راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وقتی اسکرام جوابگوی شرکت‌های بزرگ نیست

شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا در کنار فعالیت حرفه‌ای خودش تمرکز و انرژی زیادی هم روی پرورش و حمایت از استارتاپ‌های حوزه بانکی و پرداخت گذاشته و در طول سال‌های اخیر رویدادهایی را نیز در این حوزه برگزار و حتی مرکز نوآفرینی فردا را در این راستا راه‌اندازی کرده است. مأموریت این مرکز شتاب‌بخشی به ارائه راهکار‌های فین‌تک با رویکرد نوآوری باز و ارائه زیرساخت مالی به ذهن‌های خلاق بیرونی است؛ اما چیزی که ما را در روزهای اخیر راهی مرکز نوآفرینی فردا کرد دوره‌ای است به نام «مدیریت تیم‌های چابک در سازمان‌های بزرگ» که این مرکز با کمک موسسه اسکرام ایران قصد برگزاری آن را دارد.

نیم ساعتی را مهمان مهندس علی حاجی‌زاده مقدم مدیر مرکز نوآفرینی فردا شدیم تا کمی با او درباره چندوچون برگزاری این دوره صحبت کنیم. گفت‌وگوی راه پرداخت با او در ادامه آمده است.

مهندس علی حاجی‌زاده مقدم مدیر مرکز نوآفرینی فردا
مهندس علی حاجی‌زاده مقدم مدیر مرکز نوآفرینی فردا

قربانی: قبل از هر چیز اولین سؤالی که ذهنمان را مشغول کرده است از شما می‌پرسیم؛ علت برگزاری این رویداد چیست؟

حاجی‌زاده: یکی از کارهایی که در چارچوب مأموریت‌ مرکز نوآفرینی فردا برای خودمان تعریف کرده‌ایم این است که به انتقال دانش روز در حوزه کارمان یعنی تولید راهکارهای نوآورانه عرصه مالی و فین‌تک کمک کنیم. یکی از جنبه‌های این برنامه این است که فرایند مدیریت سازمان نرم‌افزاری یا فناورانه که قرار است خروجی‌اش یک راه‌حل مبتنی بر فناوری در حوزه مالی باشد، یک فرایند کارآمد باشد و با شرایط سخت این حوزه که عدم قطعیت بسیار در شرایط بازار، تکنولوژی و نیازمندی‌ها است بتوانند خودشان را سازمان‌دهی و با تغییرات خودشان را سازگار کنند؛ بنابراین بحث تغییر موضوعی است که ما را مجبور می‌کند به سمت روش‌های چابک برویم. روش‌های چابک تا حد خوبی در ایران معرفی شده‌اند و به کار هم گرفته می‌شوند ولی مشکلی که وجود دارد این است که سازمان‌ها از یک حدی که بزرگ‌تر می‌شوند این روش‌ها دیگر پاسخگو نیستند و مشکلاتی پیش خواهد آمد.

.

قربانی: منظورتان از عبارت «یک حدی که بزرگ‌تر می‌شوند» را برایمان باز کنید تا متوجه شویم از لحاظ تعداد منظور چه شرکت‌هایی هستند.

حاجی‌زاده: منظورم شرکت‌هایی است که بالای یک تیم دارند و تیم هم به مجموعه‌ای بین 3 تا ۹ نفر گفته می‌شود. اگر بیش از یک تیم بخواهند روی یک محصول کار کنند با چالش‌هایی در حوزه ارتباط بین تیم‌ها و همین‌طور در سازمان‌دهی سازمانی که تیم‌ها قرار است داخل آن کار کنند مواجه می‌شویم. حتی یک شرکت 30 نفره هم ممکن است با این چالش مواجه شود. هرچه تعداد تیم‌ها بیشتر شود طبیعتاً مسئله هم بیشتر می‌شود.

.

قربانی: ممنون؛ برگردیم سر ادامه همان چرایی برگزاری این دوره.

حاجی‌زاده: با در نظر گرفتن مشکلات تیم‌هایی که اشاره کردیم، در اینجا نیاز به الگوها و بِست‌پرکتیس‌هایی است که به کار گرفته شوند و راه را کوتاه‌تر کنند. به همین دلیل ما تصمیم به برگزاری این دوره گرفتیم. به‌علاوه، برای ما بسیار مهم است که دانش را از منبع اصلی‌اش به دست بیاوریم. یکی از خلأهایی که در حوزه آموزش چنین متد‌هایی در ایران داریم این است که مطالب فقط از روی مطالعه کتاب‌ها و یا با دوره‌های دست چندم به ما می‌رسد که باعث می‌شود دانش به‌دست‌آمده کیفیت لازم را نداشته باشد. به همین خاطر یکی از مأموریت‌هایی که ما داریم این است که دوره‌هایی را با مدرسین تراز اول برگزار کنیم و این خلأ را پر کنیم.

