرن طراحی شده تا فضای مطلوب و دل‌نشینی برای کارمندان فراهم بیاورد

 برای مدت زیادی بانک‌ها از این ویژگی به‌عنوان مزیت رقابتی استفاده می‌کردند و در کنار آن، جی‌اس‌اس هم در این حوزه به شهرت قابل‌توجهی دست پیدا کرد اما بیش از خوش‌نامی، این مجموعه به تجربه ارزشمندی رسید که راه را برای محصولات آینده آن هموارتر کرد. این تجربه سبب شد راهکار شرکت در پروژه‌های عظیم بانکی به دست بیاید و مدت‌زمان اجرای پروژه‌ها کاهش پیدا کند.

با تأسیس شرکت‌های گروه جی‌اس‌اس روند کار تغییر یافت و فعالیت‌ها به سمت گروه شرکت‌ها متمایل شد. تفکری که پشت به وجود آمدن این شرکت‌ها و در حقیقت استقلال یافتن آن‌ها وجود داشت، در وهله اول حفظ دیدگاه نوآورانه و پیگیری آن به‌صورت مجزا در همه بخش‌ها بود. در وهله بعدی با بررسی بازار مسئولان شرکت به این نتیجه رسیدند که یک حلقه مفقوده در سیستم خدمات‌دهی به بانک‌ها وجود دارد. در واقع بررسی‌ها به این نقطه رسید که اگر قرار است سرویس ارائه شود باید یک بررسی میدانی صورت گیرد تا مشخص شود چه خدماتی در چه نقاطی و برای چه افرادی ارائه شود تا سریع‌تر و پایدارتر به سودآوری برسد.

مریم امیری معاون فروش شرکت جی‌اس‌اس
مریم امیری معاون فروش شرکت جی‌اس‌اس

وقتی برای تکمیل اطلاعات تاریخی به سراغ باسابقه‌ها می‌رویم، مریم امیری معاون فروش جی‌اس‌اس که از قدیمی‌های شرکت هم هست درباره تحولات آن زمان می‌گوید: «ما دیدیم زمانی محصول ما برای یک بانک توجیه‌پذیر‌تر است که مکان‌های استفاده و جامعه هدف را برای آن مشخص کرده‌ باشیم. در آن صورت طرحی که ارائه می‌دهیم بسیار جامع و اصولی است. به همین منظور از جمله کارهایی که شرکت تدبیر انجام می‌دهد، نقطه‌یابی است که کمک زیادی به ارائه خدمات سریع و توجیه‌پذیر می‌کند. ما برای ارائه خدمات و دستگاه‌ها در رقابت با شرکت‌های بانکی هستیم. این را هم در نظر بگیرید که بانک‌ها بنگاه‌هایی هستند که محدودیت‌های ما را ندارند. زمانی که ناچار هستید منابع و زیرساخت‌های خود را تأمین کنید گزیری جز نوآوری ندارید. بانک‌ها شرکت‌های قوی و گسترده‌ای دارند؛ اما ما هم ارتباطاتمان را با شرکت‌های خارجی داریم و دستمان باز است که با شرکت‌های بزرگ خارجی ارتباط برقرار و از تجربیات آن‌ها استفاده کنیم.»

.

