راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

«رکیش» پیشتاز در رشد سودآوری

شرکت کارت اعتباری ایران کیش با سرمایه یک هزار و 310 میلیارد ریالی به‌تازگی اصلاحیه اولین پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مال منتهی به 29 اسفندماه 95 خود را منتشر کرده و طی آن از افزایش 33 درصدی سود برآوردی نسبت به گزارش قبلی منتشرشده، خبر داده است.

این مجموعه که طی 20 اسفندماه سال 94 اولین بودجه سال مالی 95 خود را با پیش‌بینی سود هر سهم 285 ریالی ارائه کرده بود طی روزهای گذشته اقدام به اصلاح این گزارش نمود و گزارش جدیدی را روی سامانه کدال منتشر کرد که از برآورد سود 379 ریالی حکایت دارد و نسبت به سود هر سهم در گزارش قبلی حدود 33 رشد داشته است.

بر این اساس سود عملیاتی هر سهم برآورد شده در گزارش جدید با افزایش هشت‌درصدی از 498 میلیون ریال به 538 میلیون ریال تعدیل یافته و در کنار آن درآمد ارائه خدمات حدود چهار درصد افزایش یافته است. در مقابل نیز هزینه‌های عمومی، اداری و تشکیلاتی از 348.968 میلیون ریال به 360,194 میلیون ریال صعود کرده که دلایل اصلی این تغییرات به شرح ذیل آمده است.

درآمد حاصل از اجاره ماهيانه پایانه‌های فروش تماماً مربوط به قراردادهاي میان اين شرکت با بانک‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري است که مطابق صورت‌وضعیت‌ها، ماهيانه به‌عنوان درآمد در دفاتر شناسايي می‌گردد. در اين خصوص اطلاعات ارسالي در بودجه اصلاحي با توجه به فرآيند اطلاعات و پیش‌بینی‌ها انجام پذيرفته است اما با توجه به ابهامات موجود در قراردادهاي فی‌مابین با کارفرمايان که در حال مذاکره بوده و نهايي نگرديده است. هرگونه تغيير در مفاد آن و بالطبع تأثیر تغييرات بر EPS اعلامي پس از نهايي شدن در صورت لزوم اعلام خواهد گرديد.

لذا ازجمله دلايل عمده افزايش پیش‌بینی درآمد ارائه خدمات می‌توان به موارد ذيل اشاره نمود:

1- افزايش نصب پایانه‌های فروش در سال 1395 نسبت به سال 1394 به ميزان 189,000

2- افزايش حاصل از درآمد و پذيرندگي (درآمد شاپرکي) عمدتاً مربوط به ابلاغ بخشنامه شماره 94.260243 مورخ 1394.09.10 بانک مرکزي در خصوص تأمین کارمزد یک‌درصدی تراکنش‌های خرید با کسر 250 ریال سهم عوامل اجرايي تسويه با پذيرندگان است. لازم به توضيح است از تاريخ مذکور کارمزد 206 ريالي تراکنش‌های خريد سهم شرکت ارائه‌دهنده خدمات در سال 1395 مطابق بخشنامه یادشده حذف گرديده است.

ازجمله دلايل عمده افزايش بهاي تمام‌شده ارائه خدمات می‌توان به موارد ذيل اشاره نمود:

1- افزايش هزینه‌های استهلاک به دليل پیش‌بینی خريد و نصب 189,000 دستگاه پايانه فروش و همچنين خريد تجهيزات و دارایی‌های سرمایه‌ای مرتبط با موضوع عمليات شرکت در سال 1395 است.

2- افزايش هزینه‌های حقوق و دستمزد و هزینه‌های کارکنان بر مبناي رشد هزینه‌های ساليانه و تورم.

3- افزايش هزینه‌های خريد آداپتور، رول و ساير ملزومات مصرفي پایانه‌های فروش با توجه به حجم پایانه‌های منصوبه و برنامه آتي شرکت جهت نصب پايانه و افزايش بهاي خريد ملزومات یادشده در موارد فوق است.

همچنين از دلايل عمده افزايش هزینه‌های اداري و عمومي می‌توان به افزايش هزینه‌های حقوق و دستمزد و هزینه‌های کارکنان، هزينه اجاره، هزینه‌های سفر و اقامت، هزينه آب برق و تلفن و ساير هزینه‌ها از اين قبيل اشاره نمود.

شرکت با توجه به وضعيت نقدينگي نياز مبرم به تأمین متوسط مبلغ 800,000 ميليون ریال اخذ تسهيلات از بانک‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري دارد که طبق برآورد به‌عمل‌آمده هزينه مالي قابل‌تحمل براي تأمین منابع مالي فوق مبلغ 83,001 ميليون ریال بوده که بر اساس نرخ سود تأمین مالي در پیش‌بینی لحاظ شده است. با توجه به مفروضات تعیین‌شده مانده تسهيلات شرکت در پايان سال به مبلغ 600,000 ميليون ریال افزايش خواهد يافت.

بررسی اصلاحیه پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی جاری شرکت کارت اعتباری کیش و مقایسه آن با آخرین سود برآوردی در پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی 94 بیانگر این امر است که این مجموعه در حالی سود 379 ریالی را برای امسال برآورد کرده که این رقم نسبت به آخرین سود هر سهم در گزارش عملکرد 9 ماهه «رکیش» با افزایش 56 درصدی همراه بوده است.

بر این اساس به نظر می‌رسد با ارائه گزارش جدید از سوی مدیران ارشد شرکت کارت اعتباری ایران کیش، نماد معاملاتی این مجموعه که از 23 فروردین‌ماه امسال متوقف شده آماده بازگشایی شده است. حال باید منتظر ماند و دید که با ارائه گزارش قابل‌قبول از سوی مدیران «رکیش» که نویددهنده سالی سرشار از رونق و سودآوری برای این شرکت و سهامدارانش است، بازگشایی نماد معاملاتی آن چگونه خواهد بود و با توجه به عملکرد مثبت مدیران «رکیش» در انعقاد قراردادهای جدید و اثرگذار بر توسعه فعالیت‌های شرکت، این روند رو به رشد سودآوری در مجموعه مذکور تا کجا ادامه خواهد یافت؟

منبع: ایران کیش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.