این دوره برای خود شرکت ارتباط فردا که در حوزه فین‌تک است و چابکی جزو اصول اولیه‌اش است موضوع جالبی بود و همین‌طور برای دیگر شرکت‌های هم‌صنف ارتباط فردا می‌تواند جالب و کارآمد باشد. باید بگویم که شرایط دوره از لحاظ کیفیت شرایط مطلوبی است و به همین دلیل هم ما تصمیم به برگزاری آن گرفتیم.

.

قربانی: متودی که قرار است در این دوره تدریس شود متود DAD است. این متود در مقایسه با متودهایی مانند اسکرام در چه جایگاهی قرار دارد؟

حاجی‌زاده: درواقع DAD یک لایه بالاتر است و از پرکتیس‌های اسکرام در سطح تیمی استفاده می‌کند اما چیزی که اضافه می‌کند در لایه بعدی سازمان‌دهی است. اسکرام درباره با مدیریت نیازمندی‌ها و سامان‌دهی داخل تیم پیشنهاداتی دارد و یا روش‌های دیگری مثل XP در حوزه‌های فنی توسعه داخل تیم صحبت می‌کنند؛ اما DAD در یک پله بالاتر هم حرفی برای گفتن دارد و آن هم در سازمان‌دهی سازمانی است که از این تیم‌ها تشکیل شده است. به‌عبارت‌دیگر ارتباط‌هایی که تیم‌ها باید داشته باشند تا یک محصول بزرگ‌تر را هندل کنند.

.

قربانی: می‌توانید کمی ساده‌تر بگویید که وقتی کسی در این دوره شرکت می‌کند درنهایت چه چیزی به دست می‌آورد؟

حاجی‌زاده: با متد DAD آشنا می‌شود که کمک می‌کند تا سازمان‌دهی شرکتش را متناسب با مقتضیات چابک بهبود دهد؛ یعنی اینکه فرایندها، نقش‌ها، رویدادها و جلساتی که باید اجرا شود تا سازمان بتواند چابک باشد و سریع به تغییرات واکنش نشان دهد را به‌خوبی یاد خواهد گرفت.

.

قربانی: می‌توانید نمونه‌هایی از خلأهایی که وجود داشت و دلیل تشکیل این دوره است را به ما بگویید؟

حاجی‌زاده: روش‌های قبلی مانند اسکرام خیلی موردعلاقه تیم‌ها بود و خیلی از دوره‌هایی که خود من هم شرکت می‌کردم می‌دیدم که خود توسعه‌دهنده‌ها به مدیرانشان درباره این دوره گفته بودند و با هم می‌آمدند و تلاش می‌کردند این روش را در داخل تیم خود استفاده کنند. ولی اگر از مدیران ارشدتر می‌پرسیدید می‌گفتند که این روش برای تیم‌های بزرگ جواب نمی‌دهد. برای مثال محصولی وجود دارد که چهار تیم به‌طور هم‌زمان رویش کار می‌کنند و نیاز است که با هم هماهنگ باشند که اسکرام پاسخی برایشان نداشت. در کل بحث‌هایی که به مسائلی فراتر از یک تیم برمی‌گشت چالش به‌حساب می‌آمد.

Ali-Hajizade-Moghadam-Index-way2pay-95-02-12

قربانی: در حال حاضر شرکت‌های بزرگ ایرانی آیا شرکت‌های چابکی هستند و اگر هستند آیا از این شیوه‌ها استفاده می‌کنند؟

حاجی‌زاده: ما فکر می‌کنیم که الآن دقیقاً زمانی است که باید این دوره برگزار می‌شد چون خیلی از شرکت‌های معروفی که می‌شناسیم همگی وارد موضوع استفاده از روش‌های توسعه‌ی چابک شده‌اند و به این نقطه رسیده‌اند که در سازمان‌دهی شرکت مشکلاتی دارند. پس به درجه‌ای از چابکی دست یافته‌اند ولی از یک حدی نتوانسته‌اند فراتر بروند.

.