هم‌خانواده‌ها

در نتیجه توسعه خدمات شرکت تدبیر به وجود آمده که بخش دیگری از مسئولیت‌ها را بر عهده گرفته است. شرکت تجارت الکترونیک تدبیر کیش که آن هم در نقطه‌ای دیگر از تهران مستقر است، کار بازاریابی برای محصولات پرداختی مانند خودپرداز‌هایی که پرداخت پول ندارند (CashLess ATM) را انجام می‌دهد. تمام محصولاتی که هم از طریق جی‌اس‌اس و هم از طریق تجارت الکترونیک تدبیر کیش به فروش می‌رسند، توسط جی‌اس‌اس‌ تک پشتیبانی می‌شوند. کار نرم‌افزارهای سوئیچ و کربنکینگ هم توسط شرکت دیگری به نام اسوه ایران انجام می‌شود. هرچند جی‌اس‌اس هرگز قصدی برای ورود مستقیم به حوزه نرم‌افزار نداشته اما در راستای ارائه یک راه‌حل جامع دست به تولید نرم‌‌افزارهایی می‌زند که لازمه ارائه یک محصول سخت‌افزاری هستند و ضرورت دارد در داخل کشور تولید شوند. این کار تنها با هدف اجرایی‌کردن اولیه محصولات یا عملیاتی کردن محدود نرم‌افزارهای تولیدشده شرکت انجام می‌گیرد و به‌هیچ‌وجه دیدگاه رقابتی نرم‌افزاری وجود ندارد. برای یکپارچگی کارها و یک‌شکل بودن روند، تبلیغات در شرکت اصلی جی‌اس‌اس صورت می‌گیرد.

انتشارات جی‌اس‌اس یکی دیگر از پیوندهای این مجموعه است که به چاپ کتاب‌های موفق بازار نشر خارجی برای خوانندگان ایرانی می‌پردازد و بسیاری از کتاب‌های موفقیتی که در این مجموعه به چاپ می‌رسند، جزو پرفروش‌های حوزه خود هستند. انتشارات گرایش تازه تلاش جی‌اس‌اس برای فرهنگ‌سازی و ادای سهم فرهنگی خود در جامعه کسب‌وکاری کشور است. این شرکت انتشاراتی کار انتخاب، ترجمه کتاب‌ها و انتشار آن‌ها را انجام‌ می‌دهد.

جی‌اس‌اس و چهار زیرمجموعه آن اساس کار و شکل گرفتن خود را بر نوآوری گذاشته‌اند و همه بخش‌ها با تأکید ویژه‌ای درباره آن صحبت می‌کنند. بخش‌های مختلف شرکت، مشارکت در انجام پروژه‌های ملی را باعث افتخار خود می‌دانند؛ پروژه‌های عظیمی ‌مانند کارت ملی، گواهینامه هوشمند و شناسنامه‌های هوشمند که خارج از حوزه بانکی و پرداخت در این شرکت پی گرفته‌ شده‌اند. یکی دیگر از خدماتی که جی‌اس‌اس خود را پیشرو انجام آن می‌داند، صدور آنی کارت در شعبات بانک‌هاست. این خدمت در ۱۹ هزار شعبه بانکی انجام می‌شود و روند صدور کارت بانکی را متحول و زمان رسیدن کارت به دست مشتری را به چند دقیقه کاهش داده است.

.

راه‌ها و شرکت‌ها

اگر سازوکار و خط‌مشی فعالیت جی‌اس‌اس را دنبال کنید به نظر می‌رسد این شرکت استراتژی خود را بر اساس ذائقه بازار و روندی که در حال اوج گرفتن است، تنظیم می‌کند و جهت اهداف را تغییر می‌‌دهد. پیچیدگی مسئله آنجاست که حدس زدن اینکه بازار چه می‌طلبد و جهت تقاضای مصرف‌کنندگان چگونه پیش می‌رود ریسک زیاد و نیاز به پیش‌بینی دارد. البته راه‌هایی برای اینکه مختصات آینده به دست سیاست‌گذاران بیاید، وجود دارد که علم در اختیار آنان گذاشته‌ است. با توجه به ویژگی‌های اقتصادی و اجتماعی ایران می‌توان تقاضای آینده بازار را حدس زد. جی‌اس‌اس تلاش می‌کند محصولات خود را پیش از اوج گرفتن تقاضا برای آن به بازار عرضه کند، بابت این کار نیاز به علم روز دنیا و حرکت بر لبه تکنولوژی و همچنین شناخت کافی از بازار احساس می‌شود. به‌علاوه باید در نظر گرفت الگوی جهانی چگونه است و تا چه اندازه امکان پیاده‌سازی آن به‌صورت بومی‌‌شده در کشور وجود دارد.

مهرداد محرابیان مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک جی‌اس‌اس معتقد است در نظر داشتن اینکه در دنیای خارج از ایران در این صنعت چه می‌گذرد، اهمیت زیادی در رفتار بازار دارد: «منتظر نمی‌شویم بازار از ما محصولی بخواهد بلکه تلاش می‌کنیم پیش از آن محصول ارائه دهیم. ضمن اینکه دیگر رویه سابق را نداریم و تنها ارائه‌دهنده یک محصول سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری نیستیم بلکه رویکرد ما این است که یک راه‌حل در اختیار مشتری بگذاریم. شاید در نگاه اول هنوز یک سخت‌افزاری صرف به نظر بیاییم اما هدف ما و محصولی که ارائه می‌دهیم اکنون یک راه‌حل است. این مسئله کار ما را سخت‌تر می‌کند چراکه ما پایبند به شعارمان یعنی همکاری نوآورانه هستیم. تلاش می‌کنیم با نگاهی به بازار خارج و نیاز بازار ایران یک راه‌حل جامع ارائه دهیم؛ اما غالباً چون اولین هستیم مشکلاتی هم داریم. به این دلیل که اساساً تجربه‌ای وجود نداشته که بتوانیم مشکلات احتمالی را پیش‌بینی کنیم. موظفیم بهترین محصول را بیاوریم و با همه استانداردها از جمله تأیید بانک مرکزی مطابق باشیم؛ به این خاطر که بیشتر محصولات با حوزه‌های پرداخت و بانکداری سروکار دارند و دقت و سرعت نقش مهمی در اعتمادسازی و حیات این صنعت ایفا می‌کنند.»

مهرداد محرابیان مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک جی‌اس‌اس
مهرداد محرابیان مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک جی‌اس‌اس: برنامه‌ریزی استراتژیک یکی از مهم‌ترین گره‌های کار نوآورانه است.

فروختن محصولاتی که در حوزه‌های حساس مثل پرداخت و بانکداری با اعتماد مردم سروکار دارند، دردسرهای خاص خودش را دارد. از جمله اینکه پشتیبانی و خدمات پس از فروش این محصولات باید بسیار سریع و کارآمد باشد. به‌علاوه بسیاری از محصولات جدید ممکن است ایراداتی به وجود بیاورند که با گذشت زمان مشخص می‌شود و رفع آن‌ها به دلیل همین نو بودن وسایل پیچیدگی‌هایی دارد. محصولاتی که در نقاط دیگر دنیا استفاده می‌شوند نیاز دارند با توجه به شرایط و مدل مورد استفاده کشور و نیاز خریدار ایرانی تغییراتی پیدا کنند. همین مسائل فشار کار را چند برابر می‌کند و نیاز به منابع انسانی خبره و کارآمد بسیار احساس می‌شود. در مورد دستگاه‌ها و ابزارآلات دیگر شاید حساسیت مسئله پشتیبانی و اهمیت سرعت به‌اندازه دستگاه‌های پرداختی نباشد اما در حوزه بانکداری و پرداخت محصولات اصلاً با این فلسفه وارد کار می‌شوند که سرعت و دقت کار را افزایش دهند و منتظر ماندن خریدار برای رفع ایراد یا پاسخ سؤال به‌هیچ‌وجه پذیرفته نیست.