قربانی: مخاطبین دوره صرفاً شرکت‌هایی هستند که در حوزه فناوری اطلاعات بانکی کار می‌کنند یا هر شرکتی می‌تواند باشد؟

حاجی‌زاده: کلاً همه شرکت‌هایی که با مسائلی مانند عدم قطعیت، تغییر شرایط بیرونی و ناکارآمد بودن روش‌های قدیمی برنامه‌ریزی روبرو هستند مخاطب این دوره هستند. حتی اگر در حوزه‌های غیر کامپیوتری و نرم‌افزاری کار کنند. ولی این مسائل برای کسانی حاد است که به نحوی با تکنولوژی سروکار دارند. البته منظور از تکنولوژی فقط فناوری اطلاعات نیست، هر تکنولوژی که به‌سرعت در حال تغییر است این چالش را ایجاد می‌کند. شاید بالاترین نرخ تغییر را در همه صنایع، فناوری اطلاعات داشته باشد که ممکن است یک فریم ورکی امروز مورد استفاده قرار گیرد و در عرض چند ماه بعد کاملاً منسوخ شده باشد و نیاز‌های مصرف‌کنندگان و محصولات رقیب هم به‌سرعت متحول می‌شوند. به همین دلیل امکان برنامه‌ریزی خیلی سخت است و شما نمی‌توانید برای ده سال آینده برنامه‌ریزی کنید که بر روی توسعه‌ی یک محصول خاص با مجموعه‌ی مشخصی از قابلیت‌ها مثلاً بر روی اندروید کار کنید. خلاصه برای همه کسانی که با تغییر و عدم قطعیت روبرو هستند این دوره می‌تواند جذاب باشد که به‌طور مشخص شرکت‌هایی که مربوط به فناوری اطلاعات می‌شوند این مسئله درونشان بارزتر است.

.

قربانی: اگر شرکتی با چندین تیم و کارمند که روی محصولی کار می‌کنند و بخواهند از این متد استفاده کنند لازم است که همه افراد آن شرکت در این دوره شرکت کنند؟

حاجی‌زاده: خیر، کسانی که بیشتر درگیر سازمان‌دهی تیم و مدیریت فرایندش هستند مخاطبان این دوره هستند. همین‌طور می‌تواند برای مدیرانی که می‌خواهند تیم‌هایشان را سازمان‌دهی کنند هم جذاب باشد. برای مثال اگر کسی نقش اسکرام مستر دارد و با چالش‌های فرایند در تیمش روبرو بوده هم می‌تواند این دوره جذابی باشد. قاعدتاً حضور کل تیم ضرورتی ندارد.

.

قربانی: این دوره چند روز است؟

حاجی‌زاده: استاندارد دوره در دنیا سه‌روزه است که اینجا هم سه روز آخر هفته و با سرفصل رسمی دوره که در همه جای دنیا تدریس می‌شود برگزار خواهد شد.

.

قربانی: چرا این دوره به زبان انگلیسی برگزار می‌شود؟

حاجی‌زاده: چون ما می‌خواستیم انتقال مفهوم مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای باشد. به همین دلیل به زبان انگلیسی برگزار می‌کنیم تا از کیفیت کار مطمئن باشیم. همچنین مدرس فارسی‌زبانی هم برای این دوره هنوز نیست. امیدواریم با برگزاری این دوره و بخصوص از بین شرکت‌کنندگان در آن، افرادی علاقه‌مند شوند که به انتشار بیشتر روش به زبان فارسی کمک کنند.

.

قربانی: یعنی مترجمی آنجا نخواهد بود؟

حاجی‌زاده: نه. تنها شرط ضروری دوره آشنایی با زبان انگلیسی است و حتی آشنایی با متدهای اسکرام هم ضروری نیست. البته سطح زبان موردنظر خیلی پیچیده‌ نیست.

.

قربانی: چند نفر پذیرش دارید؟

حاجی‌زاده: چون دوره حالت کارگاهی دارد و یک سری تمرین‌ها در آن انجام می‌شود، اصولاً بیشتر از 25 تا 30 نفر نمی‌توانند باشند و به‌محض اینکه این تعداد تکمیل شود ثبت‌نامش متوقف خواهد شد. این دوره عیناً با تأیید و ثبت در تقویم مرکز اصلی‌اش برگزار می‌شود و کسانی هم که شرکت می‌کنند امکان شرکت در آزمون بین‌المللی را که آنلاین است به دست می‌آورند و در صورت قبولی در آزمون اینترنتی مدرک بین‌المللی این دوره را خواهند گرفت. همچنین با شرکت در این دوره معادل ۲۱ امتیاز PDU شاخه ۳ از موسسه مدیریت پروژه PMI قابل دریافت است. این امتیاز برای کسانی مفید است که قصد دریافت مدارک معتبر مدیریت پروژه از این مرکز شناخته‌شده‌ی جهانی را دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.