چالش دیگر این صنعت این است که باید مسائل خاصی را هم در نظر گرفت. ارائه دستگاه‌هایی که با حوزه‌های مالی و «پول مردم» سروکار دارند قبل از هر چیز نیازمند فرهنگ‌سازی، حمایت و اعتمادسازی است. مسئولان بانک‌ها و کارشناسان با مدل استفاده دستگاه‌ها آشنا هستند و می‌دانند از چه خدماتی استفاده‌ می‌کنند؛ اما اینکه دستگاه چگونه، چه زمان و موقعیتی و با چه امکانات اضافه‌تری به کار گرفته شود که کارآمد و البته سودآور باشد کار بیشتری می‌طلبد. چراکه به‌طورکلی افراد نیاز به زمان و اعتمادسازی برای استفاده از دستگاه‌ها دارند. شاید هنوز هم بسیاری از افراد جامعه به‌خصوص میان‌سالان و سالمندان اعتماد کافی یا علاقه به استفاده از امکاناتی مثل خودپرداز یا موبایل بانک نداشته‌ باشند. در ابتدای راه بیشتر جامعه چنین دیدی نسبت به این پدیده‌ها داشت؛ پدیده‌هایی که با گذشت زمان اکنون یکی از بخش‌های مهم زندگی شهری را تشکیل می‌دهند.

 پدیده‌های نو صنعت بانکی در ابتدای راه همواره با مقاومت روبه‌رو می‌شوند و پیش از ورود یک دستگاه علاوه بر بررسی ویژگی‌های دستگاه و مشتریان و نحوه تعامل با آن‌ها می‌بایست به این موضوع اندیشید که با توجه به وضعیت اجتماعی و اقتصادی باید به طرز فکر و رفتار مردم به آن فکر کرد. دستگاه‌های پرداختی و صدور کارت و کیوسک به‌طور مستقیم با اقشار و افراد مختلف جامعه سروکار دارند و باید ویژگی‌های آن‌ها را در نظر گرفت. این موضوع برای بررسی نیاز به بینش و دانشی فراتر از دانش فنی صرف و اقتصادی دارد.

.

اسوه و تدبیر

گفتیم که فعالیت جی‌اس‌اس وسعت زیادی دارد و این گروه شرکت‌ها به همین دلیل از هم منشعب شده‌اند. تدبیر و اسوه هم دو شرکتی هستند که در کنار هم در مرکز شهر جایی با فاصله از شرکت اصلی مشغول کار هستند. برای بررسی یک‌به‌یک آن‌ها ابتدا به سراغ تدبیر رفتیم که حمیدرضا شاهسواری قائم‌مقام مدیرعامل درباره آن به مصاحبه با ما نشست. این شرکت که همکاری نزدیکی با بازوی نرم‌افزاری شرکت دارد، وظیفه بازاریابی تخصصی و فروش راه‌حل‌هایی را دارد که گروه جی‌اس‌اس ارائه می‌کند- که شروع آن‌ها با دستگاه‌های خودپرداز غیرنقدی بوده است؛ همچنین ارائه راه‌حل‌های حوزه پرداخت که از سخت‌افزار و نرم‌افزارهای حوزه پرداخت تا راه‌حل‌هایی که مبتنی بر نرم‌افزار و سخت‌افزارهای دیگر هستند را شامل می‌شود. حوزه پرداخت بسیار گسترده ‌است و جای کار زیادی در زمینه‌های مختلف وجود دارد اما برخی از محصولات به‌طور مستقیم با پرداخت‌های خرد سروکار دارند و جامعه بزرگی را هدف قرار داده‌اند. با ورود این دستگاه‌ها راه برای ورود ابزارهای زیاد دیگری باز می‌شود که با وجود یکدیگر و در امتداد هم مجال حضور پیدا کرده‌اند.

حمیدرضا شاهسواری قائم‌مقام مدیرعامل شرکت تدبیر
حمیدرضا شاهسواری قائم‌مقام مدیرعامل شرکت تدبیر کل مجموعه را جوان توصیف می‌کند

پشتوانه تدبیر در بازار گسترده این محصولات سخت‌افزارها و ارتباطات و در واقع اعتبار شرکت مادر در این حوزه بوده است. تجربه‌ای که پیش از این در شرکت به دست آمده بود باعث شد نیروی انسانی زبده و باتجربه هم تربیت و جذب شوند. در بازاری که بیشتر شرکت‌هایی از این دست بانک‌محور و برخاسته از دل بانک‌ها هستند، الگوی کار تقریباً شکل واحد و مشابهی پیدا کرده ‌است؛ اما تدبیر و به‌طورکلی مجموعه جی‌اس‌اس همواره مدعی هستند از این روش‌های آزموده‌شده و راه‌های پرگذر دوری می‌کنند و تمام هم‌وغم آن‌ها نوآوری است. حمیدرضا شاهسواری می‌گوید: «فضای معمول و مرسوم و روشی که سایر شرکت‌ها پیش می‌گیرد از نظر ما نیاز بازار را برآورده نخواهد کرد. روش‌ ما این نیست که الزاماً پشت یک سخت‌افزار خاص خودمان بایستیم اما وقتی یک محصول خوب و پیشرو داریم چرا به آن تکیه نکنیم؟ اما این تکیه دلیل بر این نیست که تمام کار ما همین خواهد بود. یکی از ظرفیت‌های مهم‌ ما نیروی انسانی متخصص ماست. همان‌طور که دیدید شرکت ما بسیار جوان است که وجه تمایز ما به‌حساب می‌آید. من فکر می‌کنم یکی از علت‌های نوآوری در کارمان همین مسئله است.»

 بازوی نرم‌افزاری جی‌اس‌اس یعنی اسوه ایران زیر نظر احمد احمدی رفیع اداره می‌شود و با این هدف خریداری شده است که محصولات شرکت به معنای واقعی یک «راه‌حل» باشند. به بلوغ رسیدن این بخش و جدا شدن در دنباله این نتیجه‌گیری اتفاق افتاده است که هرچند جی‌اس‌اس عزمی ‌برای ورود به بازار نرم‌افزاری ندارد اما یک راه‌حل واقعی برای حضور در صنعت بزرگ، پویا و پرتغییر بانکی نیاز به این بخش برای کامل بودن دارد تا پوشش فناوری و دانش فنی هم مشکلی نداشته باشد. کلید آغاز این کار با محصولات «کربنکینگ» زده شد اما در ادامه محصولات اختصاصی دیگری تولید شدند که به‌این‌ترتیب دامنه فعالیت‌های شرکت گسترش یافت؛ اما نگاه به همین محصول کربنکینگ حالت متفاوتی دارد. در واقع کربنکینگ، ایجاد دانش تولید محصول بانکداری نام گرفته است و محصولی که یک‌بار تولید و سپس فراموش شود. چراکه برای محصولات نرم‌افزاری هم مثل سخت‌افزاری‌ها دارای طول عمر مشخصی تصور می‌شود. مثلاً برخی محصولات در بانک‌ها بیش از ۱۵ سال است که استفاده می‌شوند و باید فکر تازه‌ای برای آن‌ها شود و ارتقا پیدا‌ کنند. برای رسیدن به این دانش ارتقا می‌تواند راه‌های متفاوتی داشته ‌باشد، مثلاً می‌توان این دانش مورد نیاز را از منبع خارجی آموخت یا آن را به‌صورت بومی‌ به دست آورد. احمد احمدی رفیع دراین‌باره می‌گوید: «معتقدم در حوزه محصولات داخلی و ریالی و بانکداری اسلامی‌ دانش فنی خوبی داریم و می‌توانیم مدرن‌سازی را خودمان انجام دهیم. به‌هرحال مشتریان سلیقه‌های مختلفی دارند. تجربه استفاده از محصول خارجی به ما نشان داده حتماً باید گزینه دومی‌ هم داشته باشیم. به‌شخصه معتقدم تولید کربنکینگ که من آن را دانش می‌دانم، اکنون مورد نیاز ماست.»

 اتاق کنفرانس شرکت جی‌اس‌اس
اتاق کنفرانس شرکت جی‌اس‌اس پر از تندیس‌ها و جوایز رنگارنگ است

البته تولید این محصول کار آسان و راحتی نیست و بازار فعلی چندان وضعیت مناسبی از این لحاظ ندارد، با این وجود که برخی تولیدکنندگان یا کوشندگان دیگر این صنعت از منابع مالی خوبی بهره‌مند هستند اما چیزی که شرکت‌ها را وادار به اهتمام ورزیدن به این کار می‌کند، اهمیت دانش انحصاری است که با این کار به دست می‌آید. این دانش سبب می‌شود نه‌تنها توانایی استقرار یک «کر» به وجود بیاید بلکه امکان ارتقای کرهای فعلی هم ایجاد شود. این کار باعث می‌شود هزینه‌ها به طرز قابل‌توجهی کاهش یابد و بسیاری تنها مشتری همین دانش باشند.

به‌علاوه کار روی محصول کربنکینگ در فضایی که کشور پس از رفع تحریم‌ها وارد فضای بین‌المللی می‌شود، زمینه همکاری با شرکت‌های خارجی را فراهم می‌کند، چراکه برای تعامل با شرکت‌های پیشرو خارجی که از نظر دانش پیشرفته‌تر هستند نیاز به دانش کافی و قابل‌قبول دارد تا سطح همکاری‌ها در همان ابتدای کار بالاتر باشد و زمان صرف پی‌ریزی‌های ابتدایی نشود.

صنعت بانکداری زلف به زلف فناوری اطلاعات گره زده و در سال‌های اخیر تحول زیادی پیدا کرده است، به‌نحوی‌که این صنعت به‌هیچ‌وجه شکل دهه‌های پیشین را ندارد، با توجه به تحولات کنونی باید انتظار به وجود آمدن مفاهیم جدید و بسیار متحول‌کننده را داشت. برای اینکه سال‌های آینده خط سیر پیشرفت حفظ شود، دانش عامل تعیین‌کننده‌ای است و زیرساخت‌های بانکی که بعضاً بسیار کهنه هستند، برای جا نماندن از این قافله تحول باید نوسازی شوند. در کنار این فعالیت‌ها در حوزه کربنکینگ، اسوه دست به فعالیت در حوزه محصولات جانبی بانکی هم زده است که می‌توان از جمله آن‌ها به محصولاتی در زمینه‌های کشف پول‌شویی، هوش تجاری، توسعه همراه‌بانک، اینترنت‌بانک و محصولاتی از این دست اشاره کرد.

.

گرایش تازه پارس

درحالی‌که باران جای‌جای شهر را دربر گرفته بود، سفر یک‌روزه‌مان به جی‌اس‌اس را در خیابان مطهری و مقر جی‌اس‌اس تِک ادامه دادیم. این مرکز که توسط محسن مهدی‌نیا اداره می‌شود، ساختمان زادگاه خود جی‌اس‌اس بوده است.

در طبقه اول مرکز تماس قرار دارد که در ساعت حضور ما یعنی حوالی عصر تماس زیادی با آن گرفته‌ نمی‌شود، زیرا بیشتر مشتریان بانک‌ها هستند که بعدازظهر کارشان تعطیل است. مرکز تماس این شرکت بیشتر با سؤالات فنی یا اعلام خرابی مواجه است و تماس‌هایی که با آن گرفته می‌شود به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ یک دسته تماس‌هایی که مربوط به دستگاه‌های خودپرداز و کیوسک و خودپرداز غیرنقدی می‌شوند و دسته دیگر دستگاه‌های EVOLIS که مربوط به صدور آنی کارت و اسکنرهای چک هستند. تماس‌های گرفته‌شده با این مرکز توسط ۱۷ اپراتور پاسخ داده می‌شوند. محسن مهدی‌نیا مدیر شرکت می‌گوید: «اپراتورها موظف هستند حداکثر پس از دو بار بوق خوردن پاسخ تماس را بدهند. خود من بارها این را آزموده‌ام. این اپراتورها مهندسان برق و کامپیوتری هستند که در ابتدای ورود به مجموعه دانش ابتدایی کار سخت‌افزار، نرم‌افزار و شبکه را به‌صورت آکادمیک آموخته‌اند و آمادگی دوره آموزشی سه‌ماهه شرکت را دارند. در جذب نیروها مهارت فنی و رفتاری دو عامل مهم برای کار پاسخگویی به شمار می‌آید چراکه ممکن است افراد متفاوت، از نقاط متفاوت و با وضعیت‌های مختلف تماس‌گیرنده باشند و لازم است مهارت رفتاری و کلامی ‌و گویش در سطح خوبی وجود داشته باشد. به‌غیراز این افراد ۱۶۵ نفر در استان‌های دیگر کشور به‌عنوان نماینده جی‌اس‌اس‌تک به کار پشتیبانی می‌پردازند که همه آن‌ها به‌صورت رسمی در این شرکت استخدام شده‌اند و منحصراً به این کار می‌پردازند و قرار است به‌زودی تعدادشان بیشتر هم بشود.»

محسن مهدی‌نیا شرکت جی‌اس‌اس تِک
محسن مهدی‌نیا شرکت جی‌اس‌اس تِک مجموعه زیر نظر خود را با دیسیپ‍لین خاصی اداره می‌کند

مسئله آموزش یکی از وظایف مهم این شرکت است. بحث آموزش و ارزیابی اهمیت ویژه‌ای دارد و سال ۹۵ هم در این شرکت با آموزش آغاز شده است. به همین منظور کارمندان شرکت سالانه در چند سمینار گروهی آموزشی شرکت می‌کنند و دائماً درگیر کارگاه‌های آموزشی و آموزش آنلاین هستند. برای آموزش در استان‌ها افراد به شهر مورد نظر اعزام می‌شوند و همان‌جا کار آموزش را انجام می‌دهند.

علاوه بر آموزش داخلی کارمندان بخش دیگری از آموزش، مخصوص مشتریان است. بسیاری از تعهدات فروش شرکت شامل نفرساعت آموزش است که با توجه به نو بودن محصولات با جدیت خاصی دنبال می‌شود. هنگام نصب محصول، نصب حتماً با آموزش صورت می‌گیرد و به‌تنهایی انجام نمی‌شود، هرچند مشتری کتابچه‌های راهنما و فایل‌های آموزشی هم دریافت می‌کند. بااین‌همه عوض شدن کاربر در بانک‌ها یا مراکز دیگر دوباره مشکلات زیادی به وجود می‌آورد. این جدیت علاوه بر تعهد جی‌اس‌اس دلیل دیگری هم دارد؛ بسیاری از اشکالاتی که برای محصولات به وجود می‌آید یا برگشت محصولات، به دلیل استفاده نادرست مشتری از محصولات است. بر اساس گزارش‌های دوره‌ای خود شرکت تصمیم گرفته آموزش را یکی از جنبه‌های مهم کار خود تلقی کند تا هم شاهد اشکالات کمتر در استفاده آن‌ها باشد و هم استفاده مشتری مطلوب‌تر باشد.

در جی‌اس‌اس‌تک مجموعاً ۲۴۱ نفر مشغول کار هستند که تعداد ۷۶ نفر در دفتر مرکزی و ۱۶۵ نفر در مراکز استانی مستقرند. بخش فنی این مرکز خود به دو قسمت تبدیل می‌شود که یک بخش به محصولات حوزه پرداخت و دیگری به غیرپرداختی می‌پردازد. برخی نیروها در شرکت ثابت هستند اما گروه دیگری از مهندسان به‌صورت سیار به محل اعزام می‌شوند و شامل بخش بزرگی از نیروها هستند که وظیفه رسیدگی به دستگاه‌های حساس به‌خصوص خودپردازها را بر عهده‌دارند.

منبع: پیوست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.